اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور عشایری استان اردبیل:

عشایر ایل‌سون کوچ خود را از اول خرداد شروع می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیر امور عشایری استان اردبیل گفت:‌ عشایر غیرتمند ایل‌سون و شاهسون اردبیل کوچ بهاره خود را از اول خرداد ماه لغایت 15 این ماه انجام می‌دهند.

عشایر ایل‌سون کوچ خود را از اول خرداد شروع می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معرفت آذری عصر امروز در نخستین جلسه شورای عشایر استان در اردبیل اظهار داشت: در این فاصله زمانی جمعیت 12 هزار خانواری عشایر استان در قالب 66 هزار نفر جمعیت کوچ بهاره خود را از قشلاقات به سمت ییلاقات انجام می‌دهند که ضرورت دارد در این مسیر دستگاه‌های خدمات‌رسان یاریگر عشایر باشند.

وی با بیان این‌که در تأمین آب شرب عشایر کوچ‌رو آب و فاضلاب روستایی، حمل و نقل و تأمین خودروهای مورد نیاز عشایر، اداره کل پایانه‌ها و حمل و نقل، تسطیح حریم جاده، اداره کل راه و ترابری و ارایه خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی موظف به ارایه خدمات است، تصریح کرد: هلال‌احمر، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و همچنین جهاد کشاورزی در تأمین نهاده‌ها و علوفه‌ها و شرکت نفت نیز در تأمین سوخت مورد نیاز باید در زمان کوچ به کمک عشایر بیایند.

آذری از آموزش و پرورش خواست با توجه به زمان کوچ به برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی در موعد مقرر و پیش از آغاز خردادماه اقدام کرده و به سهولت کار کوچ کمک کنند.

این مسئول در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: تشکیل شورای عشایر مصوب سال 59 بود که بعد از گذشت 32 سال از این ایام امروز شاهد برپایی نخستین جلسه شورای عشایری استان در یک آرایش و طراحی جدید هستیم به طوری که معتقدیم این شورا می‌تواند کار سیاست‌گذاری و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در رسیدگی به زندگی و وضعیت کوچ و سکونت عشایر را انجام دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: در زیر مجموعه این شورا دو کمیسیون سیاسی، اجتماعی با مسئولیت معاونت سیاسی استانداری و کمسیون اقتصادی و عمرانی با مسئولیت جهاد کشاورزی شکل می‌گیرد که انتظار می‌رود به سرعت این کمیسیون‌ها هویت خود را باز یافته و شکل عملیاتی به خود بگیرند.

‌مدیر امور عشایری استان اردبیل در ادامه سخنان خود اعضای کمیسیون سیاسی، اجتماعی را فرماندهان نظامی، انتظامی، امنیتی، بسیج و هلال‌احمر توصیف کرد و ادامه داد: در کمیسیون اقتصادی و عمرانی دستگاه‌های خدمات‌رسان حوزه عمران مشارکت دارند.

آذری با بیان این‌که عشایر استان در هفت زیست بوم سکونت دارند، بیان کرد: عشایر استان پنج درصد جمعیت استان اردبیل و کمتر از 5.6 درصد جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شود که با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی و 591 هکتار اراضی مستعد در جبهه رونق و توسعه اقتصادی استان نقش اساسی دارند.

وی عمده تولیدات عشایر استان را شیر، پنیر، پشم، ماهی و عمل‌آوری 11 هزار هکتار باغات و اراضی زراعی توصیف کرد و گفت: عشایر استان در مجموع 159 هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی دارند و 12 هزار و 600 متر مربع نیز صنایع دستی تولید می‌کنند که ارزش آنها بیش از 242 میلیارد تومان است.

در ادامه این جلسه از اعضای شورای عشایر استان به شرایط مساعد آب و هوایی و رشد گیاهان در منطقه قشلاقات اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود تا قبل از 20 خرداد کوچ عشایر انجام نشود چرا که ییلاقات در حال حاضر با پوششی از برف و آب و هوای سرد رو‌به‌رو است و امکان عمل‌آوری علوفه‌های دام نیز وجود ندارد به همین خاطر بهتر است کوچ عشایر از 20 خردادماه به بعد انجام شود.

انتهای پیام/‌ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول