اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین:

125 نفر در قزوین مبتلا به ایدز هستند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین تعداد بیماران ایدز در قزوین را 125 نفر اعلام کرد.

125 نفر در قزوین مبتلا به ایدز هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سعید اسکویی ظهر امروز در یک نشست خبری بیان کرد: شعار امسال مبارزه با ایدز دسترسی به آموزش، پیشگیری و مراقبت و درمان ایدز حق هر انسانی است.
وی ادامه داد: 31 سال از مشاهده اولین مورد بیماری ایدز در دنیا می‌گذرد و در حال حاضر ۵ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند یعنی به طور متوسط روزانه 14 هزار نفر در دنیا به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند در واقع هر شش ثانیه یک نفر در دنیا به بیماری ایدز مبتلا می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین اضافه کرد: در کشور ما نخستین مورد بیماری ایدز سال 1365 بوده است که بر اثر انتقال از طریق فرآورده‌های خونی به این بیماری مبتلا شد ولی در حال حاضر 23 هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند.
وی افزود: در استان قزوین 155 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شدند که تاکنون 30 نفر از آنها فوت کرده‌اند که در استان قزوین این رقم به  125 نفر می‌رسد البته بررسی بیماران ایدز استان قزوین نشان می‌دهد که 84 درصد آنها مرد و 16 درصد زن هستند.
اسکویی توضیح داد: بیشترین گروه سنی بیماران ایدز استان با نسبت 46.5 درصد سنین 25 تا 35 سال را تشکیل می‌دهند که از این تعداد 59 درصد متأهل و 41 درصد مجرد هستند، در این میان شهر قزوین پرجمعیت‌ترین شهر استان است که از همین رو نیز بیشترین تعداد بیماران ایدز در شهر قزوین و کمترین میزان بیماران ایدز در شهر آبیک است.
وی تصریح کرد: ایدز آغاز نام عبارت‌های AIDS یا Acquired immune deficiency syndrome به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی است، ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین اظهار کرد: این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ‌‌آی‌‌وی در بدن میزبان است که سبب تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می‌شود که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت‌طلب است که یک بدن سالم به طور عمومی قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌شود.
وی عنوان کرد: ویروس اچ‌آی‌وی از راه انتقال خونی، تزریق فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک (در معتادان تزریقی)، انتقال در کارکنان بهداشتی درمانی (Needle stick)، انتقال عمودی (از مادر به نوزاد) که شایع‌ترین راه انتقال در افراد مبتلا بوده است و انتقال جنسی که یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال برقراری رابطه جنسی حفاظت نشده است.
اسکویی تأکید کرد: به علت عدم ثبات این ویروس در هوای آزاد انتقال از روش‌هایی همچون تماس پوستی و دهانی امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: از زمانی که ویروس ایدز وارد بدن می‌شود تا زمانی که بتوانیم آن را شناسایی کنیم یک دوره زمانی باید سپری شود که به آن دوره پنجره می‌گویند که در این دوره ویروس به سلول‌های دفاعی بدن حمله‌ور می‌شود و بنا به توان دفاعی بدن به مرور این سلول‌ها از بین می‌روند که پس از ورود ویروس به بدن حداقل پنج سال و حداکثر 20 سال بعد علائم ابتلا به بیماری ایدز در فرد مبتلا ظاهر می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین اعلام کرد: فرد مبتلا به بیماری ایدز از زمان ابتلا می‌تواند این ویروس را به دیگران منتقل کند البته این ویروس در بدن انسان می‌ماند ولی بیرون از بدن انسان تنها می‌تواند دو ساعت زنده بماند.
وی عنوان کرد: بیماری ایدز از طریق خون و فرآورده‌های خونی از فرد مبتلا به فرد دیگر بروز می‌کند که در حال حاضر در کشور ما با توجه به تدابیر اندیشیده شده در سازمان انتقال خون ایران این موضوع با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد بنابراین امکان انتقال ویروس ایدز ازطریق فرآورده‌های خونی در کشور ما منتفی است.
اسکویی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که برای انتقال بیماری ایدز وجود دارد استفاده از سرنگ مشترک است یعنی سرنگی که فرد مبتلا به ایدز استفاده کرده باشد در صورت تزریق مجدد می‌تواند فرد دیگری را به بیماری مبتلا کند.
وی گفت: در خالکوبی‌ها هم می‌تواند این اتفاق بیافتد همچنین در آرایشگاه‌های زنانه بنابراین ما توصیه می‌کنیم خانم‌ها در آرایشگاه‌های زنانه به محل‌هایی مراجعه کنند که دارای مجوز بوده و مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند همچنین افراد باید در آرایشگاه از لوازم یکبار مصرف و شخصی استفاده کنند یعنی فرد باید کیف آرایشگاه شخصی داشته باشد و از تیغ و سایر لوازم مصرفی به صورت یکبار مصرف استفاده کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین ادامه داد: موج اول بیماری ایدز در دنیا از طریق فرآورده‌های خونی اتفاق افتاد که پس از آن سازمان انتقال خون مراقبت‌های خود را انجام داد، موج دوم از طریق معتادان به خصوص معتادان تزریقی بوده که از سرنگ‌های مشترک استفاده کردند، موج سوم از طریق روابط جنسی غیر قانونی و نامشروع و همچنین بی‌بندوباری در دنیا اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: ایدز درمان ندارد و داروهای مربوط به ایدز برای درمان بیماری نیست بلکه تکثیر ویروس را کند می‌کند تا فرد عمر طبیعی‌تری داشته باشد همچنین مصرف دارو سبب می‌شود ابتلا به بیماری از مادر مبتلا به فرزند وی کمتر شود بنابراین برای بیماری ایدز واکسنی وجود ندارد.
اسکویی بیان کرد: برای بیماری ایدز بهترین‌ راه پیشگیری و رعایت توصیه‌هایی است که موجب می‌شود که فرد به بیماری مبتلا نشود.
وی اضافه کرد: در حوزه خدماتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین کلینیک‌های مشاوره بیماری رفتاری را دارد که این کلینیک به ارائه مشاوره‌های لازم می‌پردازد که باید سطح این خدمات و مشاوره‌ها را افزایش دهیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین عنوان کرد: توصیه‌هایی که ما به خانواده‌ها داریم این است که در محیط خانه فضایی مناسب ایجاد کنند تا فرزندانشان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرند چراکه آسیب‌های اجتماعی یکی از بسترهای مهمی است که ابتلا به بیماری ایدز را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: از این رو داشتن روابط صمیمی و پر محبت با فرزندان و توجه لازم به فرزندان آنها را از گرایش به سمت رفتار پر خطر دور می‌کند در نتیجه باید در کنار محبت و صحبت با فرزندان انضباط را نیز به فرزندانمان بیاموزیم.
اسکویی اعلام کرد: باید بدانیم که فرزند ما تنها نیاز جسمانی ندارد و با تأمین هزینه‌های مدرسه و سایر هزینه‌های او کار اولیا تمام نشده است بلکه لازم است کانون گرمی برای خانواده ایجاد کنیم و نیازهای روانی فرزندانمان را نیز تأمین کنیم چراکه چنین رویکردی از بسیاری از انحرافات پیشگیری می‌کند.
وی گفت: باید به فرزندانمان بیاموزیم که مهارت حل مسئله را داشته باشند یعنی بدانند که حل مسائل اجتماعی نیز همچون فیزیک، شیمی و ریاضی فرمولی دارد بنابراین نباید احساسی و لحظه‌ای تصمیم بگیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین افزود: مهارت نه گفتن، رفتار دیگری است که باید فرزندان ما به آن آشنا باشند چراکه در یک لحظه حساس لازم است فرزندمان تصمیمی بگیرد و نه بگوید و اگر به او فرصت ابراز شخصیت را نداده باشیم جرأت نمی‌کند نه بگوید و به دوست ناباب خویش در برابر تعارف به سیگار جواب منفی بدهد.
وی اضافه کرد: مهارت تصمیم‌گیری ویژگی دیگری است که باید به فرزندانمان بیاموزیم تا درست تصمیم بگیرند یعنی بتوانند درست‌ترین تصمیم و کم‌ هزینه‌ترین تصمیم را بگیرند و مهارت دیگر ارتقای عزت نفس فرزندانمان است یعنی شخصیت فرزندانمان طوری باشد که بتوانند در برابر خواست‌های غیر منطقی و نامعقول دوستانشان به آنها جواب رد بدهند.
اسکویی یادآور شد: ایدز تنها یک مشکل بهداشتی نیست بلکه یک مشکل اجتماعی و فرهنگی نیز است، این بیماری تابو تلقی می‌شود و با هاله‌ای از شرم و منع‌های اخلاقی و فرهنگی همراه است که این موضوع مانع از اعلام بیماری از سوی افراد شده و همین مسئله منجر به پنهان ماندن بیماری، طی نشدن پروسه درمان و در نتیجه شیوع سریع آن می‌شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول