اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر کرمان:

ساخت پارکینگ در کاهش ترافیک راهگشاست

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون فنی و مهندسی شورای اسلامی شهر کرمان گفت: ساخت پارکینگ‌های عمومی طبقاتی و مکانیزه در نقاط مشخص شهر برای رفع مشکلات ترافیک به صورت سرمایه‌گذاری‌های خصوصی یا مشترک راهگشاست.

ساخت پارکینگ در کاهش ترافیک راهگشاست

سیدمظفر داوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: از زمان ورود رسمی اتومبیل به عرصه زندگی ما حدود یک قرن بیشتر نمی‌گذرد، اما توسعه ساخت خودروها موجب ایجاد بسیاری از مشکلات اجتماعی به دلیل عدم وجود پارکینگ‌ها و گاراژهای کافی به‌ویژه در کلان‌شهرها شده است.

وی با بیان اینکه رفع مسئله ترافیک به برنامه‌ریزی با یک زیربنای مهندسی از پیش تعیین شده نیازمند است، عنوان کرد: تأمین فضای پارکینگ خودروها در سطح شهر نیز جدا از بحث ترافیک یکی از نیازهای ضروری است.

داوری بیان داشت: در گذشته تامین پارکینگ در بافت شهری از دغدغه‌های طراحی شهری نبوده و بیشتر پارکینگ‌های موجود بر اثر تغییر کاربری مکان‌ها و یا واگذار شدن آنها ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در ساختمان‌های مسکونی وضعیت آشفته‌تر است و با توجه به هزینه‌های تأمین پارکینگ و گرانی زمین و استفاده از فضای پارکینگ برای کاربری‌های دیگر بیشتر انبوه‌سازان از ساخت پارکینگ طفره رفته‌اند.

داوری افزود: فضای تردد و رفت و آمد "بدون در نظر گرفتن پایانه‌ها، اماکن خدماتی، مراکز خرید و فروش، پاسگاه راهنمایی و رانندگی و ... که در رابطه با خودرو به وجود آمده‌اند" 25 تا 30 درصد از مساحت شهرها را در قالب معابر و راه‌های شهری به خود اختصاص داده‌اند.

وی ابراز داشت: به‌طور کلی پارکینگ را می‌توان در دو بخش پارکینگ اختصاصی و عمومی مطرح کرد که هر یک در زندگی امروزی نقش و جایگاه خاص خود را ایفا می‌کنند.

عضو شورای شهر کرمان گفت: از طرفی خودروهای سنگین نیز در حاشیه‌ شهرهای بزرگ از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

داوری با بیان اینکه شهر کرمان مدت‌هاست گرفتار معضل ترافیکی شده که ناشی از رشد روزافزون جمعیت و افزایش تعداد خودروها در کنار شبکه حمل و نقل است.

وی اذعان داشت: ترافیک تبدیل به معضلی شده که موجب تراکم خودروها در ساعات میانی و پایانی روز در بسیاری از خیابان‌های شهر کرمان شده و تمام اقشار مردم را درگیر خود کرده است.

داوری تصریح کرد: امروزه با ورود حجم بالایی از خودروها سرانه خودرو از یک دستگاه به ازای هر واحد مسکونی به دو یا سه دستگاه در حال افزایش است و این امر سبب ازدحام خودرو در حاشیه خیابان‌ها و کوچه‌ها شده که باید هر چه سریع‌تر این موارد مورد توجه مسئولان قرارگرفته و راهکارهای عملی ارائه می‌شود.

وی افزود: زمان توقف یک خودرو حداقل سه برابر زمان حرکت آن است، بنابراین لازم است علاوه بر تعریف سطح قابل توجهی از شهر برای آمد و شد اتومبیل مساحت چشمگیری از کالبد شهر به محل پارکینگ اختصاص یابد.

داوری بیان داشت: متوسط سطحی که برای پارک یک دستگاه خودروی سواری در نظر گرفته می‌شود، حدود 14 تا 15 متر مربع است و اگر تعداد خانوار را چهار نفر و برای هر خانوار یک دستگاه اتومبیل در نظر بگیریم در کنار سرانه مسکونی برای هر نفر سه تا چهار متر مربع سرانه پارکینگ اختصاصی "بدون در نظر گرفتن پارکینگ عمومی" باید در نظر گرفت.

وی از تأثیر کالبدی، زیباشناختی، اجتماعی، اقتصادی و روانی به عنوان تأثیرات عدم تأمین پارکینگ نام برد.

داوری درباره تأثیر کالبدی عدم تأمین پارکینگ ابراز داشت: زمانی که پارکینگ در دل بنای مسکونی یا مرکز خرید و یا هر مکان دیگر تأمین نشود، این امر به این معنی است که اتومبیل در حاشیه معبر که خود سبب کاهش سطح سرویس و ظرفیت خیابان می‌شود، پارک شود.

وی عنوان کرد: وقتی ظرفیت خیابان کاهش یافت، ترافیک و افزایش تردد ایجاد می‌شود و زمانی که ترافیک معبر شهری مطرح می‌شود به معنی اتلاف وقت و انرژی، آلودگی صوتی و مشکلاتی نظیر آن است.

داوری با اشاره به تأثیر زیبا شناختی عدم تأمین پارکینگ بیان داشت:‌ مدیران شهری سعی می‌کنند که در حاشیه خیابان‌ها بعد از سرویس سواره در مورد سهولت و آرامش شهروندان پیاده با نصب مبلمان شهری اعم از رنگ‌آمیزی جداول و سطوح نمایان دیوارها و بناهای موجود و همچنین با ایجاد فضای سبز کنار جداول و چمن کاری و چراغانی کردن آن، مناظر چشم‌نوازی را برای سیما و منظر شهری تعریف کنند تا عابر از تردد پیاده لذت ببرد.

عضو شورای شهر کرمان گفت: با پارک اتومبیل در حاشیه معابر به جای بهره‌مندی شهروندان از مناظر زیبای شهری به ناچار باید فقط هیبت آهن پاره‌های مختلف را نظاره‌گر باشند.

داوری درباره تأثیر اجتماعی عدم تأمین پارکینگ ابراز داشت: زمانی که پارکینگ تأمین نباشد، شهروندان سعی می‌کنند در مورد پارک کردن اتومبیل در کنار خیابان گوی سبقت را از یکدیگر بربایند و این امر ایجاد نوعی رقابت و عدم رعایت حقوق و احترام متقابل را به همراه دارد.

وی افزود: در بعضی موارد شاهد مشاجرات لفظی و حتی درگیری فیزیکی بین شهروندان هستیم که چه‌بسا حل و فصل تعدادی از این منازعات به مراجع و مقامات قضایی ارجاع می‌شود.

داوری همچنین با اشاره به تأثیر اقتصادی عدم تأمین پارکینگ بیان داشت: یک برآورد ساده نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی که دارای پارکینگ اختصاصی باشند، هم در زمینه رهن و اجاره و هم در زمینه فروش نسبت به واحدهایی که فاقد پارکینگ هستند، ارزش اقتصادی و جذابیت بیشتری دارند.

وی در مورد تأثیر روانی عدم تامین پارکینگ اظهار داشت: بدین معنی شخصی که بخشی از سرمایه خود را به اتومبیل تبدیل کرده و در حاشیه پارک می‌کند، آرامش خاطر ندارد و مرتب اضطراب داشته و بیم سرقت یا تخریب اتومبیل او را آزار می‌دهد.

داوری افزود: با نگاهی گذرا پی می‌بریم که اهمیت تأمین پارکینگ در کنار سایر فضاهای شهری از چه درجه بالایی برخوردار است، بنابراین بررسی و ارائه راهکارهای مؤثر و اجرایی در این زمینه امری الزامی و گریزناپذیر است.

وی ابراز داشت: شورای اسلامی شهر کرمان طی بررسی‌های انجام داده راهکارهایی برای این موضوع ارائه کرده که حذف قانون حذف پارکینگ از جمله این راهکارها است که بر اساس آن تأمین پارکینگ مورد نیاز ساختمان به صورت اختصاص در زمان اجرا برای آینده است.

داوری تأمین پارکینگ عمومی را از دیگر راهکارهای شورای اسلامی شهر کرمان در این زمینه برشمرد و افزود: اجرا و ساخت پارکینگ‌های عمومی طبقاتی، مکانیزه و... در نقاط مشخص شهر برای رفع مشکلات موجود به صورت سرمایه‌گذاری‌های خصوصی یا مشترک در این زمینه راهگشاست.

وی ساماندهی گاراژها و پارکینگ‌های حاشیه‌ای در اطراف شهر، جلوگیری از ورود غیر مجاز ماشین‌های سنگین به داخل معابر شهری در کرمان و سرمایه‌گذاری و افزایش میزان حمل و نقل عمومی را از دیگر راهکارهای شورای اسلامی شهر کرمان در زمینه کاهش معضل ترافیکی در این شهر ذکر کرد.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول