اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد

بهره‌برداری از بازار سوخته تبریز طی سال‌جاری

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: بازار سوخته تبریز با اعتبار 23 میلیارد ریال پس از بازسازی و مرمت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از بازار سوخته تبریز طی سال‌جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به مرمت سرای دودری‌های بازار تبریز، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مداوم امام جمعه محبوب تبریز مبنی بر مرمت بخش‌های سوخته این قسمت از بازار، این سازمان با اختصاص اعتبارات ویژه بازسازی سرای "دودری‌ها" را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان رساند.

وی تصریح کرد: مجموعا اعتباری بالغ بر 23 میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بخش‌های سوخته بازار هزینه شد که با پایان مرمت، امسال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

وی یادآور شد: نهایت دقت و ظرافت در مرمت این بخش از بازار صورت گرفته، به‌ طوری‌که با وجود اینکه سرای "دودری‌ها" قبل از سوختن تقریبا بنایی خرابه بود، اکنون با انجام بازسازی‌هایی منطبق با معماری اسلامی و اجرای طاق گنبدی‌های معماری بازار تبریز، "دودری‌ها" به یکی از زیباترین سراهای بازار تاریخی تبریز تبدیل شده است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی نیز گفت: بازار تاریخی و جهانی تبریز، میراث فرهنگی عظیم کشور است.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری افزود: ثبت جهانی و به تبع آن مرمت‌های صورت گرفته در بازار تبریز، این سازه عظیم را در سالیان آینده هم به‌عنوان یادگاری ارزشمند به نسل‌های آتی منتقل می‌کند.

امام جمعه تبریز با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته در سرای "دودری‌ها" خاطرنشان کرد: بازسازی سریع این سرا مطابق با اصل سازه تاریخی بازار، نشانگر تلاش مرمت‌گران و دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حفظ این مجموعه ارزشمند دارد.

آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به عبارت سیر فی‌الارض و توصیه قرآن کریم بر سیر روی زمین، اظهار کرد: علاوه بر مفهوم توصیه قرآن به جهانگردی که در این آیه مشهود است، خداوند انسان‌ها را به مطالعه تاریخ از طریق سفر و مشاهده آثار تاریخی فراخوانده است.

وی آگاهی مردم از فرهنگ و تمدن و پیشینه خود را دارای آثار معنوی فراوان عنوان کرد و گفت: میراث فرهنگی هر منطقه می‌تواند به‌عنوان تاریخ مجسم، نشانه‌های کافی برای عبرت‌آموزی و مطالعه در تاریخ را در معرض دید مردم قرار دهد.

آیت‌الله مجتهدشبستری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارزشمند بودن صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: لازم است نمونه‌های برجسته‌ای از این صنایع‌دستی برای معرفی به مردم سایر نقاط کشور و جهان در موزه‌ها حفظ شود.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: اخیرا شاهدیم که رشته‌هایی مانند قالی‌بافی، نقره‌کاری و میناکاری در مسیر دین و مذهب قرار گرفته و هنرمندان با درج اسامی متبرکه و ائمه، در تلفیق هنر بومی و دینی تلاش می‌کنند که کوششی ارزشمند و قابل تقدیر است.

بخش «ایکی‌ قاپ‌لار» معروف به بازار دودری‌ها در بازار تاریخی تبریز 13 آبان‌ماه سال 1388 به‌دلیل برگشتن یک چراغ والر روی زمین، آتش گرفت و حدود 120 مغازه در این حادثه خسارت دیدند.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول