اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده پرستاری آبادان:

فقدان اساتید بالینی مشکل دانشکده پرستاری آبادان است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده پرستاری آبادان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس از مشکلات این دانشکده از جمله عدم وجود اساتید بالینی برای آموزش دانشجویان خبر داد.

فقدان اساتید بالینی مشکل دانشکده پرستاری آبادان است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان دانشکده پرستاری واحد بین‌الملل خلیج فارس به عنوان زیرمجموعه دانشگاه جندی شاپور از سال 85 در آبادان تأسیس شده و به صورت یک دانشکده غیرانتفاعی اداره می‌شود در حالی‌که مالکیت معنوی و مالی آن به دانشگاه جندی شاپور اهواز تعلق دارد.

از ابتدای سال تحصیلی 91-90 هیئت مدیره این دانشکده تصمیم به انتقال دانشجویان بالینی این واحد به بیمارستان سینا برای ادامه دوره آموزشی گرفت که این تصمیم از دید محمدجعفر یدید مدیرعامل این دانشکده در شرایط فعلی کاملاً منطقی است.

در همین راستا و برای اطلاع از چند و چون این اقدام و همچنین برای آشنایی بیشتر با دانشکده پرستاری آبادان با مدیرعامل این واحد گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در زیر می‌خوانید:

فارس: دلیل اصلی افتتاح این واحد را توضیح دهید.

یدید: با توجه به اینکه عده زیادی از افرادی که در دانشگاه‌های دولتی با هزینه رایگان قبول نمی‌شدند ناچار بودند به دانشگاه‌های خارج از کشور رفته و به این ترتیب سرمایه ملی کشور که هم ارز بود و هم نیروی جوان و مستعد از کشور خارج می‌شد، بنابر این دولت به این فکر افتاد که واحدهای آموزشی غیرانتفاعی را راه‌اندازی کند تا در درجه اول از خروج سرمایه ملی از کشور جلوگیری کند و در درجه دوم سعی کرد تا این واحدها را در مناطق آزاد و زیر نظر دانشگاه‌های تیپ یک علوم پزشکی و دولتی و همینطور دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی راه‌اندازی کند که هم از خروج سرمایه ملی جلوگیری شود و هم بستر توسعه در برخی مناطق توسعه نیافته فراهم شود زیرا حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌ها در هر منطقه اساس پیشرفت و توسعه آن منطقه است و با این سیاست بود که دانشگاه‌های تیپ یک کشور شروع به گرفتن مجوز تأسیس واحدهای بین‌الملل کردند که دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز از حدود سال 84 این کار را انجام داده و در سال 85 مجوز کتبی تأسیس این واحد با تلاش‌های وزیر وقت بهداشت و درمان صادر شد و واحد بین‌الملل خلیج‌فارس در نهایت با ریاست دکتر سرمست در آبادان تأسیس شد.

فارس: چرا این واحد در آبادان تأسیس شد؟

یدید: دکتر سرمست آبادان را برای تأسیس این واحد انتخاب کردند به این دلیل که آبادان یک شهر ارزشی است و به همین دلیل نظر به این بود که در آبادان راه‌اندازی شود به این دلیل که یکی از قطب‌های مهم کشور است، در منطقه آزاد واقع شده و مرز دریایی دارد و همچنین عبور و مرور کشورهای همسایه از اینجاست و در حقیقت آبادان جایی است که هشت سال جنگ تحمیلی توسعه آن را به عقب انداخته است.

اگرچه اساس تفکر بر این بود که این واحد بین‌الملل در اهواز تأسیس شود اما برای اینکه بتواند راهی برای توسعه آبادان باشد در اینجا راه‌اندازی شد و از سال 86 عملا این واحد تحت عنوان واحد بین‌الملل اروند آبادان و یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز راه‌اندازی شد.

فارس: چه رشته‌هایی در حال حاضر در این دانشکده تدریس می‌شوند؟

یدید: در حال حاضر سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و همچنین شش رشته در کارشناسی ارشد هم مجوز گرفتند و پس از آن چهار تا شش رشته phd به رشته‌های دیگر اضافه شدند. رشته‌های کارشناسی ارشد شامل پرستاری، مامایی، تغذیه، فیزیوتراپی، میکروب‌شناسی و فیزیولوژی و رشته‌های phd هم شامل چهار رشته فارماکولوژی، تغذیه، ویرولوژی و فیزیک پزشکی هستند.

فارس: سیاست‌های اصلی این دانشکده را بگویید.

یدید: سیاست ما در این چند ساله بر این اساس بوده که اساتید علوم پایه و بالینی را به صورت مقیم در اینجا استخدام کنیم که حالتی پایدار و با ثبات برای ما در آبادان ایجاد شود و وقتی دانشجویان وارد مرحله بالینی شدند بتوانیم در بیمارستان طالقانی آبادان به آنها سرویس‌دهی کنیم اما متأسفانه تلاش‌های صورت گرفته نتیجه نداد هر چند ما از چند جنبه این مسئله را پیگیری کردیم از جمله اعلام فراخوان در سایت دانشگاه برای استخدام اساتید با حقوق و مزایای خوب و اقدام دیگری که صورت دادیم این بود که از نمایندگان و فرمانداری خواستیم تا اساتید علاقه‌مند به تدریس در این دانشکده را یافته و به ما معرفی کنند و حتی حاضر شدیم به این اساتید به میزان پنج برابر حقوق بیشتر بدهیم. در نتیجه در رشته‌های پایه تعداد کمی از اساتید حاضر به همکاری شدند اما در رشته‌های بالینی تاکنون هیچ کس با پیشنهاد ما موافقت نکرده ‌است.

فارس: دلیل انتقال دانشجویان به اهواز چه بود؟

یدید: دانشجویان ما از سال 86 وارد مرحله بالینی شده و نیازمند بیمارستانی بودند تا دوره‌های بالینی خود را در آن بگذرانند. برای این کار در مورد بیمارستان طالقانی آبادان بررسی‌هایی را صورت دادیم که متأسفانه بستر فیزیکی آن آماده نبود و به همین دلیل با شبکه بهداشت و درمان آبادان تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم که طبق آن مقرر شد تا از این بیمارستان به عنوان فیلد آموزشی بهره‌برداری شود اما هنگامی که بازرسان وزارت به اینجا آمدند مشخص شد که بیمارستان نواقصی دارد و هر چند این نواقص در بستر فیزیکی قابل حل بودند اما مشکل اصلی ما تأمین اساتید بالینی بود زیرا اساتید بالینی مقیم که از نظر کارکرد مناسب باشند در بیمارستان طالقانی وجود نداشت.

فارس: آیا بستر فیزیکی که به آن اشاره کردید تجهیزات بیمارستان را نیز شامل می‌شود؟

یدید: هر بخش بالینی که سیستم آموزشی در آن راه‌اندازی می‌شود باید در کنار خود کلاس‌های درس با امکانات لازم، اتاق مدیر گروه، اتاق منشی، آمفی تئاتر و آزمایشگاهی با حداقل استانداردهای آموزشی داشته باشد که بستر فیزیکی همه اینها را شامل می‌شود.

فارس: اساتید بالینی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

یدید: پزشکان رشته‌های بالینی باید در بیمارستان مقیم باشند و ارتباط مداوم با دانشجویان داشته باشند تا دانشجویان بتوانند گزارش کار خود را به طور مرتب به استاد ارائه دهند از طرف دیگر نتایج اعتبارسنجی که در خصوص پزشکان موجود در بیمارستان طالقانی صورت گرفت نشان می‌داد که این پزشکان شرایط لازم برای آموزش را ندارند، زیرا از ویژگی‌های یک پزشک برای دارا بودن شرایط آموزش این است که دانشنامه تخصصی و تجربه و صلاحیت آموزشی داشته باشند.

فارس: چه تعداد استاد بالینی برای هر بیمارستان مورد نیاز است؟

یدید: در هر بیمارستان چهار تا شش استاد بالینی مورد نیاز است.

فارس: در خصوص آماده‌سازی بیمارستان طالقانی فعالیتی صورت گرفت؟

یدید: در یک سال اخیر فعالیت‌های زیادی را انجام دادیم تا بیمارستان طالقانی آماده شود و اصلا اینگونه نیست که هیچ تلاشی در این زمینه نکرده باشیم و به یکباره به فکر انتقال دانشگاه بیافتیم. ما تا مرداد ماه سال 90 هنوز به آماده شدن بیمارستان امیدوار بودیم و منتظر تحقق وعده‌هایی بودیم که به ما داده شده بود اما هنگامی‌ که دیدیم هیچ کس برای این کار داوطلب نشد برای اینکه وقفه آموزشی برای دانشجویان رخ ندهد ناچار به انتقال آنها به بیمارستان سینا در اهواز شدیم که هم مجوز این انتقال را از وزارت دریافت کرده بودیم و هم اینکه اساتید دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز به دلیل نزدیکی مسافت با تدریس در این بیمارستان موافقت کردند.

فارس: تفاوت سطح آموزشی این دانشکده با دانشگاه جندی شاپور به لحاظ دارا بودن اساتید تا چه حد است؟

یدید: در حال حاضر دانشگاه جندی شاپور یک هزار و 500 استاد مقیم دارد در حالی‌که ما حتی یک استاد مقیم هم نداریم و این نشان‌‌دهنده اهمیت علوم پزشکی است زیرا ما در اینجا کارشناس دفتری آموزش نمی‌دهیم بلکه می‌خواهیم پزشکانی را تربیت کنیم که از نظر آموزشی به حدی رسیده باشند که بتوانند در اورژانس، مطب یا کلینیک بر بالای سر بیمار تصمیمات مهم بالینی گرفته و جان او را نجات دهند به همین دلیل هنگامی که احساس کردیم فعالیت‌های ما به نتیجه نمی‌رسد با نظر هیئت مدیره دانشجویان را به اهواز منتقل کردیم.

فارس: فکر می‌کنید در چه زمانی خواهید توانست این مشکل را برطرف کنید؟

یدید: استراتژی ما این است که تا پایان سال 92 اساتید علوم پایه را به صورت مقیم استخدام کنیم و تا پایان سال 93 نیز در رشته‌های بالینی تمام اساتید مقیم باشند و برای این کار اطلاعیه‌هایی را در روزنامه رسمی چاپ کردیم تا از این طریق اساتید علاقه‌مند با ما همکاری کنند.

فارس: فکر می‌کنید دلیل عمده نپذیرفتن اساتید برای تدریس در آبادان چیست؟

یدید: با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه برون رفت از استان بیش از درون رفت به آن است و طبیعتاً آبادان هم به خاطر آب و هوای بد، گرد و غبار، شرجی و غیره مشکلاتی دارد که باعث عدم تمایل اساتید به تدریس در این شهر می‌شود.

فارس: عکس‌العمل دانشجویان به انتقال به اهواز چه بود؟

یدید: دانشجویان به هیچ وجه راضی به ایجاد وقفه تحصیلی نبودند و از اینکه عده‌ای با انتقال مخالفت کردند کاملاً خشمگین و ناراضی بودند و در حال حاضر با وجود نواقصی که در بیمارستان سینا وجود داشت اما دانشجویان این شرایط را پذیرفته‌اند و اصرار بر پایدار بودن ارائه آموزش‌ها در بیمارستان سینا دارند که ما اعلام کردیم این وضعیت تا زمان آماده‌سازی بیمارستان طالقانی ادامه خواهد یافت.

فارس: آیا مشکلی برای رفت و آمد دانشجویان ایجاد نشد؟

یدید: اکثر دانشجویان ما مقیم اهواز هستند و در منازل خود ساکن شدند و در حال حاضر خوابگاه بیمارستان سینا را برای دانشجویان غیر اهوازی آماده کرده‌ایم عده زیادی از دانشجویان هم به خوابگاه‌های خودگردان دولتی معرفی شده و یا خود اقدام به تهیه منزل کردند.

فارس: چقدر به ادامه فعالیت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در این منطقه امیدوار هستید؟

یدید: امیدواریم که بیش از 50 تا 60 درصد دانشجویان در استان مانده و چون بومی استان هستند در همین منطقه فعالیت کنند. استان خوزستان در حال حاضر به شدت با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه است و به همین دلیل یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان در پذیرش دانشجویان بومی گزینی است.

فارس: دانشکده پرستاری آبادان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

یدید: یکی از اهداف و سیاست‌های این دانشکده و اولویت اصلی آن در پذیرش دانشجویان، دانشجویان بومی هستند تا مطمئن باشیم که بعد از فارغ‌التحصیلی در منطقه مانده و به شهر خود خدمت کنند.

فارس: به نظر شما علت مهاجرت پزشکان از آبادان و خرمشهر چیست؟

یدید: این مهاجرت دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها ادامه تحصیل است زیرا داشتن دانشنامه و بورد تخصصی برای یک پزشک متخصص بسیار مهم است و از آنجا که تعداد پزشکانی که در این دو شهر دانشنامه تخصصی دارند انگشت‌شمار است هم این دسته از افراد و هم خود سیستم می‌طلبد که این پزشکان برای ادامه تحصیل و کسب دانشنامه اقدام کنند در نتیجه هنگامی که پزشک دانشنامه خود را گرفت امکانات این شهر برای وی کافی نبوده و ناچار به مهاجرت می‌شود.

فارس: نظر شما در مورد سطح درمانی بیمارستان‌ها در شهرستان آبادان چیست؟

یدید: مشکل اصلی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی ما خدمات‌رسانی با تعرفه‌های بسیار کم است و متأسفانه بیمه‌ها با تأخیر در پرداخت بدهی بیمارستان‌ها برای این تعرفه‌ها نیز مشکلات متعددی را ایجاد می‌کنند و چون تعرفه‌ها پایین است، کفاف اداره بیمارستان را در وضعیت نگهدارنده نمی‌دهند در حالی‌که اگر بیمه‌ها بدهی خود را به موقع پرداخت کنند بیمارستان از وضعیت نگهدارنده فراتر رفته و خدمات آنها هم از حالت فرسودگی خارج می‌شوند.

مسئله دیگر به روش اداره بیمارستان‌ها برمی‌گردد که قدرت مانور مالی را از بیمارستان می‌گیرد زیرا بیمارستان‌هایی که به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شوند با راه‌اندازی بخش‌های VIP خدمات بهتری را به بیماران خود ارائه می‌دهند. 

==============

گفت‌وگو از: زینب عساکره

==============

انتهای پیام/ک10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول