اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس مطرح کرد

تفکیک از مبدأ راه رهایی از خطر شیرابه زباله‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: برای نجات از شیرآبه‌های آلوده در جمع‌آوری زباله‌های شهری باید تفکیک از مبدا صورت گیرد.

تفکیک از مبدأ راه رهایی از خطر شیرابه زباله‌ها

حسینعلی ابراهیمی کارنامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: فرهنگ‌سازی برای تفکیک از مبدا زباله خشک و تر همراه با اصلاح الگو، نحوه و میزان مصرف خانوارها، راهگشای معضل پسماند است.

به گفته این مسئول زیست محیطی، تفکیک زباله خشک و تر از مبدا بسیار مهم است چرا که بسیاری از زباله‌ها مانند ظروف پت، فلز و شیشه به راحتی قابل بازیافت است و پسماندهای تر نیز برای بحث کمپوست و تبدیل به مواد آلی و استفاده در کشاورزی و ایجاد فضای سبز ارزشمند هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند همزمان با اقدامات دولتی باید فرهنگ‌سازی شود تا خود شهروندان نقش اصلی را در این پروسه ایفا کنند.

ابراهیمی بیان کرد: در برنامه پنجم توسعه شهرهای بالای 200 هزار نفر و شهرهای حاشیه تالاب‌ها نباید پسماند را دفن کنند بلکه باید تمام زباله‌ها بازیافت شوند.

به گفته وی، شیراز به عنوان شهری با جمعیت بالای 200 هزار نفر از پایان سال چهارم برنامه پنجم توسعه نباید دفن زباله داشته باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: در طرح جامع پسماند که بیش از 80 درصد پیشرفت داشته از تولید تا دفن و یا بازیافت مد نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان فارس تاکید کرد: از هم‌اکنون پیگیری‌های لازم این پروسه در این استان آغاز شده و با همکاری با حوزه مدیریت پسماند شهرداری، شهرک‌های بازیافت مانند شهرک برم شور به یاری حفاظت از محیط زیست انسانی و طبیعی آمده‌اند.

ابراهیمی تصریح کرد: بسیاری از این مواد بازیافتی به عنوان «آر.دی.اف» می‌توانند سوخت کارخانجات سیمان را تامین کنند که کمک شایانی به طبیعت، مدیریت پسماند و تامین سوخت صنایع بزرگ است.

وی اضافه کرد: این موارد در طرح لحاظ شده و به دلیل هموار شدن مسیر قانونی مشکلی برای اجرایی شدن آن‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر از سایت دفن پسماند عادی شیراز برای تولید برق استفاده می‌شود بدین نحو که در اثر دفن زباله‌ها به ویژه مواد آلی تجدیدپذیر و فعل و انفعالات بی‌هوازی مواد، گاز متان متصاعد می‌شود که با لوله‌گذاری و هدایت این گازها یک‌هزار و ‪ 65‬ کیلو وات ساعت برق تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارخانجات کمپوست در این استان راه‌اندازی شده و برخی در مرحله فونداسیون و اجرا هستند که این امر نشان‌دهنده درآمدزایی این بخش برای ورود بخش خصوصی است.

ابراهیمی از شهرداری‌های سطح این استان خواست که با این صنایع همکاری لازم را داشته باشند و با در اختیار قرار دادن امکانات اولیه، استفاده از مواد بازیافتی را در استان فارس گسترش دهند.

وی یادآور شد که در جنت شهر دیگر دفن زباله وجود ندارد و تفکیک و بازیافت زباله مدت‌ها است که در این استان آغاز شده اما با آمدن طرح جامع مدیریت پسماند، این فعالیت‌ها قاعده‌مند شده و به تمام نقاط فارس تسری می‌یابد.

ابراهیمی از معاونت عمرانی، دفتر امور شهری و دفتر امور روستایی استانداری فارس به خاطر همکاری در تامین منابع تهیه این طرح تشکر کرد و افزود: شرایط برای مسائل اجرایی طرح آماده است و این اراده در استان به وجود آمده که پسماندها و پساب‌ها در فارس به خوبی مدیریت شده و ضمن جلوگیری از آلودگی منابع آبی و خاکی از این مواد سرمایه‌زا نیز به طور مطلوب استفاده شود.

به گزارش فارس، در کوچه و خیابان‌های شهر شیراز در تمام ساعات شبانه‌روز سرازیر شدن شیرابه‌های زباله‌های خانگی که دارای فلزات سنگین و بسیار خطرآفرین هستند را همواره مشاهده می‌کنیم که منشأ بسیاری از بیماری‌های هزینه‌بر و یا غیرقابل درمان هستند.

کیسه‌های نامناسب زباله که توسط افراد فقیر به خاطر جستجوی مواد پلاستیکی و ... پاره و رها شده و همچنین زباله‌هایی که توسط حیواناتی مانند سگ و گربه نیز در سطح معابر عمومی پخش می‌شوند، موجب رهاسازی این شیرابه‌های خطرناک شده که البته نه تنها در محلات فقیرنشین بلکه در مناطق دیگر شهر نیز قابل مشاهده هستند.

تحمیل هزینه‌های سنگین توسط این شیرابه‌ها که انواع بیماری‌ها را گسترش می‌دهند، می‌طلبد که شهرداری این شهر به این مهم بها داده و نحوه جمع‌آوری زباله‌های شهری را به صورت اصولی و علمی ساماندهی کند.

همچنین مسئولان بهداشت و سلامتی شهروندان باید تعارفات و تعریف و تمجیدهای مکرر و کسالت‌آمیز به یکدیگر را رها کرده و به صورت جدی از خطرات غیر قابل جبرانی که سلامت مردم را به مخاطره انداخته است، جلوگیری کنند.

دفتر خبرگزاری فارس در استان فارس این آمادگی را دارد تا از نزدیک و مستند تمام موارد گفته شده را نشان داده و به اثبات رساند، هرچند که برای شهروندان شیرازی هرگز نیازی به ارائه مستندات نیست.    

انتهای پیام/و10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول