اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی بافت:

بروسلوز از بیماری‌های خطرناک و مشترک است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: سل و بروسلوز از جمله بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام هستند و این بیماری‌ها به دلایل متعدد جزو بیماری‌های خطرناک به شمار می‌روند.

بروسلوز از بیماری‌های خطرناک و مشترک است

سمیه صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بافت اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 758 رأس گاو برای انجام تست بروسلوز خون‌گیری شده‌اند که یک مورد مثبت گزارش و حذف شد.

وی افزود: همچنین در این مدت 447 رأس گاو مورد تست سل قرار گرفته‌اند.

صادقی با بیان اینکه سل و بروسلوز از جمله بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام هستند، عنوان کرد: این بیماری‌ها به دلایل متعدد جزو بیماری‌های خطرناک بین انسان و دام به شمار می‌روند.

وی گفت: این دو بیماری در انسان بسیار مزمن و تضعیف کننده بوده و به علت دوره درمان طولانی مدت از نظر اقتصادی نیز هزینه‌‌ زیادی را تحمیل می‌کند.

صادقی ابراز داشت: در این مورد سازمان دامپزشکی کشور، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی برای کنترل این بیماری‌ها دارد که از جمله‌‌ این برنامه‌ها می‌توان به واکسیناسیون دام‌های حساس به بیماری بروسلوز اعم از گاو و گوسفند و نیز تست سل و بروسلوز، شناسایی و حذف دام‌های آلوده به این دو بیماری در گاوداری‌های تحت پوشش اشاره کرد.

وی بیان داشت: در این راستا شبکه‌‌ دامپزشکی با هدف حفظ سرمایه‌های دامی و کاهش ضایعات در دام‌های منطقه در کنار‌ بازرسی دام‌ها قبل از کشتار در کشتارگاه دام از ابتدای سال تا‌کنون واکسیناسیون علیه بروسلوز را روی 3 هزار و 278 رأس گاو انجام داده است.

صادقی گفت: همچنین خون‌گیری از دام‌ها به منظور انجام تست سل به طور زمانبندی شده صورت می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: همچنین 2 هزار رأس دام در سومین فاز تب برفکی در شهرستان بافت واکسینه می‌شود. 

صادقی اذعان داشت: سومین فاز واکسیناسیون تب برفکی از پنجم اسفند ماه جاری آغاز شده و به مدت 15 روز ادامه دارد.

وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیردار است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و  فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی گفت: این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام می‌شود، لذا واکسیناسیون دام‌ها به صورت زمان‌بندی شده در قالب فازهای متعدد برای پیشگیری کنترل ریشه‌کنی این بیماری سالانه در سطح شهرستان توسط بخش خصوصی و نظارت شبکه دامپزشکی انجام می‌گیرد.

صادقی از دامداران خواست تا همکاری لازم را با اکیپ‌های واکسیناتور داشته باشند.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول