اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان خبر داد:

رشد 11 درصدی پروژه‌های تحقیقات کشاورزی همدان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان گفت: امسال 129 پروژه تحقیقاتی در همدان صورت گرفته که از رشد 11 درصدی برخوردار بوده است.

رشد 11 درصدی پروژه‌های تحقیقات کشاورزی همدان
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید حسین صباغ‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اتفاقات کنونی که در سطح جهان رخ می دهد همه ناشی از تحقیقات و پژوهش است، افزود: یک محقق همواره مشکلات و چالش‌های موجود در مسائل مختلف را شناسایی می‌کند و سپس برای رفع آن می‌پردازد که همین موجب تحولات بسیاری می‌شود.
وی با اشاره به بخش تحقیقات کشاورزی اظهار کرد: کم آبی و کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی از معضلات کنونی کشور ما است که دیگر کاشت آبی جواب نمی‌دهد و از سوی دیگر جمعیت کشور ما در حال افزایش است و زمین محدودی نیز وجود دارد و تنها راهکار ما این است که پتانسیل عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان خاطرنشان کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح با عواملی چون ژنتیک و محیط امکان‌پذیر است که این شرایط باید برای محصولات کشاورزی فراهم باشد.
وی با بیان اینکه این مرکز دارای 10 واحد تحقیقاتی است، افزود: واحد فنی و مهندسی، گیاه پزشکی، آبخیزداری، خاک و آب، مسائل روستایی، واحد بررسی اقتصادی، واحد دامپروری، واحد چغندر قند، واحد دیم و واحد کنترل از جمله واحدهای تحقیقاتی است.
صباغ‌پور با بیان اینکه دوره بارندگی در حال کاهش یافتن است، ابراز داشت: با توجه به کاهش دوره‌های بارندگی، کشت گندم پیشگام که نیاز به آب کمتری دارد پیشنهاد شد که با این دوره بارندگی تناسب دارد.
وی تصریح کرد: در سه سال اخیر گندم‌هایی در رقم‌های مختلف پیشگام، زارع، ارون و میهن کاشته شده است، که برداشت گندم در این راستا افزایش یافته است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان بیان داشت: کشت گندم در رقم‌های مختلف، نقش مهمی در افزایش کشت گندم دارد و خودکفایی گندم به خاطر انواع تولیدات گندم است که موجب کنترل بیماری‌ها نیز شده است.
وی با بیان اینکه یکی از بیماری‌های شایع در سیب زمینی سیست طلایی است، افزود: هم اکنون سیب زمینی در حال تحقیق برای از بین بردن است.
صباغ‌پور با اشاره به اینکه آبیاری بارانی بسیار اثرگذار است، افزود: همکاران فنی و مهندسی استفاده از آبیاری بارانی را به کشاورزان معرفی می‌کند، و واحد اقتصادی نیز آن را بررسی کرده و ارزیابی می‌کنند.
وی یادآور شد: کشاورز تا نفع اقتصادی نداشته باشد، به سمت یافته‌های تحقیقاتی نمی‌رود که در این راستا باید کشاورز به یقین برسد تا بتواند از آن در امور کشاورزی خود بهره ببرد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با تأکید بر اینکه دولت و سیاست به تحقیقات بیشتر بها می‌دهد، افزود: ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری این است که نیم تا سه درصد بودجه دستگاه‌ها را به تحقیقات اختصاص دهند تا برای دستگاه‌ها یافته‌های تحقیقاتی تعریف شود.
وی اذعان داشت: در سال جاری 23 عنوان سخنرانی کشاورزی داشته‌ایم در حالی که این عناوین در سال گذشته 13 مورد بوده که در این خصوص نسبت به سال قبل 6.5 درصد پیشرفت داشته‌ایم.
صباغ‌پور خاطرنشان کرد: امسال 129 پروژه تحقیقاتی داشتیم در حالی که در سال قبل 116 مورد بود که از رشدی 11 درصدی برخوردار بود.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون 47 مقاله ISI و مقالاتی در کنفرانس بین‌المللی بوده است در حالی که پارسال 138 فقره مقاله داشتیم که نسبت به سال 87 از رشد 164 درصدی برخوردار بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه باید یافته‌های تحقیقاتی به مزارع کشاورزی انتقال یابد، افزود: راه انتقال یافته‌های تحقیقاتی، ایجاد روزهای مزرعه است که امسال 19 مورد روز مزرعه داشتیم.
وی با بیان اینکه در سطح کشور چهار محصول گندم، جو، نخود و عدس به صورت دیم کاشته شده است، افزود: 650 هزار هکتار از محصولات کشور به صورت دیم کاشته شده است که 300 هزار هکتار گندم و 250 هزار هکتار به صورت آیش باقی مانده است.
صباغ‌پور ابراز داشت: یکی از مشکلات موجود در کشت بهاره سرمازدگی محصولات است که محققین باید رقمی از کشت بیابند که از سرما فرار کند که در زمینه گردو در سال گذشته یک هزار و 32 نهال که دیر گل می‌کند که به 2 هزار نهال افزایش یافته است.
وی در پایان سخنانش افزود: مصرف کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی برای کنترل آفات موجب سرطان می‌شود به همین علت باید در کشاورزی برای کنترل آفات، بیولوژیک باشد تا محیط زیست نیز سالم بماند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول