اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور:

بنیاد ادبیات نمایشنامه‌نویسی کشور راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور از راه‌اندازی بنیاد ادبیات نمایشنامه‌نویسی کشور خبر داد.

بنیاد ادبیات نمایشنامه‌نویسی کشور راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، قادر آشنا در مراسم اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی استان و اردیبهشت تئاتر همدان از راه‌اندازی بنیاد ادبیات نمایشنامه‌نویسی کشور با پنج ماموریت در سال 91 خبر داد.

وی گفت: بنیاد ادبیات نمایشنامه‌نویسی کشور پنج مأموریت در سال 91 برای رشد و توسعه ادبیات نمایشی دارد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات تئاتر ایران، کمبود متون نمایشی است، افزود: یکی از مأموریت‌های بنیاد ادبیات نمایشی کشور برگزاری جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی با جوایز ارزشمند است.

وی افزود: راه‌اندازی بانک اطلاعات نمایشنامه‌نویسان کشور و سامان دادن به نمایشنامه‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اجرا شده‌اند و سفارش نوشتن نمایشنامه به اساتید و اهل فن از دیگر وظایف این بنیاد است.

آشنا با اشاره به اینکه 28 گروه نمایشی ثبت شده در استان همدان فعال است، افزود: سال گذشته 21 گروه نمایشی استان به اجرای نمایش پرداختند و برای افزایش کیفیت اجراها طرح استقرار گروه‌های نمایشی اجرا می‌شود.

به گفته وی در این طرح سه سطح برای گروه‌های نمایشی مشخص شده است که گروه‌ها با مجوزهای یک ساله، دو ساله و سه ساله از کمکهای سالانه 4 تا 10 میلیون تومانی بهره‌مند می‌شوند.

خبر دیگر مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور برای هنرمندان تئاتر، معرفی نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به فستیوال‌های بین‌المللی بود که وی اعلام کرد از سال جاری این نکته در فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درج می‌شود.

وی در ادامه خبر داد: مجتمع فرهنگی سینمایی شهیدآوینی همدان به ساختمان تئاتر شهر تغییر کاربری می‌دهد که در صورت تحقق این موضوع 100 میلیون تومان از طرف مرکز هنرهای نمایشی به این کار اختصاص خواهد یافت.

در این مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اردیبهشت تئاتر ایران توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان قرائت شد و احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر استان نیز متن روز جهانی تئاتر را برای حضار خواند.

در ادامه از اکبر عاقلان، محمدعلی مقیم علی، ایرج رنجبر، حسن کوثری و مهندس رازانی به عنوان پیشکسوتان عرصه نمایش استان تجلیل شد و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز از بیگلریان، نجاری، دوست قرین و کبودرآهنگی تجلیل کرد. همچنین از محمد قاسمی، کارگردان تئاتر استان به دلیل راهیابی به جشنواره تئاتر فجر و محمود مصباح و یارمحمدی برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی در سال گذشته تقدیر شد.

از محسن تیما، محمد ساکی، نوشین بیگلریان، محسن پورقاسمی، فاطیما پورقاسمی، مصطفی بیگی، حمید اصغری، مهدی عزیزی، نصرالهی و قاسملو نیز به عنوان فعالان عرصه تئاتر استان تجلیل به عمل آمد.

در پایان هیئت داوران دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی استان متشکل از احمد بیگلریان، میثم مرادی و سید محمد جواد کبودرآهنگی برگزیدگان سه بخش بازیگری زن، بازیگری مرد و کارگردانی را اعلام کردند.

بر این اساس جایزه اول و لوح تقدیر این جشنواره در بخش کارگردانی به مجتبی شجاعی‌زاده از ملایر برای نمایش خواستگاری اهدا شد و فریبا یعقوب‌لو از همدان رتبه دوم را کسب کرد.

در بخش بازیگری مرد لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره به بابک ابراهیمی از همدان برای بازی در نمایشنامه "خرس" اهدا شد و مسعود روستا از ملایر برای نمایشنامه "خواستگاری" دوم شد.

احسان فلاحیان و آرمان حسینی از همدان نیز مشترکاً سوم شدند.

در بخش بازیگری زن لوح تقدیر و جایزه نقدی به شهرزاد بداغی بازیگر نمایشنامه "مادموازل ژولی خانم" تعلق گرفت و شیوا بداغی برای بازی در نمایشنامه "خواستگاری" و مرضیه درخشان‌نیا برای بازی در نمایشنامه "ساحل نجات" مشترکاً دوم شدند. فریبا یعقوبلو از همدان برای بازی در نمایشنامه "خرس" و بهار معین‌فر برای بازی در نمایشنامه "محاق" نیز مشترکا جایزه سومی را از آن خود کردند.

انتهای پیام/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول