اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باستان شناس نامی کشور خبر داد

یافت قدیمی‌ترین شی تاریخی ایران در گیلانغرب

خبرگزاری فارس: تاریخدان و باستان‌شناس برجسته کشور گفت: یک تبر سنگی در گیلانغرب کشف شده که متعلق به 125 هزار سال پیش از میلاد مسیح است.

یافت قدیمی‌ترین شی تاریخی ایران در گیلانغرب

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مسعود گلزاری‌ گفت: کرمانشاه تنها سرزمین ایران است که دارای پهنه گسترده‌ای از آثار باستانی است.

وی افزود: در استان فارس تنها آثار مربوط به دوران هخامنشیان و ساسانیان را داریم، در استان اصفهان نیز آثار موجود تنها محدود به دوران سلجوقیان و صفویان می‌شود اما در استان کرمانشاه از همه ادوار تاریخ آثار وجود دارد.

گلزاری ادامه داد: استان کرمانشاه از 125 هزار سال پیش تا‌کنون دارای آثار متعدد تاریخی ارزشمند است.

این باستان شناس برجسته کشور گفت: در کاوش‌هایی که در سال 1334 در منطقه بین گیلانغرب و سومار در استان کرمانشاه داشتیم، یک تبر سنگی را کشف کردیم که متعلق به 125 هزار سال پیش از میلاد مسیح بود که این تبر سنگی، قدیمی‌ترین شی تاریخی ایران زمین است.

گلزاری افزود: مهمترین شاخص استان کرمانشاه، کوه بیستون یا بغستان به معنای کوه خدایان است که از دوران غارنشینی تا دوران صفویه دارای آثار بسیاری است که اصلی‌ترین اثر این مجموعه ثبت جهانی شده، سنگ نوشته داریوش بزرگ است.

نویسنده کتاب معروف کرمانشاهان باستان، گفت: از سویی دیگر طاق‌بستان که در مرکز شهر کرمانشاه قرار دارد، زیباترین اثر دوران ساسانیان است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بزرگترین مرکز زمستانی شاهنشاهی ساسانیان نیز در کاخ خسرو قصرشیرین قرار دارد.

گلزاری ادامه داد: از سویی دیگر استان کرمانشاه دارای جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیری همچون دره ریجاب و روستاهای پلکانی منطقه اورامانات است که دیدن این مناظر هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

انتهای پیام/س30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول