اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه:

تب کریمه کنگو در کرمانشاه مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تا به امروز موردی توسط دانشگاه علوم پزشکی استان برای اداره دامپزشکی مبنی بر ابتلا شهروندان کرمانشاهی به بیماری تب کریمه کنگو اعلام نشده است.

تب کریمه کنگو در کرمانشاه مشاهده نشده است

نادر پرور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به بیماری تب‌کریمه‌کنگو اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو بیماری ویروسی است که نخستین بار در شوری سابق سال 1944 و سپس در سال 1956 در منطقه کنگو گزارش شده و به همین دلیل به این نام مشهور است.

پرور افزود: مخزن این بیماری مهره‌داران کوچک مانند انواع موش، جوجه‌تیغی، سنجاب و خرگوش است و کنه به‌عنوان ناقل و حتی مخزن ویروس شناخته می‌شوند.

حیواناتی از جمله گاو‌، گوسفند، بز، شتر و شتر‌مرغ توسط کنه‌ها به منظور خونخواهی گزیده شده و به ویروس بیماری مبتلا می‌شوند.

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه مهم‌ترین راه انتقال این بیماری را گزش کنه آلوده عنوان کرد.

پرور ادامه داد: کنه‌ها از طریق گزش حیوانات مختلف از جمله گاو، گوسفند، بز و شترمرغ را مبتلا می‌سازند و انسان‌ها نیز از طریق گزش کنه‌ها و همچنین از طریق تماس مستقیم با خون و ترشحات حیوانات آلوده مبتلا می‌شوند و حتی انسان‌ها از طریق تماس با افراد بیمار و یا وسایل آلوده به این بیماری مبتلا خواهند شد.

وی با اعلام اینکه این بیماری در حوزه دامی علائم مشخصی ندارد خاطرنشان کرد: آموزش‌های گروهی در معرفی خطر این بیماری و اطلاع‌رسانی بدون ایجاد تشویش اذهان عمومی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در سطح جامعه انجام داد.

پرور، مبارزه با ناقلان این بیماری را به دو شکل بیان کرد و تصریح کرد: نخستین راه تهیه سم و سمپاشی جایگاه دام و بدن دام است که این اقدامات با همت مسئولان استان در حال انجام است‌.

وی دیگر روش را نوسازی و بهسازی جایگاه‌های نگهداری دام و صنعتی کردن نگهداری دام و حتی پرورش دام دانست که این اقدامات با تسهیلات دولت دهم برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: این اقدامات بسیار خوب است و با این کارها محل رشد و تکثیر کنه‌ها برای ناقلین ضدعفونی و سمپاشی می‌شود و به راحتی کنه‌ها از بین می‌روند.

وی مبارزه و جلوگیری از کشتارهای غیر دامی و صنعتی کردن کشتارگاه‌ها را در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مهم دانست.

وی با بیان اینکه شهروندان به هیچ عنوان از محل‌هایی که به شکل غیرمجاز و در کنار خیابان اقدام به کشتار دام می‌کنند گوشت خرید نکنند، تاکید کرد: این چنین کشتارهایی مورد تایید دامپزشکی نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: مردم گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌ها و فروشگاه‌های مجاز که دارای مهر و تایید دامپزشکی است خرید کنند و در زمان خرید گوشت حتما مهر دامپزشکی بر روی لاشه گوشت را بررسی کنید.

وی تصریح کرد: تا به امروز موردی توسط دانشگاه علوم پزشکی استان برای اداره دامپزشکی مبنی بر ابتلا شهروندان کرمانشاهی به بیماری تب کریمه کنگو اعلام نشده است.

پرور در پایان گفت: اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه همراه با دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری‌، نیروی انتظامی‌، مرکز بهداشت‌ و دادگستری مبارزه با کشتار غیرمجاز دام را در سطح معابر و جادها انجام خواهیم داد و این معضل غیربهداشتی را از سطح استان جمع خواهیم کرد.

انتهای پیام/ح20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول