اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان:

حق‌الوکاله رسیدگی به پرونده دادرسی بین 4 تا 6 درصد است

خبرگزاری فارس: رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: هر چند اساس حق‌الوکاله رسیدگی به پرونده‌های دادرسی براساس توافق است، اما قانون‌گذار حق‌الوکاله رسیدگی به پرونده دادرسی را برای وکلا بین چهار تا شش درصد مشخص کرده است.

حق‌الوکاله رسیدگی به پرونده دادرسی بین 4 تا 6 درصد است

سیدمصطفی انوری‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه شغل وکالت از مشاغل پر مخاطره و پر مسئولیت است، در مورد اینکه چرا برخی وکلا دستمزدهای گزافی را برای قبول پرونده دریافت می‌کنند، اظهار داشت: حق‌الوکاله براساس توافق طرفین وکیل و موکل مشخص می‌شود و در صورتی که وکیلی کار را قبول کند، اما حق‌الوکاله تعیین نکند قانون وارد شده و راجع حق‌الوکاله مشخص کرده که به چه صورت دریافت شود.

وی افزود: قانون‌گذار حداقل بین چهار تا شش درصد را برای وکلا مشخص کرده که به عنوان مثال حق‌الوکاله پرونده 100 میلیونی نزدیک به 2 میلیون تومان می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: مردم نسبت به این قضیه آگاهی دارند چرا که از طریق روزنامه‌های رسمی کشور قانون‌گذار قیمت حق‌الوکاله‌های در دسته مالی و غیر مالی را مشخص کرده است.

این مسئول ادامه داد: حتی انواع دعاوی و نیز تعرفه‌های آن به صورت رسمی در روزنامه‌ها درج می‌شود.

انوری‌زاده اضافه کرد: البته برخی از وکلا طبق تعرفه‌ها کار نمی‌کنند و ما هم این قضیه را قبول داریم، به عنوان مثال تعرفه رسیدگی به پرونده قتل 400 هزار تومان توسط قانون‌گذار مشخص شده، اما وکیل به دلایل اهمیت و سختی کار پرونده به این قیمت راضی به قبول این پرونده نمی‌شود و مطالبه بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: حرفه وکالت یک حرفه حساس و بسیار مسئولیت‌آفرین است و بدیهی است که کسی حاضر نباشد با توجه به وقت‌گذاری به چنین دعاوی حادثه‌آفرینی مبلغ جزئی بگیرد چرا که تجربه و معلومات حقوقی هزار و 400 ساله را همراه خود دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه تصور عموم مردم این است که وکیل فقط حرفی در دادگاه می‌زند و می‌رود، تصریح کرد: قانون‌گذار گفته است ابتدا توافق و بعد تعرفه حق‌الوکاله که البته برخی دعاوی هم نمی‌پذیرند چرا که تعرفه مطالبه پرونده 5 میلیارد تومانی، 20 میلیون تومان است که یک وکیل باید دریافت کند، اما پرداخت نمی‌شود.

این مسئول در مورد اینکه برخی از مردم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از روند رسیدگی به پرونده‌ها نسبت به گرفتن دستمزد حق‌الوکاله راضی نیستند، متذکر شد: سرعت کار رسیدگی در اختیار دادگستری است و باید تابع آن باشد و وکلا نیز متعهد به عمل هستند چرا که قانون‌گذار آن را قرار داده است که براساس میزان حق‌الوکاله توافق کنند.

انتهای پیام/ن20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول