اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای دهه 60 تاکنون صورت گرفت

افزایش صید ماهی سفید دریای خزر

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد مرکز بازسازی ذخایر شهید انصاری گفت: صید ماهیان سفید از ابتدای دهه 60 تاکنون در حوزه جنوبی دریای خزر افزایش یافته است.

افزایش صید ماهی سفید دریای خزر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی صمد درویشی پیش از ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: تکثیر، تولید و رهاسازی انبوه ماهیان استخوانی به رودخانه‌های مستعد و منتهی به حوزه جنوبی دریای خزر در قالب طرح بازسازی ذخایر آبزیان از جمله اقدام‌های اساسی و زیربنایی مهم در برنامه چهارم توسعه بوده که از طرف شیلات ایران در راستای پایداری صید و حفظ ذخایر گونه‌های ارزشمند ماهیان استخوانی صورت گرفته است.

وی به ارزیابی اثرات اقتصادی بازسازی ذخایر ماهی سفید در سال‌های برنامه چهارم توسعه در گیلان اشاره کرد و افزود: رهاسازی انبوه ماهیان استخوانی موجب حفظ ذخایر ژنی گونه‌ها، تداوم و پایداری صید و همچنین افزایش برداشت برخی گونه‌ها مانند ماهی سفید شده است.

درویشی با بیان اینکه سالانه بالغ بر هشت هزار تن انواع ماهیان استخوانی توسط شش هزار صیاد عضو 58 شرکت تعاونی صیادی پره در نوار ساحلی گیلان صید می‌شود تصریح کرد: سهم صید ماهی سفید معادل 60 درصد برداشت سالانه دریای خزر است.

وی صید ماهی سفید حوزه جنوبی دریای خزر را در حال حاضر نسبت به ابتدای دهه 60 با رشد قابل ملاحظه‌ای عنوان کرد.

کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی بندر انزلی نیز در این جلسه به لزوم حذف جدی مالاشیت گرین به عنوان داروی مصرفی در صنعت آبزی‌پروری کشور اشاره کرد و گفت: مالاشیت گرین یکی از موثرترین داروهای ضد قارچ و انگل است که از دهه 1950 در صنعت آبزی‌پروری استفاده شده است.

جواد دقیق روحی با بیان اینکه موثر بودن این دارو در درمان انگل‌های خارجی در دهه 1960 اثبات شده است، افزود: زمانی که ماهی توسط مالاشیت گرین مداوا می‌شود این ماده جذب شده و در بافت‌های ماهی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از مالاشیت گرین در سال 2000 به دلیل قابلیت سرطان‌زایی و تاثیر منفی آن بر جنین پستانداران در پرورش ماهیان خوراکی ممنوع شد.

دقیق روحی ارزان و کارآمد بودن و به‌ویژه عدم نظارت و پایش بر تولید ماهیان را سبب استفاده از مالاشیت گرین در بسیاری از کارگاه‌های تکثیر و پرورش ماهی دانست و خاطر نشان کرد: آگاه کردن فعالان در صنعت آبزی‌پروری کشور و برانگیختن حس مسئولیت آنها، نظارت جدی سازمان دامپزشکی بر کارگاه‌های پرورش ماهی و نحوه تهیه و توزیع داروهای مصرفی از جمله اقدام‌هایی است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

انتهای پیام/خ۲۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول