اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای شهر کرمان:

قطار شهری گره‌گشای ترافیک کرمان است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی شهر کرمان ترافیک را مهم‌ترین مشکل این کلانشهر می‌داند و اعتقاد دارد که راه‌اندازی قطار شهری در کرمان می‌تواند گره‌گشای این معضل بزرگ باشد.

قطار شهری گره‌گشای ترافیک کرمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان رئیس سومین دوره شورای اسلامی شهر کرمان در سال‌هایی نه چندان دور شهردار این کلانشهر بوده است. وی به خوبی با مشکلات شهر کرمان آشنایی دارد.

طرح‌هایی چون احداث پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح، تصویب طرح گودال خشت‌مال‌ها با سرمایه‌گذاری میلیاردی سرمایه‌گذار خارجی، طرح پارکینگ‌های طبقاتی و ... ازجمله مصوبات شورای اسلامی شهر کرمان در دوران مدیریت مهاجری است.

اما شهر کرمان با چالش‌ها و مشکلات بسیاری در امور شهری مواجه است که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود، می‌توانند زمینه‌ساز قفل شدن راه‌های پیشرفت کرمان در آینده‌ای نه چندان دور باشد.

در این گفت‌و‌گو سعی شده است تا به بخشی از مشکلات شهر کرمان و راه‌های برون رفت از آن پرداخته شود.

* فارس: زمان‌بندی برگزاری نشست‌های شورای اسلامی شهر کرمان چگونه است؟ 

مهاجری: در نشست‌های شورای عمومی شهر کرمان با حساسیت ویژه‌ای بحث‌های مربوط به مردم، شهر و شهرداری دنبال می‌شود و طی پنج سال گذشته به جز وظیفه و قسمی که یاد کرده‌ایم به چیز دیگری نپرداخته‌ایم.

در هر هفته چند جلسه در قالب کمیسیون‌ها و نشست‌های عمومی شورا به صورت کیفی برگزار می‌شود و از ثانیه‌ها به صورت فشرده بهره می‌بردیم و تا به نتیجه نرسیم، جلسه‌ها را تمام نمی‌کنیم.

* فارس: در سال گذشته شورای عمومی شهر کرمان چه تعداد جلسه برگزار کرد؟

 

مهاجری: به جز ایام تعطیل و شرایط خاص هر هفته یک جلسه نشست شورای عمومی شهر کرمان برگزار می‌شود و در این نشست‌ها برای تصویب قانونی مصوبات بحث و تبادل‌نظر صورت می‌گیرد و موضوع‌های مطرح شده در کمیسیون‌های تخصصی شورا مرور می‌شود تا تکلیف مصوبه‌های کمیسیون‌ها روشن شود، در مجموع 43 نشست عمومی در سال گذشته برگزار شد.

* فارس: چه تعداد مصوبه از دل نشست‌های شورای اسلامی شهر کرمان در سال گذشته بیرون آمد؟

مهاجری: شورای اسلامی شهر کرمان در سال گذشته 757 مصوبه داشت که این مصوبات کارشناسی شده و مهم هستند، ما به مسائل ریز شهرداری ورود نمی‌کنیم، زیرا شهردار کارش را به خوبی انجام می‌دهد.

ما اجرایی شدن مصوبه‌های بحث‌های کلان شهر و مواردی که باید به نوعی در آنها ورود کنیم را دنبال می‌کنیم که از آن جمله می‌توانم به توسعه فضای عمومی شهرداری، نظارت بر مسائل مالی شهرداری و چالش‌های مردم با شهرداری اشاره کنم.

* فارس: شما به عنوان رئیس شورای شهر کرمان مهم‌ترین مصوبه این شورا در سال گذشته را چه می‌دانید؟

مهاجری: اصلاحیه ماده 100 شهرداری را مهم‌ترین مصوبه شورای اسلامی شهر کرمان در سال گذشته می‌دانم، زیرا ما در شورا این قانون را به صورت دقیق بررسی کردیم و با جدول مناسب توانستیم در اختیار شهرداری قرار دهیم.

* فارس: چه تعداد از طرح‌های شورای اسلامی شهر کرمان در سال گذشته با اعتراض از سوی فرمانداری کرمان مواجه شد و آیا طرحی به هیئت حل اختلاف راه یافت؟

مهاجری: اعضای شورای اسلامی شهر کرمان افراد باتجربه‌ای هستند و سابقه حضور آنها در شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان به روانسازی و شفاف‌سازی امور کمک می‌کند و موجب انجام کار کارشناسی می‌شود.

معاونان شهردار در کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر کرمان حضور دارند، شورای عمومی هم که با حضور شهردار کرمان برگزار می‌شود و این حضور در نشست‌ها مفید بوده است و مصوبات ما مستند به قانون هستند و در بخشنامه‌ها رعایت تمام جوانب می‌شود و فرماندار کرمان نیز کار گروهی را برای بررسی مصوبات شورا تشکیل داده است.

فرمانداری در سال گذشته فقط در مورد دو  مصوبه سئوال‌هایی را مطرح کردند که نیاز به توضیح بیشتر بود و یا سوابقی را در مورد این مصوبه‌ها درخواست کرده بودند، مصوبات مورد اعتراض فرمانداری قرار نگرفتند و هیچ مصوبه‌ای هم به هیئت حل اختلاف راه نیافت.

* فارس: شورای اسلامی شهر کرمان با چه هدفی جلسه‌های مشترک با مدیران را برگزار می‌کند و مهم‌ترین موضوع‌های مطرح شده در این نشست‌ها چه بوده است؟

مهاجری: شورای اسلامی شهر می‌تواند در تمام امور شهر به نوعی حضور یابد و در مواردی که به جمع‌بندی نهایی می‌رسد، برای آن دستگاه لازم‌الاجرا است.

بیشتر نشست‌های مشترک با توجه به  شکایت‌های مردم شهر کرمان از نهادها برگزار شد تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.

همچنین جلسه‌هایی برای حل و فصل و مدیریت مشکلات اجرای طرح‌های شهرداری در بخش‌هایی که شهرداری با دستگاه‌ها مشکل دارد، برگزار شد.

فارس: میزان پایبندی دستگاه‌های اجرایی و به ویژه شهرداری کرمان نسبت به مصوبات شورای اسلامی شهر کرمان چگونه است؟

مهاجری: مصوبات شوراهای اسلامی "قانون" است و اگر دستگاهی اجرا نکند، مجازات می‌شود، البته بعضی از مصوبات به صورت ارشادی است و ما بر اصلاح امور نظارت کرده‌ایم.

در پنج سال گذشته عدول از مصوبات در استان کرمان نداشته‌ایم و شهرداری هم به جز موارد نادری که نیاز به توضیح بیشتر داشته است در موضع اجرا مخالفتی با مصوبات نکرده است در بعضی موارد هم ما مصلحت دانسته‌ایم که اصلاح مصوبه انجام شود و این کار صورت گرفته است.

* فارس: با توجه به اینکه در 9 اصل قانون اساسی در مورد اهمیت، جایگاه و حیطه وظایف شوراها تأکید شده به گونه‌ای که حتی قانون اساسی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مدیران دولتی را ملزم به رعایت تصمیمات شورای اسلامی کرده است، میزان تحقق این امر در استان کرمان چه میزان است؟

مهاجری: قانون اساسی جمهوری اسلامی برگرفته از تعالیم و احکام اسلامی است و در قرآن به بحث شوراها سفارش شده است، اگر آنچه که در قانون درباره شوراها گفته شده است به صورت کامل رعایت می‌شد، بسیاری از مشکلاتی که امروز دست و پای دولت را گرفته است، وجود نداشت و امور مردم به خود مردم واگذار می‌شد.

ما به این مسئله انتقاد داریم که چرا در حوزه مدیریت شهری امور به شهرها واگذار نمی‌شود، زیرا این نوع واگذاری امور در دیگر کشورها آثار خوبی داشته است و واگذاری امور به صورت محلی در افزایش درآمد شهرداری‌ها اثر دارد.

روابط و تعامل با مدیران استان کرمان که برگرفته از دوران مدیریتی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان در گذشته است، موجب برقراری رابطه خوبی بین مدیران و اعضای شورا شده است در تصمیم‌گیری‌ها و امور اجرایی که نیاز به حضور ما دارد، ورود می‌کنیم و به صورت دو طرفه توافق انجام می‌شود و مسائل به راحتی رفع می‌شود.

* فارس: بعضی از اعضای شوراهای اسلامی در کشور معتقدند هر دور که از فعالیت شوراها می‌گذرد، اختیارات این نهادها نسبت به گذشته کاهش می‌یابد، نظر شما در این‌باره چیست؟

بله همین طور است، حدود 20 سال از نخستین دوره شوراهای اسلامی می‌گذرد، شوراها علم و توان مربوط به مسائل را دارند، اگر شوراها را باور می‌کردند و آن چه در نخستین قانونی که در مجلس برای شوراها گذرانده شده است را حفظ می‌کردند، تأثیر آن را امروز در جامعه می‌دیدیم.

در حال حاضر شوراها به شورای شهرداری تبدیل شده‌اند تا شوراهای مردم، اگر اختیار شوراها به گونه‌ای باشد که بتوانند در امور مختلف مردم مانند آب و برق ورود کنند و با کمک شهروندان با توجه به اقلیم، شرایط جغرافیایی و گویش آنها تصمیم‌گیری کنند، موفق هستند.

زمانی می‌توانیم به امور شهر ورود جدی داشته باشیم که دستگاه‌ها صاحب اختیار و با ما هماهنگ باشند، اما بیشتر دستگاه‌های دولتی به مرکز وصل هستند در حالی که ما باید به صورت منطقه‌ای تصمیم‌گیری کنیم، زیرا اقلیم ما با دیگر مناطق کشور متفاوت است.

اینکه در تهران تصمیم‌گیری‌های کلان صورت می‌گیرد و به استان‌ها ابلاغ می‌شود، راه حل خوبی نیست، زیرا راه حل مشکل‌های شهر در همان شهر است.

شوراهای فرادستی ابتر مانده‌اند و توفیق چندانی نداشته‌اند، شهرداری تنها نهادی است که شوراها توانسته‌اند در آن تأثیرگذار باشند، زیرا عزل و نصب شهردار با شورا است و بودجه این نهاد را هم شورا تأمین می‌کند.

*‌ فارس: آقای مهاجری با سپاس از وقتی که برای انجام این مصاحبه در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید، لطفاً بفرمایید شما به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر کرمان مهم‌ترین چالش این شهر را چه می‌دانید؟

ترافیک، مشکل عمده در شهر کرمان است با روند خرید خودرویی که وجود دارد و حجم زیاد خودروها و ساختار ترافیکی در کرمان طی هشت تا 10 سال آینده امکان عبور و مرور در خیابان‌های کرمان وجود ندارد.

در کرمان بحث راه‌اندازی قطار شهری مطرح شده است، اما بی‌پولی و عدم نقدینگی و نبود بودجه کافی برای پروژه‌ها وجود دارد که دولت باید کمک کند و اعتبار مورد نیاز تزریق شود.

شهرداری کرمان با اعتبار ناچیزی که دارد، تلاش می‌کند، تقاطع‌های غیرهم‌سطحی را که در رینگ کمربندی کرمان آغاز کرده تا پایان سال جاری بهره‌برداری کند، گرچه این طرح‌ها مشکل ترافیک مردم در این سال‌ها را رفع می‌کند، اما راه حل نهایی نیست و قطار شهری می‌تواند در زمینه رفع مشکل ترافیک کرمان راهگشا باشد.

اگر بودجه لازم تامین شود می‌توان قطار دو طرفه از فرودگاه کرمان تا میدان شهدا را راه‌اندازی کرد و تأکید می‌کنم که مسئولان باید حضور سرمایه‌گذاران در استان کرمان را تسهیل کنند تا طرح‌هایی مانند طرح میدان آزادی هرچه زودتر آغاز شوند. 

-------------------------------

گفت‌و‌گو از: مهسا حقانیت

-------------------------------

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول