اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نخستین بار در کشور

کتاب جامع آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: کتاب جامع آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی خراسان‌رضوی برای نخستین بار در کشور از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان منتشر می‌شود.

کتاب جامع آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، حسین عباس‌زاده اظهار داشت: استان خراسان‌رضوی با توجه به گستردگی جغرافیایی و غنای تاریخی – فرهنگی و تعدد اقوام و طوایف، دارای آثار بی‌شماری در قالب بناهای تاریخی، تپه و محوطه‌های تاریخی و میراث معنوی است که هر کدام به تنهایی دایرة‌المعارفی از تاریخ، هنر فرهنگ و معماری این سرزمین است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر در استان خراسان‌رضوی 917 اثر در قالب بنای تاریخی، مجموعه‌های معماری، بافت‌ها، اماکن‌ متبرکه و بقاع، بناهای آرامگاهی، معماری، سنگ‌نگاره‌ها و پناهگاه و غارهای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: با توجه به نیازی که در جامعه علمی، دانشجویی و پژوهشی در زمینه شناخت کارشناسانه و معرفی بهینه این آثار احساس می‌شد، اقدام برای تهیه این کتاب توسط کارشناسان مرتبط از سال 1389 شد که مقدمات آن به انجام رسید و تاکنون روند تکمیل اطلاعات این مجموعه ارزشمند ادامه دارد.

عباس‌زاده گفت: کتاب مذکور که نخستین کتاب جامع با موضوعات آثار ثبتی در کشور است شامل اطلاعاتی از قبیل نام اثر، موقعیت مکانی اثر، مختصات جغرافیایی، قدمت، شماره و تاریخ ثبت، مشخصات معماری و عناصر تزئینی، کتیبه‌های ابنیه، فهرست اعلام (نام مکان و آثار) است و در کنار آن جدیدترین نقشه و هم‌چنین تصاویر اثر ارائه می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی افزود: این کتاب جامع، حاوی معرفی 917 اثر ثبت شده استان در قالب فرمتی خاص به استثنای تپه و محوطه‌های تاریخی است که در حال حاضر نقشه‌های ناقص برداشته شد و اطلاعات آن به روز رسانی می‌شود.

وی تأکید کرد: این کتاب پس از طی مراحل نهایی قرار است در قطع رحلی بزرگ در 28 اردیبهشت 1391 هم‌زمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی رونمایی شود.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول