اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر مردم‌شناسی:

جوانان باید بیشتر با ابیات شاهنامه آشنا شوند

خبرگزاری فارس: پژوهشگر مردم‌شناسی گفت: آشنایی بیشتر جوانان با اشعار فردوسی آنان را علاقه‌مند به فرهنگ شعر، داستان و فرهنگ غنی ایرانی می‌کند.

جوانان باید بیشتر با ابیات شاهنامه آشنا شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیداحمد وکیلیان دیشب در همایش سرای اهل قلم استان قزوین که به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی در خانه فرهنگ امیر کبیر برگزار شد، اظهار کرد: آشنایی جوانان با شاهنامه فردوسی آنان را علاقه‌مند به ابیات شاعران ایرانی می‌کند و با تحقق این امر آنان از خواندن کتاب‌ها و اشعار بی‌محتوا دور و با فرهنگ غنی ایرانی بیشتر آشنا می‌شوند.

وی شاهنامه فردوسی را بزرگ‌ترین اثر شعر در ایران عنوان و بیان کرد: این شاهنامه هویت ایرانیان را حفظ کرده و فرهنگ ملی و دینی آنان را در دنیا ارتقا داده است.

پژوهشگر مردم‌شناسی با اشاره به اینکه در زمان‌های گذشته اعراب جاهلیت به ایرانیان توهین و تحقیر می‌کردند، افزود:  فردوسی با مشاهده این تحقیرهای ایرانیان توسط عرب‌های جاهلیت برای دفاع از هویت ملی و فرهنگ غنی ایرانی شروع به نوشتن شاهنامه کرد تا ارزش‌های دینی و هویت ایرانیان را به دنیا معرفی کند.

وکیلیان عنوان کرد: نخستین شاعر بزرگ دنیا فردوسی است و شاعرانی همانند سنایی، عطار، مولانا و سعدی از ابیات فردوسی الگوبرداری کردند و همه آنها در اشعارشان به تعریف و مدح فردوسی پرداختند و در هر زمانی که به شعر گفتن می‌پرداختند از فردوسی به نیکی سخن می‌گفتند.

سردبیر مجله فصلنامه فرهنگ مردم ایران گفت: باید به ابیات شاهنامه فردوسی بیشتر توجه کرد، چراکه فردوسی صفات خداوند را با طبع شاعرانه بسیار زیبا سروده است و هر فردی با خواندن شاهنامه با صفات خداوند بیشتر آشنا و به خداوند نزدیک‌تر می‌شود.

وی اظهار کرد: مردم در سراسر ایران در هر شهر و روستا بدون مزد و حقوق فرهنگ و آیین‌های قوم خود را مکتوب کردند تا سایر شهرهای مختلف با این آیین‌ها و آداب‌ و رسوم بیشتر آشنا شوند تا از فراموشی آنها در ایران جلوگیری شود.

شاهنامه تجلی روح ایرانی است

پژوهشگر مردم‌شناسی گفت: شاهنامه تجلی روح ایرانی است و نباید تصور کرد که همه ارزش شاهنامه به علت موضوع پهلوانی، جنگ و نزاع است، چراکه شاهنامه با موضوع حماسه ملی نوشته و تدوین شده است.

وی وسعت خیال فردوسی، عمق اندیشه فردوسی در هنر شاعری و چیره‌دستی در داستان‌سرایی و توانایی آفرینش و معنای لطیف در زمینه‌های گوناگون زندگی را از ویژگی‌های بارز فردوسی در شاهنامه دانست و افزود: حکمت و اخلاق فردوسی در میان شاعران ایرانی بی‌نظیر است.

وکیلیان با بیان اینکه فردوسی در همه زمینه‌های صفات زندگی انسان به خوبی سخن گفته است، بیان کرد: فردوسی در همه زمینه‌ها از جمله طبیعت، صفت‌های زیبای خداوند و صفت‌های انسانی مانند خشم و کینه در شاهنامه به زیبایی سخن گفته و برای فردوسی همین موضوع کافی است که بزرگترین شاعر جهان شود.

وی بیان کرد: شاهنامه فردوسی محبوبیت خوبی در میان مردم دارد و هیچ کتاب و اثری در دنیا نتوانسته است این چنین محبوبیت خود را در میان مردم حفظ کند.

احداث تندیس فردوسی در ایتالیا

وی با اشاره به اینکه در ایتالیا تندیس فردوسی در یکی از بهترین خیابان‌های این کشور ساخته شده است، گفت: بیش از 70 درصد از توریست‌های ایتالیایی با گذشتن از این خیابان و با دیدن تندیس فردوسی به آن احترام می‌گذارند و به روح فردوسی درود می‌فرستند.

وکیلیان اظهار کرد: شاهنامه فردوسی به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه و در میان آنها توزیع شده است، بر این اساس مردم دنیا که تمایل به آشنایی با شاهنامه فردوسی را دارند می‌توانند از این کتاب‌ استفاده بهینه کنند و با اشعار این شاعر آشنا شوند.

سردبیر مجله فصلنامه فرهنگ مردم ایران گفت: فردوسی در دو مرحله توانسته است برای نوشتن شاهنامه از مردم بهره بگیرد در مرحله اول فرهنگ شفاهی مردم به فردوسی رسیده است و در مرحله دوم فردوسی با سفر به روستا و شهرها از فرهنگ آنها بهره ‌گرفته است.

وکیلیان اظهار کرد: بیشتر عشایر ایران حداقل 100 بیت از اشعار شاهنامه فردوسی را حفظ هستند که باید این فرهنگ در میان مردم جامعه گسترش یابد تا مردم با سرودن اشعار فردوسی که در آنها به توصیف صفات خداوند پرداخته است بیشتر آشنا شوند.

وی بیان کرد: قزوین شهر تاریخی، کهن و پایتخت صفوی است و مردم فرهیخته‌ای در این شهر زندگی می‌کنند که با فرهنگ‌سازی می‌توان مردم این شهر را با فردوسی بیشتر آشنا کرد.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول