اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران:

واردات مرکبات هنوز ادامه دارد/ ایران کلکسیونی از محصولات باغی است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه واردات مرکبات هنوز در زمان برداشت محصولات باغی ادامه دارد، گفت: ایران کلکسیونی از محصولات باغی است.

واردات مرکبات هنوز ادامه دارد/ ایران کلکسیونی از محصولات باغی است
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری محمدرضا شعبانی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به صدور مجوز واردات میوه و مرکبات در زمان اوج برداشت این محصول با وجود ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: با این وجود  شاهد واردات پرتقال و نارنگی در هفته‌های اخیر از کشورهای مختلف بوده‌ایم که ناشی از عدم اطلاع‌رسانی مناسب و عدم اتخاذ تصمیم در زمان مقرر بوده است.
وی با اشاره به تولید یک میلیون و 850 هزارتنی مرکبات در مازندران  و 4 میلیون تنی در کل کشور بیان داشت: با این روند در سال جاری نیازی به واردات مرکبات به ویژه در زمان برداشت این محصولات نبوده است.
شعبانی با اشاره به اینکه این مسئله نابهنگام موجب وارد شدن آسیب جدی به بخش تولید و باغداران شده است، ابراز داشت: جدای از این مسئله، واردات مغایر با سیاست‌های اصولی دولت است.
وی با اعلام اینکه باید وزارت جهاد کشاورزی با هوشمندی کامل نسبت به پیش‌بینی احتمال ورود میوه و مرکبات ثبت سفارش شده در گذشته همزمان با فصل برداشت اقدام و اطلاع‌رسانی مناسب می‌کرد، گفت: آنچه که مورد غفلت قرار گرفته بود، ابلاغ این مسئله به گمرکات کشور و ذی‌نفعان برای جلوگیری از ورود کالا در مقطع زمانی است.
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: به دلیل ماهیت کالاهای کشاورزی به ویژه مرکبات، فسادپذیری آنها و عدم وجود انبار، سردخانه، صنایع سورتینگ و بسته‌بندی مناسب برای نگهداری محصولات، فاصله زیاد بین قیمت سردرخت(برای تولیدکنندگان) و قیمت مصرف‌کننده همواره مورد اعتراض دو گروه تولیدگنندگان و مصرف‌کنندگان بوده است.
وی اظهار داشت: طرح خرید، ذخیره‌سازی میوه و مرکبات از محل تولید داخل با هدف حمایت توأمان از دو گروه مذکور (عرضه در زمان‌های پیک مصرف با قیمت مناسب با هدف حمایت از مصرف‌کننده و خرید و ذخیره‌سازی در زمان اوج عرضه با هدف حمایت از تولیدکننده) آغاز شد که انتظار می‌رود دولت در بخش حمایت از تولید کشاورزی، نه اینکه حمایت خود را کم کند بلکه چتر حمایتی را گسترده‌تر می‌کرد.
شعبانی با اعلام اینکه یکی از طرح‌های موفق و حمایتی دولت خرید، ذخیره‌سازی میوه و مرکبات در هفت سال گذشته بوده است، یادآور شد: با برنامه‌ریزی، هماهنگی، پیگیری و اجرای اقدامات مؤثر و مناسب وزارت بازرگانی وقت، در هفت سال اجرای طرح دستاوردهای قابل قبول و ماندگاری را برای استان مازندران و  کل کشور به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه احداث و توسعه انبارها، سردخانه‌ها، صنایع سورتینگ و بسته‌بندی، همچنین اشتغالزایی قابل ملاحظه و پایدار در زمان برداشت محصول، ذخیره‌سازی و عرضه کالا در منطقه و نیز توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری در استان‌ها مورد نظر بوده است، ابراز داشت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تا با حمایت از طرح خرید و ذخیره‌سازی مرکبات در سال جاری مانند سال‌های گذشته در استان مازندران با مرکزیت اتحادیه باغداران استان مازندران و حمایت‌های مادی و معنوی آن وزارتخانه که موجب رضایت‌مندی و تقویت تولید برای باغداران مازندران باشد موافقت کند.
مدیرعامل اتحایه باغداران مازندران با بیان اینکه انتظار از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن تجارت این بود که با اولویت به تولید داخل یارانه‌های مناسب و حمایت‌های ویژه‌ای از محصولات تولیدی مرکبات کشور را مد نظر داشته باشند، تصریح کرد: با توجه به توان تولید کشور در مجموع هیچ نیازی به واردات مرکبات حتی در ایام تابستان هم نیست، به این علت که ایران کلکسیونی از محصولات باغی را در تمام طول سال دارد.
 وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد اتحادیه باغداران استان مازندران به عنوان تولیدکننده بخش باغبانی به دولت محترم و وزارت‌های یاد شده این است که راه‌حل‌های مناسب، حمایت‌های بیشتر و تقویت زیرساخت‌ها را در  صادرات مد نظر قرار دهند که این هم نوعی حمایت از بخش تولید است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول