اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران:

90 درصد اقتصاد کشور نفت‌زده است

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران گفت: باید در مقابل هتک حرمت به سرمایه‌گذاران کشور موضع درستی بگیریم و حساب سرمایه‌گذاران از سواستفاده کنندگان را جدا کنیم.

90 درصد اقتصاد کشور نفت‌زده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، محمد نهاوندیان عصر امروز در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در مجتمع نفت محمودآباد، اثرگذاری اساسی ائمه جمعه را در سه حوزه فرهنگ عمومی اقتصادی، زمان آگاهی در تشخیص اولویت‌ها و کمک به تولید واقعی مهم دانست و افزود: ائمه جمعه این فرهنگ‌سازی را در جامعه ایجاد کنند.

وی با انتقاد از اینکه حدود 90 سال است اقتصاد کشور نفت زده شده است، تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد ناکارآمد و دیوان سالار اقتصاد ما را احاطه کرده است در حالی که در کشورهای دیگر که انرژی نفت وجود ندارد اقتصاد پویایی وجود دارد.

این مسئول افزود: 40 سال است که نرخ تورم در کشور از 10 درصد پایین‌تر نیامده است و این یعنی مشکل جزئی نیست بلکه نقش درآمد نفتی در اقتصاد ملی مثل کسر بودجه از نظر اثر کلان است بدین معنی که دولت فقط هزینه کرده و درآمد ندارد.

وی با اشاره به اینکه پول نفت در اصطلاح به بیماری هلندی معروف است، خاطرنشان کرد: باید فکری اساسی درباره اتکای روزافزون دولت به اقتصاد نفتی صورت پذیرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با بیان اینکه امامان جمعه تجلی دلسوزی‌های نظام هستند، ابراز داشت: باید از تریبون نماز جمعه که در جامعه بسیار نقش‌آفرین است به جای پرداختن به جلوه‌ها به ریشه‌های مشکلات پرداخت.

نهاوندیان بیان داشت: نگاه اسلام به تجارت و تاجر نگاهی مثبت و تشویق‌کننده است و به موضوعاتی همچون نگاه به دنیا، نگاه بر فعالیت اقتصادی، نگاه اسلامی به رشد، نگاه اسلامی به فعالان اقتصادی و نگاه به نوآوری و در نهایت نگاه اسلام به احکام و آداب تجارت اشاره کرد.

وی افزود: باید شرایط کشور پس از گذشت 30 سال از انقلاب در مناسبات بین‌المللی به گونه‌ای باشد که دنیا بفهمد با تحریم ایران خودشان دچار تحریم می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رشد تعاون در جامعه، هم اتکایی عزت‌مندانه با دیگران، آزادسازی اقتصاد اسلامی، استفاده ابزاری از دنیا برای ساختن آخرت خوب، فرهنگ‌سازی تولید ثروت، ترویج اخلاق اقتصادی، رواج ابتکار و نوآوری در بین اقشار مختلف جامعه و آداب تجارت اسلامی را مهمترین موضوعاتی دانست که باید ائمه جمعه از تریبون نماز جمعه برای مردم تشریح کنند.

نهاوندیان مواردی همچون نگاه منفی به مالکیت، تولید درآمد و ثروت، نگاه تضاد آلود در اقتصاد، نگاه منفی به تدبیر و حسابگری، نگاه دولت سالارانه، رفع قبح اتکا به غیر، نگاه منفی به تجارت، نگاه منفی به مناسبات بین‌المللی اقتصادی، نگاه منفی به کار و نگاه منفی به ریسک‌پذیری را جزو آفات جامعه به ویژه در بخش اقتصاد دانست و بر ضرورت برچیدن این نگاه تاکید کرد.

این مسئول با اشاره به تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار در 29 ماده از سوی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای تحقق بخشیدن به رهنمود مقام معظم رهبری در شعار امسال باید این قانون به صورت جدی اجرایی شود.

نهاوندیان با بیان اینکه باید احساس امنیت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی جدی گرفته شود، ابراز داشت: باید در مقابل هتک حرمت به سرمایه‌گذاران کشور موضع درستی بگیریم و از برخورد جدی با سرمایه‌گذاران زالوصفت و سواستفاده‌کنندگان از بیت‌المال دریغ نکنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور در پایان از ائمه جمعه کشور خواست بازدید از کارخانجات و تجلیل از کارفرمایان امین را مدنظر قرار دهند و در صورت امکان از برخی از کارگران و مدیران اقتصادی مومن و متعهد به نظام در سخنان پیش از خطبه دعوت کنند.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول