اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس می‌دهد

جرعه جرعه جان اصفهان در کام چهارمحال مزه می‌کند/ وزارت نیرو چه پاسخی به مردم اصفهان می‌دهد

خبرگزاری فارس: در حالی که دیروز در اصفهان قرارگاه آب به منظور رساندن چند روز بیشتر آب به کشاورزان اصفهانی برگزار شد، مطلع شدیم که طی تماسی تلفنی از طرف وزارت نیرو خواهان واگذاری مدیریت نیروگاه دوم کوهرنگ به چهارمحال و بختیاری شده‌اند.

جرعه جرعه جان اصفهان در کام چهارمحال مزه می‌کند/ وزارت نیرو چه پاسخی به مردم اصفهان می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سخت است از افرادی دفاع کردن که در بحرانی‌ترین دوران انقلاب اسلامی گوش به فرمان مسئولان بودند و هر جا که نیاز به دفاع بوده با جان و دل و بی‌هیچ منت و مکنتی از سر دویده‌اند، شهید داده‌اند و خود جانباز و اسیر شدند تا دیگر هم‌وطنانشان آسوده زندگی کنند.

اما همین کشاورزان وقتی از رزم بازگشتند بازار را در دست واسطه‌گر و دلال دیدند و چوب آن را خوردند و حال که سخن از مهر و محبت به پاست باید چوب سوءمدیریت‌ها را بخورند و هم‌چنان خجالت زده زن و فرزند خود باشند.

قصه پر غصه‌ای که کم به گوش نرسیده و زیاد برای آن مثنوی 70 من سروده شده است، اینک رنگ و بوی دیگری پیدا کرده که به سختی می‌توان آن را تنها یک سوءمدیریت دانست.

موضوعی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر نخواهیم بگوییم مسئولان اجرایی کشور به دنبال اجرایی شدن آن هستند، باید بپذیریم که، بالاترین مقام یک وزارتخانه مصمم ایستاده تا آن را به مرحله اجرا برساند و با این کار حیات را از اصفهان گرفته و گرد خشکی و عطش را بر دل تفتیده این شهر هزار رنگ و هزار نقش بریزد، خبری که اگر صحت داشته باشد، لبه دوسویه تیز تیغ بوده که یک سو مردم اصفهان با پیشینه هزاران ساله تمدنی و فرهنگی را نشانه رفته و سوی دیگر آن، وزیر نیرو را.

در صورت توفیق وزارت نیرو در اجرای این طرح اصفهان به یک باره خشک شده و دیگر باید فاتحه اصفهان سرسبز با باغ‌های بهاری و هر آنچه که شاردن‌ها، ناصرخسروها و مستشرقین بسیار در سفرنامه‌های خود از این شهر به زبان و قلم آورده‌اند را خواند و از سوی دیگر اگر کمی اتحاد و هم‌دلی در بین مردم و مسئولان، علما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خانواده معزز شهدا و ایثارگران این استان و استان‌های فلات مرکزی ایران وجود داشته باشد، می‌توان تا پای استیضاح وزیر نیرو نیز پیش رفت.

* اهداف پیدا و پنهان وزارت نیرو

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که از طرف وزارت نیرو طی تماسی تلفنی با آب منطقه‌ای استان اصفهان، اختصاص تأسیسات و تجهیزات تونل دوم کوهرنگ را در اختیار استان چهارمحال و بختیاری درخواست کردند و این موضوع هر چند که در حد یک تماس تلفنی بوده اما نمی‌تواند بی‌ارتباط با استعفای اخیر معاون این وزیر در امور آب بوده باشد، موضوعی که تنها حدود نیم ساعت پس از تماس وزیر با مدیرعامل آب منطقه‌ای مورد درخواست و مطالبه معاون امور عمرانی استانداری استان چهارمحال و بختیاری نیز می‌گردد و ظاهر امر از یک برنامه‌ریزی منسجم از سوی مسئولان استان هم‌جوار و وزارتخانه‌ای در بی‌خبری مسئولان استانی اصفهان می‌دهد.

حال با بررسی بیشتر موضوع می‌توان دریافت سکوتی که طی دو سال گذشته از سوی مسئولان استان در زمینه اجرای پروژه بهشت‌آباد و مسائل آبی فلات مرکزی اصفهان از اصحاب رسانه مطالبه می‌شد، بی‌نتیجه بوده و مسئولان استان هم‌جوار با رایزنی‌های خود از این سکوت رسانه‌ای اصفهانی‌ها نهایت استفاده را برده و اکنون به دنبال خارج کردن تأسیسات و تجهیزات آبی اصفهان از دست مسئولان این استان هستند.

از سوی دیگر تفکری که بیش از پیش در این زمینه حاکم شده تفکر بر مدار بخشی‌نگری و نگاه استانی به موضوع آب است در حالی که اگر قرار باشد مشکلات هر استان برعهده همان استان نهاده شود در صورت بروز بحران نمی‌توان از دیگر هم‌وطنان توقع خاصی داشت و به نوعی موضوع کمک به هم نوع به تاریخ و افسانه و اسطوره سپرده می‌شود و به طور مثال تصور کنید اگر قرار بود به همه چیز بخشی و استانی نگاه کنیم در دوران دفاع مقدس نیز باید عنوان می‌شد که مشکل استان زرخیز خوزستان مشکل مردم آن دیار بوده و به دیگران ارتباط ندارد، در این صورت اکنون خرازی، شاهمرادی، ردانی‌پور، فارسی، کاظمی، صالحی، صفوی و صدها تن دیگر از شهیدان پر افتخار این دیار در حال گذران زندگی خود بودند.

یا اگر قرار بود هر استان تنها به خود فکر کند اکنون خوزستانی‌های غیور باید می‌گفتند نفت از خوزستان استحصال می‌گردد، پس باید سود حاصل از آن تنها در این استان هزینه شود، با این حال موضوع آب در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در حالی دست‌خوش اهداف پیدا و پنهان برخی از وزارتخانه‌ها قرار گرفته که تعداد زیادی از هم‌وطنان چهارمحالی به دلیل عدم امکانات کافی و یا سختی زندگی در آن استان نقل مکان کرده و به استان اصفهان آمده که اگر قرار باشد تنها آب همین مهاجران به شهر تأمین شود، می‌بایست با دقت نظر و وسع بصر بیشتری به موضوع آب نگریست.

اما به طور اخص با نیم‌نگاهی به این تلفن آقای وزیر باید گفت اگر قرار باشد اولویت‌های جامعه و مردم در اجرای این دستور مد نظر قرار گرفته شود باید با تمام وجود از این تأسیسات محافظت و مراقبت کرد تا زمان رسیدن دستور کتبی از سوی مسئولان ذی‌ربط که با توجه به پرداخت حق کوهرنگی توسط کشاورزان و موجود بودن اسناد آن این اقدام نیز غیر قانونی بوده و به نوعی دخالت در مالکیت کشاورزانی می‌شود که اکنون حدود شش سال است که شاهد عدم رعایت قانون در موضوع قانون حق‌آبه‌ها هستند و اگر مسئولان این استان به میز و صندلی و مصلحت بیندیشند باید فاتحه حق‌آبه و حق کوهرنگی کشاورزان شرق اصفهان را خواند و در انتظار دیگر دستورهای وزارتخانه‌ای ماند تا روزی که از اصفهان غیر از تلی از یاد و خاطره باقی نماند.

* نیروگاه تونل دوم کوهرنگ در آستانه واگذاری به چهارمحال و بختیاری

حسین محمدرضایی با اشاره به تصمیم وزارت نیرو برای انتقال مدیریت نیروگاه تونل دوم کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری که هم‌اکنون در حوزه استان اصفهان قرار دارد، گفت: به طور قطع این تصمیم وزیر نیرو در اثر فشارهای مسئولان، نمایندگان و دیگر مدیران استان چهارمحال و بختیاری در دست بررسی و اقدام قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا براساس قانون مدیریت این حوزه‌ها به صورت دائم در اختیار استان اصفهان قرار دارد یا خیر و آیا وزارت نیرو می‌تواند براساس پیشنهاد یک استان دیگر این مدیریت را بدون مصوبه قانونی منتقل کند، تصریح کرد: تونل‌های 1 ،2 و 3 کوهرنگ از همان ابتدا در حوزه استان اصفهان قرار داشت و به طبع مدیریت خود این تونل‌ها و نیروگاه‌های آن نیز باید در اختیار استان اصفهان قرار گیرد.

رئیس انجمن کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه آب این تونل‌ها در استان اصفهان جاری است، بنابراین باید مدیریت آن نیز در دست این استان باشد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری درصدد این است که اختیار این حوزه‌ها را دست خود بگیرد و اگر اکنون به دنبال نیروگاه تونل دوم کوهرنگ است و طرح آن را به وزیر نیرو می‌دهد به طور قطع در آینده نیز در تلاش برای به دست گرفتن اختیار خود تونل است.

وی گفت: استان چهارمحال و بختیاری در اجرای این دست اقدامات سابقه داشته است به گونه‌ای که در سال‌های گذشته نیز خط مرزی زاینده‌رود را تغییر دادند و در مرحله سوم نیز درصدد دو نیم کردن خط‌القعر سد زاینده‌رود بودند تا با این کار القا کنند که نیمی از این سد متعلق به آنها است.

* اصفهانی‌ها غفلت کنند مدیریت تونل دوم نیز برعهده چهارمحالی‌ها می‌شود

محمدرضایی با بیان اینکه در سال 1384 طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که ماحصل آن اجرای قانون استقلال آب‌ها بود، افزود: اجرایی شدن این طرح که بدون فکر تصویب شده بود، سبب شد تا استان‌هایی مانند اصفهان که در پایین‌دست چهارمحال و بختیاری قرار گرفته‌اند با مشکل تأمین آب رو به ‌رو شوند.

وی با تاکید بر اینکه این قانون باید مورد بازنگری قرار گیرد، اضافه کرد: با این قانون در حال حاضر استان چهارمحال و بختیاری در مورد اختصاص زمین و آب برای کشاورزی به صورت مستقل عمل می‌کند و این در حالی است که اصفهان در پایین‌دست با مشکلاتی در این راستا مواجه است.

دبیر انجمن کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه حجم آب انتقالی از طریق تونل دوم کوهرنگ در حال حاضر 250 میلیون مترمکعب است، افزود: با روندی که چهارمحالی‌ها در پیش گرفته‌اند، ممکن است در آینده علاوه بر اختیار نیروگاه تونل دوم، مدیریت خود تونل را نیز تصاحب کنند.

وی اظهار داشت: کانون خبرگان کشاورزی استان و شهرستان اصفهان مکاتبات و تماس‌هایی را با نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این راستا انجام‌ داده‌اند و ما نیز منتظر اقدامی از سوی مسئولان استان اصفهان و به ویژه نمایندگان هستیم.

محمدرضایی با بیان اینکه هر میزان که مسئولان اصفهانی در این جریان کوتاه بیایند، حق مردم اصفهان به تاراج می‌رود، افزود: آیا رئیس جمهور و وزیر نیرو که در آینده درصدد سفر به استان اصفهان هستند با وجود چنین تصمیمی، پاسخی برای پرسش‌های مردم اصفهان دارند.

وی در پایان تاکید کرد: جلوگیری از اجرایی شدن این تصمیم در واقع احقاق حقوق حق‌آبه‌داران استان اصفهان است.

* انتقال مدیریت نیروگاه مصوبه سفر ریاست جمهوری دارد

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان گفت: انتقال مدیریت نیروگاه تونل دوم کوهرنگ به چهارمحال و بختیاری منتفی است و براساس اصل 44 قانون اساسی این نیروگاه باید به بخش خصوصی واگذار شود.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به تصمیم اخیر وزارت نیرو برای انتقال مدیریت نیروگاه تونل دوم کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بحث انتقال مدیریت نیروگاه تونل دوم کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری در دور سوم سفر رئیس جمهور به این استان به تصویب رسید.

وی در همین راستا ادامه داد: البته دولت با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی که باید نیروگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، نمی‌تواند مدیریت آن را از یک بخش دولتی به بخش دیگری منتقل کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه در اصل و از نظر تاریخی این اختیار در حیطه وظایف آب منطقه‌ای استان اصفهان قرار دارد، گفت: باید به این مسئله به عنوان موضوعی ملی نگاه کرد و استان چهارمحال و بختیاری در نظر داشته باشد با این اقدام از مشکلات کم‌آبی آن کاسته نمی‌شود.

* انتقال مدیریت نیروگاه کوهرنگ به چهارمحال با توجه به اصل 44 منتفی است

وی در ادامه با بیان اینکه این‌گونه اقدامات تنها سبب اخلال در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حوزه آب می‌شود، افزود: اجرایی شدن این تصمیم عملاً تکه پاره شدن مدیریت را به دنبال دارد.

اسماعیلی با تاکید ویژه بر این مطلب که واگذاری مدیریت نیروگاه تونل دوم کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری موضوعیت ندارد، تصریح کرد: هر گونه تغییر در نقاط مرزی اصفهان و چهارمحال و بختیاری ملغی است و هیچ تغییر مرزی جدیدی اجرایی نشده است.

وی با تشکر از معاونت سیاسی وزارت کشور در راستای کاهش التهابات در حوزه تصمیم‌گیری آب زاینده‌رود، اظهار داشت: بار دیگر تاکید می‌کنم که انتقال هر گونه مدیریت نیروگاه تونل دوم کوهرنگ به استان چهارمحال و بختیاری به طور کامل منتفی است.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول