اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارگردان نمایش:

خودمان تیشه به ریشه تئاتر نزنیم

خبرگزاری فارس: یک کارگردان نمایش گفت: از مهم‌ترین معضل‌های تئاتر اصفهان این است که گروه‌های تئاتری با یکدیگر متحد نبوده و به نوعی خودشان تیشه به ریشه تئاتر می‌زنند.

خودمان تیشه به ریشه تئاتر نزنیم

حسین عبداللهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: نخستین مشکل اهالی تئاتر در اصفهان این است که نشست‌هایی مشترک برای تعامل بیشتر با یکدیگر نداشته و پراکنده هستند اما باید به این نکته توجه کنند که تا زمانی که به انسجام لازم دست نیابند مسئولان نیز به حرف آنها توجه نمی‌کنند.

وی افزود: اتحاد بین گروه‌های تئاتری مهم‌ترین اقدامی است که مسئولان ارشاد برای رفع مشکلات تئاتر باید انجام دهند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تئاتر اصفهان نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت اما زودبازده است، تصریح کرد: در این راستا لازم است مسئولان اداره ارشاد برنامه و چشم‌انداز چند ساله‌ای برای تئاتر در نظر بگیرند تا این هنر کم کم معضلات خود را پشت سر گذاشته و مسیر تعالی را طی کند چرا که در غیر این صورت روز به روز وضعیت تئاتر اصفهان وخیم‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت ناصحیح گروه‌های تئاتری در اصفهان به مشکلات این هنر دامن می‌زند، گفت: گاه به برخی گروه‌های تئاتر اصفهان اجازه اجرای 15 شبی داده می‌شود اما برخی گروه‌ها تا مدت‌ها مجوز اجرای تئاتر خود را دریافت نمی‌کنند که این موضوع سبب شده گروه‌های تئاتری اختلاف‌های بی‌ربطی پیدا کرده و یکدیگر را متهم به پارتی‌بازی و مسائل دیگری ‌کنند.

عبداللهی اضافه کرد: هم‌چنین بچه‌های تئاتر اصفهان مکان مناسبی برای دور هم جمع شدن و جلسات ماهانه به قصد تعامل با یکدیگر و نویسندگان ندارند تا به تبادل ایده و یاری هم بپردازند.

وی افزود: این در حالی است که بر طبق روال مرسوم گروه‌های تئاتری باید خودشان مشکلات این هنر و هنرمندان این عرصه را شناسایی و خواسته‌هایشان را جمع‌بندی کرده و به مدیریت ارائه دهند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه گروه‌های تئاتری شهرهای اطراف اصفهان مانند فلاورجان، شاهین‌شهر و فولادشهر به دلیل کمبود سالن مجهز تئاتر، در اصفهان به اجرای تئاتر خود می‌پردازند گفت: از طرف دیگر این گروه‌ها برای بهتر دیده شدن تئاترشان مایل به اجرای نمایش خود در اصفهان هستند که این موضوع مشکل کمبود سالن تئاتر را در اصفهان بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: از میان دو سالن مورد استفاده برای اجرای تئاتر در شهر اصفهان تالار هنر به طور تخصصی‌تر به تئاتر می‌پردازد اما تالار فرشچیان کاربری‌های دیگری مانند برگزاری مراسم شهری را نیز برعهده دارد.

عبداللهی تصریح کرد: هم‌چنین طبق توافق‌های انجام شده در هر ماه تنها یک گروه می‌تواند در سالن فرشچیان تنها به مدت پنج شب اجرای تئاتر داشته باشد و برای اجرای اضافه‌تر لازم است کرایه پرداخت کند که این موضوع به معنای مرگ تئاتر است.   

وی اضافه کرد: پس از سه تا چهار شب گروه تئاتر تازه متوجه می‌شود که مخاطب چه درخواستی از او دارد و با چه قسمت‌هایی از نمایش ارتباط بیشتری یافته است.

این کارگردان تئاتر در ادامه بیان داشت: بنابراین مدت محدود اجرای تئاتر امکان تقویت بخش‌های جذاب تئاتر و بر طرف ساختن ضعف‌ها را از گروه می‌گیرد.

وی تصریح کرد:  گروه‌های تئاتری این درخواست را از  مسئولان دارند که به هنر تئاتر توجه بیشتری کنند چرا که برای تولید یک نمایش گروه تئاتر سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شود و در این وضعیت اگر قرار باشد برای دیده شدن تئاترش پول نیز پرداخت کند وضعیت اسف‌باری پیش می‌آید.

عبداللهی از جمله دیگر مشکل‌های تئاتر اصفهان  را گردآوردن مخاطب دانست و تأکید کرد: عدم برنامه‌ریزی مناسب مسئولان و هنرمندان در ایجاد این وضعیت در تئاتر اصفهان مؤثر بوده است. 

وی با بیان اینکه تنها حضور در جشنواره‌ها می‌تواند تا حدودی به هزینه‌های تولیدی گروه‌های نمایش کمک کند گفت: بلیط‌فروشی در اصفهان کم‌ترین درآمدزایی را نسبت به دیگر کلان‌شهرها دارد و دل بستن به آن به نوعی کار کردن برای هیچ است.

عبداللهی ادامه داد: مخاطب باید برای کاری که می‌بیند ارزش قائل بوده و هزینه پرداخت کند که در تهران این موضوع اتفاق افتاده و گاه مخاطبان برای خرید بلیط برخی نمایش‌ها چندین ساعت در صف می‌ایستند و حتی بلیط وارد بازار سیاه می‌شود اما در سال‌های اخیر این موضوع را در اصفهان شاهد نبوده‌ایم.

وی یکی از دلایل عدم علاقه مخاطبان اصفهانی به تئاتر را ناشی از عدم مخاطب شناسی صحیح کارگردانان دانسته و گفت: کارگردانان تئاتر به جای دنبال کردن  دل‌مشغولی‌های خود باید نیاز مخاطبان امروزی را دریابند و در راستای برآوردن آن برنامه‌ریزی کنند که در این‌ صورت است که مخاطب نیز برای آن ارزش قائل می‌شود.

این کارگردان نمایش اضافه کرد: از طرفی مخاطب باید بداند هنرهایی مانند تئاتر نگهبان خرد آدمی است و وی باید برای حفظ خرد و اندیشه بها و وقت گذاشته و بها پرداخت کند.

وی با بیان اینکه شناخت مخاطب تنها مختص کارگردان و گروهش نیست و به مدیران نیز مربوط می‌شود، بیان داشت: رسالت تئاتر بازتاب مسائل جامعه است بنابراین زمانی که کارگردان معضلی را در جامعه یافت و براساس آن نمایشنامه‌ای نوشت مدیران نیز لازم است برای اجرای آن همکاری بیشتری با گروه‌های تئاتر داشته باشند.

عبداللهی افزود: اگر مسئولان با دید بازتر و هنرمندان با تحقیق، پژوهش و چشم‌انداز بیشتر به تئاتر بنگرند، مخاطب نیز جذب این هنر می‌شود، ضمن اینکه مخاطب باید دریابد که تئاتر در فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارد و لازم است اهمیت بیشتری به تماشای آن دهد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول