اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری

680 هزار رأس دام علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از واکسیناسیون 680 هزار و 62 رأس گاو و گوسفند در این استان علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت خبر داد.

680 هزار رأس دام علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند

حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: تب مالت یکی از بیماری‌های شایع قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق تماس مستقیم با خون - جفت جنین و ترشحات رحمی حیوانات آلوده(گاو، گوسفند، بز، خوک، شتر و گاو و میش) و نیز از طریق مصرف فرآورده‌های خام آلوده حیوانی به طور غیرمستقیم به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و از دست رفتن ارزش‌های اقتصادی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

مهری اضافه کرد: دام‌های مبتلا به بروسلوز، معمولاً در نخستین دوره آبستنی سقط جنین داشته و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن، با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی، باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع شده که خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می‌سازد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بروسلوز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام و از مهم‌ترین معضلات بهداشتی جوامع مطرح است، گفت: تنها تعداد محدودی از کشورهای جهان این بیماری را ریشه‌کن کرده یا در آستانه ریشه‌کنی قرار دارند.

وی تصریح کرد: مبارزه با این بیماری و کنترل و ریشه‌کنی آن به دلیل کثرت گونه‌ای عوامل بیماری‌زا و کثرت گونه‌ای حیوانات میزبان، دوام نسبتاً قابل توجه باکتری عامل بیماری در محیط، عدم کفایت برنامه‌های واکسیناسیون برای ریشه‌کنی بیماری و لزوم شناسایی و حذف دام‌های عامل انتشار بیماری در مقاطع خاص از اجرای برنامه‌های مبارزه و لزوم هزینه شدن سرمایه‌های سنگین اقتصادی، همواره در بسیاری از کشورهای جهان، با دشواری‌ها و مشکلات عدیده مواجه بوده است.

مهری اضافه کرد: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون افزون بر 680 هزار و 62 رأس گاو و گوسفند در این استان علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت واکسینه شدند.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول