اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

خراسان‌رضوی رتبه نخست خدمات مامایی کشور را از آن خود کرد

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان‌رضوی جایگاه نخست کشور را در ارائه خدمات مامایی از آن خود کرد.

خراسان‌رضوی رتبه نخست خدمات مامایی کشور را از آن خود کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود رضا آذرپژوه صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی ماما که در سالن امام علی(ع) مرکز تربیت معلم شهید ‌هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ماما وظیفه مهمی در ارائه مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای مادران بلکه برای خانواده و جامعه برعهده دارد.

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ماماها با توجه به کار حساس و مسئولیت خطیری که بر عهده دارند نقش کلیدی در سلامت جامعه ایفا می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که در کل دنیا روزانه در حدود یک هزار و 600 زن در حین زایمان جان خود را از دست می‌دهند، ادامه داد: بر اساس آمار جهانی روزانه در حدود یک  هزار و 600 زن در اثر عوارض زایمان و بارداری و در ایران نیز روزانه یک مادر در حین زایمان به دلایل مختلف جان خود را از دست می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف از نامگذاری روز جهانی ماما را افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در این زمینه برای افزایش سلامت و مراقبت از مادر و نوزاد عنوان کرد و اظهار داشت: 60 الی 80 درصد مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر زنان در حین زایمان شامل خونریزی‌های شدید و دسته‌ دیگری از علت‌ها شامل زایمان سخت، فشار خون بالا، عفونت‌های ناشی از زایمان و دیگر دلایل است.

وی ادامه داد: درصد بسیار زیادی از علل مرگ‌ومیر مادران در حین زایمان از طریق پیشگیری و آموزش قابل کنترل است که نقش ماما در این میان بسیار حائز اهمیت و تعیین‌کننده است.

 

میزان مرگ‌ومیر مادران در کشور 10 برابر کاهش یافته است

آذرپژوه با اشاره به شعار سال 2012 میلادی کنفدراسیون بین‌المللی ماما با عنوان "جهان امروز بیش از هر روز دیگری به ماما نیاز دارد" اظهار داشت: با تلاش و زحمات کادر درمانی و ماماهای کشور میزان مرگ‌ومیر مادران در حدود 10 برابر کاهش داشته است و همچنین در مرگ‌ومیر نوزادان نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان مرگ‌ومیر مادران در کشور را با 10درصد کاهش ارزیابی کرد و افزود: آمار مرگ‌ومیر مادران در کشور در سال 1357 در حدود 240 نفر از هر 100 هزار تولد زنده بوده است که این آمار در حال حاضر به 23 نفر در هر 100 هزار تولد زنده رسیده است و در این راستا نیز هنوز هم روند رو به کاهش خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین گا‌م‌های بسیار خوب و مؤثری در راستای کنترل و پیشگیری از مرگ و میر کودکان به انجام رسیده است که  بر همین اساس این میزان از 140 نوزاد در هر هزار تولد زنده به 11.8 کاهش پیدا کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کسب عنوان رتبه نخست در بیمارستان ام‌البنین مشهد خبر داد و اظهار داشت: کسب رتبه نخست در بیمارستان ام‌البنین مشهد به عنوان بیمارستان دوستدار مادر و همچنین اخذ رتبه نخست کشور در خدمات مامایی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افتخاراتی است که بدون تلاش و خدمات بخش مامایی امکان‌پذیر نبود.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول