اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتبار 2 میلیارد و 750 میلیون تومانی

44 پروژه تاریخی فارس مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر داخلی بافت تاریخی شیراز گفت: بیش از 44 پروژه تاریخی با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 750 میلیون تومان در فارس در حال مرمت است.

44 پروژه تاریخی فارس مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سیامک بصیری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از خانه‌های تاریخی و میراثی در حال مرمت در شیراز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از 44 پروژه‌ای که در این استان مرمت می‌شود، 21 خانه مربوط به شیراز است.

مدیر داخلی بافت تاریخی شیراز افزود: تمام اعتبارات اختصاص یافته به مرمت پروژه‌های اعلام شده استانی و ملی بوده، ضمن اینکه پروژه‌های مشارکتی بسیاری نیز در حال اجراست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشنهاد فروش 300 پلاک تاریخی و ثبتی در شیراز وجود دارد، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس این آمادگی را دارد که در طرح حمایت از مالکان و در پروژه‌های مشارکتی نسبت به مرمت این‌گونه خانه‌های ارزشمند اقدام کند.

بصیری تصریح کرد: هدف ما در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس این است که بافت تاریخی را از معضل به فرصت در راستای ارائه خدمات به گردشگران تبدیل کنیم.

وی در ادامه مساحت بافت تاریخی شیراز را بیش از 360 هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: در شیراز 400 خانه تاریخی و ثبتی و حدود 2 هزار اثر ارزشمند وجود دارد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به مرمت "خانه برکت" که به تازگی در فهرست آثار ثبت شده قرار گرفته است، تصریح کرد: این بنا متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی بوده و عملیات مربوط به مرمت آن با اعتباری بالغ بر 130 میلیون تومان آغاز شده است.

بصیری گفت: بنای تاریخی و ثبتی خانه برکت که از سال گذشته در تملک این سازمان قرار گرفته است، 270 مترمربع فضا دارد که پس از تملک "خانه دلدار" که در مجاور این بنا قرار دارد به کاربری فرهنگی تبدیل می‌شود.

مدیر داخلی بافت تاریخی شیراز اضافه کرد: این بنای فرهنگی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه و در حاشیه بازدید از بنای تاریخی هفت تنان نیز گفت: بنای تاریخی هفت تنان مربوط به دوره کریم‌خان زند بوده که در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بصیری با بیان اینکه بنای تاریخی هفت تنان دارای سه عنصر عمارت آرامگاه، آب انبار و کاروانسرا است، افزود: عملیات اجرایی مرمت در سال جاری مربوط به قسمت کاروانسرای هفت تنان است که با اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان در دست اجرا بوده و تا پایان سال جاری نیز به پایان می‌رسد.

وی گفت: این کاروانسرا پس از مرمت به موزه کاشی تبدیل می‌شود و بنا داریم موزه سنگ را نیز که در قسمت آب انبار است به این بخش انتقال دهیم.

مدیر داخلی بافت تاریخی شیراز با اشاره به قدیمی‌ترین سنگ موجود در موزه سنگ تصریح کرد: قدیمی‌ترین سنگ مربوط به دوران هخامنشی است، ضمن اینکه چند سنگ از دوران ساسانی نیز در این موزه قرار دارد و این در حالی است که بقیه سنگ‌ها مربوط به دوران اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به مرمت خانه بصیری در محله سنگ سیاه گفت: خانه بصیری تا سال 76 در اختیار آموزش و پرورش بود که با عنوان مدرسه ملاصدرا فعالیت می‌کرد اما به منظور جلوگیری از تخریب و در راستای حفاظت از این بنای تاریخی و همچنین جلوگیری از سرقت، کاشی‌های این بنا به بنای هفت تنان انتقال یافت و پس از مرمت به طور مجدد به خانه بصیری منتقل می‌شود.

به گزارش فارس، خانه‌های تاریخی، ثبتی و میراثی شیراز با عنوان خانه‌های اوجی، حسنی اردکانی، توحیدی، افشاریان، فرحناک، کاویانی، شفیعی اردکانی، عابدی، انجوی نژاد، اثنی عشری، تولایی، طالبان، صدق آمیر، شریف حسینی، برکت، مدحت و قصاب‌زاده از جمله خانه‌هایی است که در دست مرمت قرار دارند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول