اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صنایع دستی، حافظ اصالت‌ و فرهنگ‌ خاص ایرانی

خبرگزاری فارس: صنایع دستی، بیان‌کننده فرهنگ و هنر و نیز حافظ اصالت‌ و فرهنگ‌ خاص ایرانی است.

صنایع دستی، حافظ اصالت‌ و فرهنگ‌ خاص ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، استقرار طولانی‌مدت قوم‌ها و الهام‌گیری از طبیعت را می‌توان از عوامل مهم در ایجاد انواع صنایع دستی بیان کرد.

مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی از سال 86 با یک رویکرد کاملا آکادمیک فعالیت خود را در شهرستان آبیک آغاز کرده است.

یکی از اتفاقات خوبی که هم‌زمان با فعالیت این مرکز در شهرستان آبیک رقم خورد مستندنگاری کامل از رشته‌های منسوخ شده، در حال منسوخ و رشته‌های فعال موجود بود که خروجی این مستندنگاری شناسایی و تجلیل از هنرمندان و صنعتگران پیشکسوت و معمر شهرستان آبیک بود.

عباس میرزایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: گلگیس ادیبی از روستای زرجه بستان یکی از 10 هنرمند گنجینه هنرهای از یاد‌رفته گلیم‌بافی که در فرهنگستان هنر نیز از او تجلیل شده است.

وی افزود: در مستندنگاری صنایع دستی 25 نفر از جاجیم‌بافان قدیمی شهرستان آبیک را شناسایی کردیم که صددرصد بومی هست که حبیبه رجبی‌زیارانی از روستای زیاران چهارمین هنرمند و صنعتگر جاجیم پس از هنرمندان مشهد، اصفهان و شیراز انتخاب و مطرح شد.

در طی پنج سال فعالیت مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک یعنی از سال 86 تا زمستان سال 90 دوهزار و 417 کارآموز در کلاس‌های این مرکز شرکت کرده‌اند که یک هزار و 797 نفر تعداد هنرآموخته‌ها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک ادامه داد: در سال 90 در خصوص شرکت کارآموزان جهش فوق‌العاده مطلوبی داشتیم، چرا که از 91 نفری که کارت مهارت (شناسایی) دریافت کرده‌اند، 55 نفر از سال گذشته بوده‌اند که رشد چشمگیری داشته‌ایم.

میرزایی اضافه کرد: طی پنج سال اخیر 18 دوره سه ماهه آموزشی برگزار شده که تاکنون برای 662 نفر کارت پایان دوره صادر شده است.

آموزش 14 رشته صنایع دستی در آبیک

رشته‌های سفال‌گری، گلیم‌بافی، سراجی‌ سنتی، رودوزی سنتی، سرمه‌دوزی، احجام چوبی، سوخت روی چوب، معرق، منبت، تذهیب، نگارگری، باتیک (نقاشی روی پارچه)، عروسک‌بافی و گیوه‌دوزی جزو 14 رشته صنایع دستی هستند که به کارآموزان آموزش داده شده است.                                                                                                                                        

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک در خصوص صنایع فعال دستی شهرستان آبیک خاطرنشان کرد:رشته‌های بومی جاجیم‌بافی در روستاهای زیاران و خوزنان، چلک‌بافی در روستاهای زیاران و توداران و گلیم‌بافی در روستاهای زیاران و زرجه‌بستان از رشته‌های فعال صنایع دستی بوده که طی چند دوره آموزشی احیا شده‌اند.

میرزایی بیان کرد: اساس کار صنایع دستی وسایل مورد نیاز جامعه روستایی بوده که امروزه بسیاری از صنایع دستی که زمانی پاسخگوی نیاز مردم بوده رنگ باخته است.

سراجی سنتی، پرطرفدارترین رشته صنایع دستی د‌ر آبیک

رشته سراجی سنتی (چرم) از پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های صنایع دستی شهرستان آبیک است که تاکنون 100 صنعتگر در این رشته از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آبیک تصریح کرد: عروسک‌بافی‌، سفالگری و گلیم‌بافی بعد از سراجی سنتی پرطرفدارترین رشته‌های صنایع دستی است که در رشته عروسک‌بافی 25 نفر، سفالگری هفت نفر و در رشته گلیم‌بافی 25 نفر صنعتگر دارند.

رشته‌های احجام چوبی، گیوه‌بافی، باتیک (نقاشی روی پارچه‌)، چادر شب‌بافی و کار‌بافی از رشته‌های خاص و جدید بوده که از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان برای علاقه‌مندان برگزار شده است.

چرا صنایع دستی کار‌آموز مرد ندارد؟

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک در پاسخ به این سوال گفت: آقایان از ظرفیت‌های موجود در رشته‌های صنایع دستی اطلاع و شناخت کافی و دقیق ندارند.

میرزایی افزود: صنایع دستی می‌تواند به عنوان شغل نخست مطرح باشد، ولی آقایان می‌توانند به عنوان شغل دوم رشته‌های مورد علاقه صنایع دستی را انتخاب و با شرکت در کلاس‌ها به عنوان شغل دوم برای خود درآمد‌زایی داشته باشند.

وی اذعان کرد: تمام کار‌آموزان صنایع دستی بانوان هستند که بیشتر برای غنی‌سازی اوقات فراغت در کلاس‌ها حضور یافته که با رسالت میراث فرهنگی یعنی ایجاد اشتغال و ورود در بازر کار فاصله دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک وجود فضایی مناسب و بزرگ‌تر برا‌ی کلاس‌های صنایع دستی را ضروری دانسته و خاطرنشان کرد: با وجود فضایی بیشتر و بزرگتر علاوه بر جلوگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی، افراد علاقه‌مند بیشتری به کلاس‌های صنایع دستی جذب خواهند شد.

برگزاری کلاس‌های تخصصی بسته‌بندی در آبیک

موضوع بسته‌بندی صنایع دستی که از سوی معاونت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مطرح و در سطح کشور انتخاب شد که به عنوان‌ "بسته‌بندی، فروشنده خاموش" مطرح است.

برای سهیم بودن اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک در تحقق موضوع بسته‌بندی کلاس‌های آموزشی برگزار شد که در مسابقات کشوری استان زنجان تعدادی از آثار بسته‌بندی هنرآموختگان و صنعتگران این شهرستان عرضه شده است.

میرزایی در ادامه گفت‌وگو به خبرنگار فارس در آبیک گفت: تلاش صنعتگران این است که در بازار به مناسب‌ترین شکل، بسته‌بندی خود را ارائه کنند و با برند تبلیغی وارد بازار کار شوند تا بسته‌بندی به شکل زیبا به دست مردم عرضه شود.

بنا به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبیک طی فعالیت پنج ساله اخیر صنایع دستی توانسته به اندازه 20 سال پیشرفت کرده تا به ارتقا برسد.

بیان این نکته ضروری است که با توجه به تلاش مسئولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک می‌طلبد که در کمیته برنامه‌ریزی امسال شهرستان آبیک بودجه مناسب و بیشتری به این اداره نوپای فرهنگی اختصاص یابد تا مسئولان این اداره هر‌چه زودتر بتواند به اهداف خود دست یافته و بتوانند در راستای ارتقای سطح فرهنگی شهرستان آبیک گام‌های ارزنده‌ای بردارند.

انتهای پیام/ب10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول