اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی:

زمان آزمون و خطا در اقتصاد گذشته است

خبرگزاری فارس: رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی با تاکید بر اقتصاد مردمی گفت: تاکنون سعی و خطای زیادی در امور اقتصادی و تصویب قوانین داشته‌‌ایم اما اکنون زمان سعی و خطا تمام شده است.

زمان آزمون و خطا در اقتصاد گذشته است

محسن شرکاء امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، چهار سال گذشته را به صورت پیاپی با عناوین اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند و باید در این زمینه شاهد نوعی عزم و جهش ملی از سوی مردم و مسئولان نظام باشیم.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی ادامه داد: در این راستا، به‌ نظر می‌رسد مهم‌ترین وظیفه دستگاه‌های قانون‌گذار و مجری این باشد که برنامه‌های خود را شفاف‌سازی و اعلام کنند که برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، چه استراتژی‌هایی را مدنظر دارند و چگونه آنها را اجرایی می‌کنند.

شرکاء تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در این زمینه قوانین بسیار خوبی را مصوب کرده و به ‌نظر می‌رسد، دیگر نیاز به تصویب قوانین جدید نداریم و بهتر است نسبت به اجرا و نظارت قوانین مصوب ‌شده، اقدام شود.

وی تصریح کرد: برای مثال، در آغاز هدفمندشدن یارانه‌ها و یا به‌ عبارت بهتر، اصلاح قیمت‌ها، مصوب شد که بخشی از درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، به بخش تولیدی و بخش خصوصی انتقال یابد، اما در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است و عملکرد نظارتی مجلس در این زمینه ضعیف بوده است.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی یادآور شد: این قبیل امور، بیانگر این است که قوانین بسیار خوبی وجود دارد اما در مرحله نظارت و اجرا، دچار ضعف هستیم و مجلس باید از طریق تشکیل کارگروه‌های مرتبط در استان‌ها، وظیفه نظارتی خود را تقویت کند.

وی با اشاره به عنوان سال جاری، متذکر شد: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، هر سه قوه باید استراتژی خود را به درستی تعریف کنند و از سوی دیگر جایگاه بخش خصوصی را نیز در برنامه‌های خود معین و در راستای تقویت این بخش اقدام کنند.

شرکاء افزود: در زمان جنگ تحمیلی، زمانی که مردم به بدنه نیروهای نظامی اضافه شدند و به عبارت بهتر، جنگ مردمی شد، در سایه رهبری امام راحل، در جنگ پیروز شدیم و امروز نیز باید با پیروی از فرامین مقام معظم رهبری، مردم و بخش خصوصی به بدنه اقتصاد کشور تزریق شوند تا شاهد شکوفایی هر چه بیش‌تر اقتصاد اسلامی باشیم.

*در بخش صنعت و معدن استراتژی نداریم

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی در ادامه این گفت‌وگو، اظهار داشت: در بخش صنعت و معدن، چشم‌انداز وجود دارد، اما استراتژی لازم وجود ندارد.

شرکاء افزود: بخش صنعت و معدن، مانند سایر قسمت‌های بخش خصوصی، در اقیانوس سیاست‌گذاری‌ها حرکت می‌کند و اگر فضا و هم‌چنین بسترسازی‌های مناسب انجام شود، این بخش نیز می‌تواند به اهداف مدنظر خود در چشم‌انداز تعریف‌شده نائل شود.

*جهاد اقتصادی نیازمند قانون و حرکت است

شرکاء با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه امور اقتصادی، یادآور شد: آنچه مسلم است، این است که در دو سال گذشته، هیچ بخشی به طور مناسب در راستای تحقق فرامین رهبر انقلاب حرکت نکرده است و البته بخش خصوصی نیز از این امر مستثنی نیست.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی، افزود: وقتی مقام معظم رهبری فتوای جهاد می‌دهند، حجت بر تمام مسلمین تمام شده است و در همین راستا تحقق جهاد اقتصادی که عنوان انتخاب شده برای سال جاری با نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز تداوم آن است، نیازمند قوانین، حرکت، ایثار و فداکاری است.

وی ادامه داد: جهاد اقتصادی به ‌مراتب خطیرتر از جهاد در جبهه جنگ است و حتی گاهی لازم است برای رسیدن به اهداف خود در چشم‌انداز جهاد اقتصادی، برخی از قوانین را تغییر دهیم و یا نظارت خود را بیش‌تر کنیم.

*توسعه پایدار نیازمند عدالت است

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی با اشاره به برخی مشکلات در سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی، متذکر شد: مجلس باید برای فراهم شدن سرمایه‌گذاری مناسب از سوی بخش خصوصی، عدالت و مقتضیات زمانی و مکانی را نیز در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: برای مثال، چرا باید سرمایه‌گذاری که در گناباد پروژه خود را انجام می‌دهد با سرمایه‌‌گذاری که در تهران سرمایه‌گذاری کرده است، به یک میزان مالیات بدهند، آیا میزان درآمد و هزینه‌های آنها یکسان است؟

شرکاء اظهار داشت: مجلس باید به این موارد دقت بیش‌تری داشته باشد و یک بار برای همیشه، در این زمینه قوانینی لازم‌الاجرا را وضع کند تا عدالت اجتماعی فراهم و در نهایت توسعه پایدار کشور عملی شود.

*14 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی واقعی است

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی در ادامه با اشاره به سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران اسلامی، اضافه کرد: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، تنها 14 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی واقعی است.

شرکاء تاکید کرد: دولت باید کوچک و چابک باشد و وظایف اقتصادی خود را به بخش خصوصی و مردم واگذار کند و البته خود نیز نقشی حمایت‌گر داشته باشد.

وی افزود: حمایت دولت باید تعریف شده و هدفمند باشد و میان افزایش قیمت مواد اولیه‌ای که خود در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد با قیمت تمام شده تولید این محصولات از سوی بخش خصوصی، تعادل برقرار کند.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی در پایان گفت: بخش خصوصی نیز باید ظرفیت و آستانه تحمل خود را بالاتر ببرد و با کمک سایر بخش‌ها، در راستای ترقی اقتصادی قدم بردارد.

انتهای پیام/ل10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول