اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کاشان:

«عدالت‌محوری» مهم‌ترین شاخصه دستگاه قضایی اسلامی است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در کاشان، عدالت‌محوری را مهم‌ترین ویژگی و شاخصه یک دستگاه قضایی در جامعه اسلامی دانست.

«عدالت‌محوری» مهم‌ترین شاخصه دستگاه قضایی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی صبح امروز در نشست با قضاوت و کارکنان دادگستری کاشان با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: علاوه بر بار سنگین داوری و انشاء حکم، مطالعه پرونده‌های کیفری می‌تواند بر روح و روان انسان ضربه‌های جبران‌ناپذیری را وارد کند.

این مسئول قرائت و بررسی پرونده‌های کیفری، جنایی و قتل را کاری سخت و دشوار خواند و افزود: برخی عناصر در جامعه به‌دلیل جهل و نادانی مرتکب جنایت می‌شوند که در جامعه اسلامی پذیرفتنی نیست.

امام جمعه کاشان مسئولیت‌پذیری را در محاکم کیفری بسیار مهم و تعیین‌کننده خواند و خواستار توجه و تعهد بیشتر در این مشاغل شد.

نمازی منصب داوری را به لحاظ عقل، نقل و شرع مسئولیتی سخت و سنگین قلمداد کرد و گفت: درباره اهمیت منصب داوری در اسلام آیات فراوانی را در قرآن کریم داریم که نشان‌دهنده اهمیت امر قضاوت است.

وی افزود: تشخیص حق توسط قاضی در عصری که حیله، صحنه‌سازی، خدعه و ریا لباس باطل را بر حق پوشانیده و تصویرسازی دروغین با امکانات پیشرفته تصویری امکان‌پذیر می‌نمایاند کاری سخت و دشواری است که به همین جهت قضات برای داوری تا رسیدن به حقایق باید از خدا کمک بگیرند.

نمازی یادآور شد: قاضی باید در چنین برهه‌ای از زمان با اتکا به قدرت الهی و تزکیه نفس خود را حفظ نموده تا خدعه‌ها را کنار زده و خداوند قدرت دیدن حقیقت را به او نشان دهد.

به گفته وی دستگاه قضایی نهادی مقتدر و غیرقابل نفوذ است و در بین سه قوه مهم‌ترین دستگاه حاکمیتی است که عدالت اجتماعی را حاکم می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به اینکه، اگر دستگاه قضایی باتقوا باشد هیچ‌کس قدرت نفوذ در آن را ندارد بیان داشت: علاوه بر تقوا، دستگاه قضایی باید همزمان به مسائل علمی، فقهی و حقوقی نیز مسلط باشد تا قاضی را قدرتمندتر سازد.

نمازی تصریح کرد: هر نظامی که دستگاه قضایی مقتدر داشته باشد هیچ‌کس نمی‌تواند به مال مردم آن دست‌اندازی کند.

این مسئول برخورد با علت‌ها را در جهت کاهش جرم در جامعه حائز اهمیت دانست و افزود: هزینه‌هایی که امروز برای نگهداری مجرمان صرف می‌شود چنانچه برای برخورد با علت‌ها و پیشگیری هزینه شود نتایج سودمندتری را به همراه دارد.

به گفته وی بحث پیشگیری از جرائم با استفاده از همه امکانات و عناصر توسط همه دستگاه‌های شهرستان اعم از آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، علما، خطبا و سایر افراد و نهادها به همراه ایجاد اشتغال برای جوانان می‌تواند در کاهش جرائم نقش مهمی را ایفا کند. 

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول