اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عملیات ارتش:

پیشرفت‌های نیروی دریایی سند عزت ارتش است

خبرگزاری فارس: معاون عملیات ارتش گفت: پیشرفت‌های رزمی و دفاعی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر سند عزت و غرور ایرانیان است.

پیشرفت‌های نیروی دریایی سند عزت ارتش است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امیرحسین موسوی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اردبیل در جمع نمازگزاران این شهر اظهار داشت: در طول تاریخ کشورهای استعماری همیشه سعی کردند کشورهای دیگر از مواهب الهی به ویژه دریا و سواحل کمترین بهره‌برداری را بکنند و حتی گاه از بهره‌برداری مشروع ممانعت کرده‌اند.
وی بیان داشت: این فرهنگ استعماری به حدی مانع پیشرفته بوده که در نوار ساحلی کشورهای مختلف شاهد آن هستیم که شهروندان این مناطق حتی به فن شنا آشنا نبوده و از صیادی صنعتی و ورزش‌های آبی کمتر بهره‌برداری کنند که عواقب این بی‌توجهی محرومیت‌های متعدد به ویژه توسعه نیافتگی نیروهای دریایی را به دنبال داشته است.
معاون عملیات ارتش تصریح کرد: با وجود اینکه کشورمان در مسیر توسعه و آمایش سرزمینی پیشرفت دریا محور را نیز مدنظر قرار داشته با وجود جمعیت بیشتری که در بنادر و سواحل سکونت داشتند توجه به دریا و بسترهای توسعه آن در گذشته از یک غفلت حقیقی برخوردار بوده به طوری که بی‌توجهی به این امر سبب شده تا میزان بهره‌برداری مشروع از دریا به حداقل برسد.
موسوی با یادآوری اینکه 40 درصد مرزهای ایران را مرزهای آبی تشکیل می‌دهد ابراز داشت: حفاظت از این مرزها و بهره‌برداری درست از دریای عمان،‌ خزر، ‌خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله اهدافی است که همیشه به دنبال آن بودیم به طوری که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بارها از بی‌احترامی و بی‌اهتمامی به مسئله دریانوردی اظهار گله‌مندی کرده و خواستار تلاش بیشتر برای احیای این بخش شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول در ادامه سخنان خود به تلاش کشور روسیه در سال‌های گذشته برای دسترسی به آبهای آزاد اشاره کرد و افزود: سران این کشور بعد از سفرهای مختلف به کشورهای غربی به اهمیت دستیابی به معابر دریایی و آبی پی بردند به همین دلیل بندر سن پطرزبورگ را تاسیس و فعالیت آ‌ن را گسترش دادند.
موسوی سابقه دریانوردی در ایران را بیش از هفت قرن توصیف کرد و بیان داشت: ما صاحب تنگه هرمزی هستیم که 75 درصد نفت کشورهای غربی و 80 درصد کشورهای آسیایی از این منطقه تامین می‌شود و بیش از 75 درصد تجارت ایران نیز از طریق این آبراه صورت می‌گیرد.

* ایران سابقه 2600 ساله در دریانوردی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون عملیات ارتش در ادامه سخنان خود به تاریخ دریانوردی ایران و پیشینه چندین هزار ساله آن اشاره کرد و ابراز داشت: از زمان هخامنشیان زمانی که بسیاری از کشورهای فعلی حتی وجود خارجی نداشتند دریانوردی در ایران با 4 هزار فروند شناور رزمی و پشتیبانی انجام می‌شد به طوری که ما در عرصه‌های مختلف قدرت، توانمندی و قابلیت ایران را در دریا و دریانوردی نشان دادیم.
موسوی به اختراعات متعدد ایرانیان در این حوزه نظیر سکان، قطب‌نما و... اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر چه بلایی بر سر دریانوردی ما آمده که با آن سابقه و قدرت بلامنازع در منطقه حتی قادر نبودیم در برابر نیروهای دریایی رژیم‌های سلطه طلب بایستیم و از حق خود دفاع کنیم.
وی یکی از افتخارات ایرانیان را حفر کانال سوئز عنوان کرد و گفت: پس از پیروزی اسلام ناوهای نیروی دریایی در این کشور ابزار پیشرفت اسلام بوده به طوری که ایران ما بنیانگذار ناوگان دریایی کشورهای اسلامی و منطقه بوده است.
معاون عملیات ارتش در پایان سخنان خود تلاش استکبار جهانی را برای دستیابی به تنگه حساس و استراتژیک هرمز را یادآور شد و اذعان داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی در ایمن زمینه انجام شد تا دشمن با دستیابی به این تنگه حساس بتواند نبض نظامی و اقتصادی را به دست بگیرد.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول