اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مسئول وزارت بهداشت:

شیر و گوشت انتقال‌دهنده تب کنگو نیست/ ذبح خانگی انجام نشود

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شیر و گوشت انتقال دهنده تب کنگو نیستند.

شیر و گوشت انتقال‌دهنده تب کنگو نیست/ ذبح خانگی انجام نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد زینلی ظهر امروز در حاشیه برگزاری کنفرانس تب کریمه کنگو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 15 سال اخیر، 877 مورد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده که در 136 مورد مرگ اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از 79 مورد مثبت بیماری، 11 مورد منجر به مرگ شد، اضافه کرد:‌ میزان کشندگی تقریبا 17 درصد بود.

زینلی یادآور شد: ‌امسال در این مقطع زمانی، موارد قطعی افزایش ابتلا به بیماری نداشتیم.

وی ادامه داد: میزان کشندگی این بیماری بین 30 تا 50 درصد است اما قابل پیشگیری است.

این مسئول با بیان اینکه دو گروه کادر درمانی و افرادی که با دام سر و کار دارند بیشتر در معرض خطر هستند، متذکر شد: این افراد باید از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند و مسئولان در کشتارگاه‌ها این اعتقاد را به وجود بیاورند که از این وسایل استفاده شود.

کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کادر درمانی که از بیمار مراقبت می‌کنند حتما از وسایل حفاظتی استفاده کنند، تصریح کرد:‌ حتی برای گرفتن فشار خون بیمار هم بدون وسایل حفاظتی ریسک نکنند.

وی گفت: مردم سعی کنند به هیچ وجه ذبح خانگی انجام نشود.

این مسئول با اشاره به اینکه مردم گوشت خریداری شده از قصابی‌ها را در دمای صفر تا چهار درجه یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری و سپس مصرف کنند، ادامه داد: این انجماد باعث از بین رفتن ویروس گوشت می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره علت  افزایش موج نگرانی‌ها درباره تب کریمه کنگو با وجود اینکه این بیماری سال‌های گذشته هم در کشور وجود داشته است، گفت: افزایش موج نگرانی‌ها به دلیل مرگ پزشک جوان مبتلا به این بیماری بود که موج نگرانی از مشهد، جامعه را دامنگیر کرد.

زینلی اظهار داشت:‌ ممکن است افراد ناکارشناس مسائلی را در این زمینه عنوان و ایجاد نگرانی کنند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد اعلام شده که بیماری از طریق مصرف شیر و گوشت هم انتقال می‌یابد، افزود:‌ این اظهارنظرها درست نیست و بیماری به هیچ عنوان از طریق شیر و گوشت انتقال نمی‌یابد.

زینلی خاطرنشان کرد: انتقال بیماری صرفا از طریق خون و بافت‌های آلوده دامی صورت می‌گیرد.

* سالانه 13 تا 15 هزار نفر در ایران تب مالت می‌گیرند

کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره سایر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: تب مالت از بیماری‌هایی است که به ویژه در منطقه شمال کشور قابل انتقال از دام به انسان است و سالانه 13 تا 15 هزار نفر در کشور مبتلا به تب مالت می‌شوند که مرگ ناشی از این بیماری در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری از موارد دیگر مشترک بین انسان و دام است، یادآور شد: سالانه 120 تا 130 هزار حیوان گزیدگی در کشور اتفاق می‌افتد که کمتر از پنج مورد، مبتلا و مرگ ناشی از هاری را در کشور داریم.

زینلی با اشاره به اینکه بیشترین حیوان گزیدگی مربوط به استان اردبیل و گلستان است، تصریح کرد:‌ 90 درصد این حیوان گزیدگی‌ها از طریق سگ اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/س10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول