اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات گیلان:

استقرار 27 قفس پرورش ماهی گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات گیلان از استقرار 27 قفس پرورش ماهی در این استان تا پایان امسال خبر داد.

استقرار 27 قفس پرورش ماهی گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت سعیدی عصر امروز در جمع مدیران استان در استانداری، پرورش ماهی در قفس را از جمله طرح‌های مهم شیلات در آبزی‌پروری دانست و اظهار داشت: به صورت جدی دنبال آن بودیم و سال گذشته برای نخستین بار این طرح اجرایی به صورت پایلوت اجرایی شد.
وی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از پروژه‌های مهم شیلات گیلان برای حفظ ذخایر خاویاری دریای خزر است، افزود: 62 کشور جهان در امر پرورش ماهی در قفس فعالیت دارند که نروژ رکورددار این پروژه در دنیاست.
مدیرکل شیلات گیلان، مجموع تولیدات پرورش ماهی در قفس را در دنیا حدود یک‌میلیون و 237 هزار تن عنوان کرد و گفت: 47 درصد این تولید متعلق به کشور نروژ و سپس شیلی است.
وی، هزینه‌ قفس‌های دریایی را کمتر از مزارع تولید پرورش ماهی در زمین دانست و تصریح کرد: هزینه‌های قفس‌های دریایی 40 درصد کمتر است زیرا مشکل هزینه آب و محدودیت زمین وجود ندارد و تولید در این بخش نیز کیفی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
سعیدی ادامه داد: در قفس‌های دریایی سوخت‌های فسیلی نداریم و ماهی در آب بسیار خوب پرورش می‌یابد و نسبت به مزارع خاکی ارتقای بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات و ساماندهی صید و صیادی و همچنین تولید مولد پایدار بسیار بالاست.
وی با اشاره به اینکه در گیلان از 10 سال گذشته به دنبال عملیاتی کردن پروژه پرورش ماهی در قفس بودیم، اذعان داشت: به همین منظور 10 نقطه در استان برای استقرار قفس‌ها مشخص شده است.
این مسئول اضافه کرد: در گیلان ظرفیت تولید 200 هزار تن و اشتغال 20 هزار نفر از طریق پرورش ماهی در قفس پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه طرح پرورش ماهی در قفس به مدت دو سال و به صورت پایلوت در گیلان انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر سه قفس که دو تا متعلق به فیل‌ماهی و دیگری ماهی آزاد است، در حال انجام بوده و از رشد خوبی برخوردارند.
سعیدی با تاکید بر اینکه در هر شهرستان گیلان با مشارکت بخش خصوصی قفس مستقر می‌کنیم، ابراز داشت: تا پایان سال جاری 27 قفس را مستقر می‌کنیم و در حال حاضر قرارداد 18 قفس منعقد شده است.
وی خاطرنشان کرد: طرح پرورش ماهی در قفس در گیلان از سال گذشته آغاز شده و این کار را با پرورش 30 تن ماهی آزاد و 50 تن ماهی خاویاری انجام دادیم که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.
مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه امروز توفیقات خوبی در راستای تولید پرورش ماهیان در قفس به دست آورده‌ایم، یادآور شد: در این طرح از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفته‌ایم.
وی استفاده از مراکز علمی انستیتو بین‌المللی ماهیان خاویاری برای پرورش ماهیان خاویاری در قفس را مهم‌ترین مزایای این طرح ذکر کرد و اظهار داشت: پروژه خوبی است و امیدواریم آن را به مخازن پشت سدها و آب‌بندان‌های استان انتقال دهیم و در گیلان ترویج و پرورش ماهی باید در دریا، تالاب، آب‌بندان‌ها، سدها و شالیزارها صورت بگیرد.
سعیدی، اجرای طرح پرورش ماهی در قفس را از مصوبات دولت نامید و بیان داشت: در سفر سوم هیئت دولت به گیلان در بخش شیلات مصوبات خوبی به تصویب رسید که مهم‌ترین آنها احیای تالاب انزلی به عنوان زایشگاه ماهیان دریای خزر و ارائه تسهیلات بانکی برای پرورش ماهی است. 
وی با اشاره به میزان تولید ماهیان گرمابی در استان افزود: در گیلان سالانه 24 هزار تن ماهی گرمابی، 2 هزار تن ماهی سردآبی و 5 هزار تن پرورش ماهی در آب‌بندان‌ها تولید می‌شود که در صدد افزایش آن هستیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول