اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

فارس گزارش می‌دهد

بودجه نیم درصد قرآنی و مهم‌ترین مسائل مربوط به آن

خبرگزاری فارس: بودجه نیم درصد قرآنی سال ۱۳۹۰ که تخصیص آن بیش از ۸ ماه به طول انجامید، اینک در حال توزیع بین دستگاه‌های بهره‌مند از آن است.

بودجه نیم درصد قرآنی و مهم‌ترین مسائل مربوط به آن

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، بودجه نیم درصد قرآنی سال ۱۳۹۰ که به صورت الزامی در قانون بودجه آن سال وجود دارد پس از کش و قوس‌های متعدد بر سر کلمه «حداکثر» موجود در این قانون از یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۲۱۸ میلیارد تومان تقلیل یافت و پس از وعده وعیدهای متعدد در واپسین روزهای سال ۱۳۹۰ قسمتی از آن به حساب شورای عالی انقلاب فرهنگی واریز شد.

این بیم وجود داشت که طبق روال جاری در رابطه با بودجه دستگاه با نزدیک شدن به پایان سال بودجه مذکور به خزانه بازگشت داده شود؛ اما حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور این بودجه را با توجه به اینکه به شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت شده مستنثی از این موضوع دانست و گفت: این بودجه در سال ۱۳۹۱ نیز قابل استفاده است و در حجم مورد توجهی از فعالیت‌های قرآنی ۶ ماهه نخست این سال و به خصوص در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اینک گفته وی محقق و طبق اظهارات مسئولان امر، بخشی از این بودجه به شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت شده است و بخش‌های بعدی نیز به تدریج در حال واگذاری است.

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار فارس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز بخشی از بودجه دریافتی را طی تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های بهره‌منداز آن امضا کرده است به مبادی مورد نظر تحویل داده و بخش‌های بعدی آن نیز پس از ارائه گزارش و برنامه تفصیلی دستگاه‌ها به آنها واگذار خواهد شد.

گفته می‌شود دستگاه‌هایی که تاکنون پولی به حساب آنها واریز نشده، شماره حساب خود را به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگی قرآنی اعلام نکرده‌اند که این نیز در جای خود قابل تأمل است.

آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جهاد دانشگاهی، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، صدا و سیما، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان‌ اوقاف و امورخیریه، جامعة‌المصطفی‌العالمیه، مجمع تقریب مذاهب، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی، دستگاه‌هایی هستند که به تناسب فعالیت‌های قرآنی خود از این بودجه بهره‌مند می‌شوند.

اما نکته‌ای که توجه به آن ضروری می‌نماید این است که پیش از آمدن این بودجه، بسیاری از دستگاه‌ها در پی بهره‌مندی از آن بودند و نقصان‌های خود را در زمینه فعالیت‌های قرآنی متوجه کمبود و یا نبود بودجه می‌کردند؛ برخی نیز اختصاص این بودجه را در تاریخ جهان اسلام بی سابقه دانسته و آنرا منشأ تحولات بسیاری در عرصه فعالیت‌های قرآنی دانسته‌اند.

اینک وقت آن است تا بر تغییراتی که بر عملکرد این دستگاه‌ها به واسطه دریافت این بودجه رخ خواهد داد نظارت لازم صورت گیرد.

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که یکی از وظایف آن نظارت بر چگونگی توزیع و هزینه‌کرد این بودجه است می‌‌تواند با نگاه ویژه بر این موضوع، ظرفیت‌های موجود در این بخش را بیش از پیش نمایان و از بهانه‌های احتمالی برای تقلیل و یا تعلیل در اختصاص این بودجه در آینده جلوگیری کند. رسانه‌ها نیز با مداقه در عملکرد سازمان‌های بهره‌مند از این بودجه می‌توانند دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جریان قرآنی کشور را در بهره‌مندی هر چه بیشتر از این بودجه یاری کنند تا ظرفیت‌های موجود در فعالیت‌های قرآنی کشور را که به گفته حجت‌الاسلام حمید محمدی بیش از این سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن از سوی دستگاه‌های متقاضی درخواست شده بود به بار بنشانند.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول