اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه فریمان:

شخصیت اباصلت مورد وثوق شیعه و سنی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه فریمان با بیان اینکه شخصیت اباصلت مورد وثوق شیعه و سنی است، گفت: مسئولان گردشگری استان به فکر ترویج صحیح و شایسته گردشگری و توریسم مذهبی نیستند و اقدامات آنان با چراغ خاموش انجام می‌پذیرد.

شخصیت اباصلت مورد وثوق شیعه و سنی است

حجت‌الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی‌اشکذری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: خواجه اباصلت کنیه فردی از یاران امام رضا به نام عبدالسلام بن صالح بن سلیمان است که از شخصیت‌های قرن دوم و سوم به شمار می‌آید و تولد وی در نیمه دوم قرن دوم و در زمان ولایت‌عهدی امام رضا(ع) بوده است.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان‌رضوی یاد‌آور شد: وی در زمان شهادت امام رضا(ع)، چهل سال داشته است و تاریخ وفات وی نیز به طور تقریبی در قرن سوم بین سال‌های 232 و 236 ذکر شده است.

طباطبایی اضافه کرد: علت لقب اباصلت به هروی این است که اجداد و نیاکان وی اهل هرات افغانستان امروزی بودند و به اسارت به مدینه برده شده و نسل آنان از آنجا توسعه پیدا کرده است.

امام جمعه فریمان با اشاره به اینکه شخصیت اباصلت در میان شیعه و سنی بسیار معروف و شناخته شده است، گفت: بسیاری از دانشمندان علم رجال و شخصیت شناسی، ایشان را ثقه و مورد اعتماد می‌دانند و این اعتماد به شخصیت وی فراتر از باو‌رهای شیعی است، ضمن اینکه اهل تسنن منصف نیز او را ثقه و مورد اعتماد دانسته‌اند.

وی ادامه داد: همایش‌ها به دلیل اینکه معمولا با حضور عد‌ه‌ای از خواص برگزار می‌شود و با دعوت از نخبگان از نظرات آنان نیز بهره‌وری می‌شود، اثر مستقیم آن برای شرکت‌کنندگان ملموس است.

طباطبایی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله خویی نیز، ایشان را شخصیت مورد تسالم و توافق شیعه و سنی در وثاقت و اعتبار معرفی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: عمده دانشمندان، ایشان را شیعه می‌دانند، ولی برخی، در تشیّع او خدشه ایجاد کرده‌اند که به شهادت تاریخ و روایات نقل شده از سوی او، نمی‌توان اشکال مزبور را وارد دانست.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: اباصلت هروی یکی از دانشمندان شیعی دوره امام رضا(ع) به شمار می‌رفته، ولی در برخی از گفتارها او را به عنوان خادم معرفی می‌کنند.

طباطبایی متذکر شد: اباصلت هروی را می‌توان از جهات دیگر، از جمله مرزبانان دینی و عقیدتی شیعه برشمرد که در طول حیات خویش با مخالفان عقاید شیعه، مبارزات، مناظرات و نشست‌های علمی فراوانی داشته است.

امام جمعه فریمان، اباصلت را مخالف سه گروه انحرافی در مکتب تشیّع  دانست و افزود: اباصلت از شخصیت‌های کم‌نظیر تاریخ تشیّع است و ارادت وی به ساحت مقدس امام رضا(ع) از مسلّمات تاریخ است.

وی اظهار داشت: مردم به شخصیت فکری و علمی و اجتماعی صاحبان بقاع متبرکه آشنایی ندارند و در نتیجه توجه به آنها تنها توجه به همان بقعه متبرکه است.

طباطبایی ادامه داد: از آنجا که بقعه خواجه در شهر مشهد و در حریم مضجع منور امام رضا(ع) قرار دارد، به طور معمول نگاه و توجه به امام‌زادگان و بقاع دیگر کم است.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول