اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان ارومیه:

خلا قانونی در مبارزه با موادمخدر وجود ندارد

خبرگزاری فارس: دادستان ارومیه گفت: هیچگونه خلا قانونی در امر مبارزه با موادمخدر وجود ندارد.

خلا قانونی در مبارزه با موادمخدر وجود ندارد

امامعلی بقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: قانون مبارزه با مواد مخدر شامل تمام مواد مخدر سنتی، صنعتی و روانگردان‌ها است به طوری که هرگونه استعمال، حمل، قاچاق، تهیه، توزیع و ... جرم بوده و مجازات آنها همان مواد مخدر سنتی است.

وی افزود: در حال حاضر هیچگونه خلا قانونی در امر مبارزه با آنها وجود ندارد و حتی پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها در راستای مبارزه قرار دارند و با آنها برخورد جدی به عمل می‌آید.

بقایی اضافه کرد: برای سر و سامان دادن به وضعیت پرونده‌های مواد مخدر و بهبود ساختار رسیدگی در مراحل مختلف دادرسی، مجتمع ویژه مبارزه با مواد مخدر راه‌اندازی شده است.

به گفته وی با راه‌اندازی این مجتمع مراحل دادسرا، محاکمه و اجرای احکام مربوط به پرونده‌های مربوطه در یک ساختمان مستقل به عمل می‌آید تا تسریع در رسیدگی و نیز هماهنگی بیشتر بین دادسرا، دادگاه و اجرای احکام اعمال شود که نتیجه این امر به زودی در امر مبازره و کاهش پرونده‌ها نمایان می‌شود.

دادستان ارومیه همچنین با اشاره به کشت گیاهان ممنوعه، اضافه کرد: با هرگونه کشت گیاهان ممنوعه با جدیت تمام مبارزه می‌شود، همچنین شوراهای روستا و بخشداری‌ها مکلف شده‌اند کشت هرگونه گیاه ممنوعه را به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و جهاد کشاورزی گزارش کنند.

وی تصریح کرد: این ارگان‌ها مجهز به تراکتور بوده و بلافاصله با دستور مقامات قضایی نسبت به امحای آنها اقدام و مالک یا مالکان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند لذا در کمتر مناطق دورافتاده گزارشی در زمینه کشت چنین گیاهانی واصل شده و فوراً نسبت به امحای آنها اقدام شده است.

بقایی با بیان اینکه در جلسات مختلف کمیته حقوقی و قضایی فرعی و اصلی مبارزه با مواد مخدر مصوبه‌های خوبی داشتیم، خاطرنشان کرد: با توجه به همسایگی آذربایجان‌غربی با سه کشور، حضور قومیت‌های مختلف و ترانزیت مواد مخدر به اروپا از استان، موقعیت استان آذربایجان غربی به لحاظ جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی استثنا است از این رو همه این عوامل سبب شده مواد مخدر در استان مورد توجه قاچاقچیان و سوداگران مرگ قرار گیرد چه بسا جمهوری اسلامی ایران عزم راسخ و جدی در امر مبارزه با این مواد افیونی دارد و قاطعانه با آنها مبارزه می‌کند به طوری که در این راه شهدای زیادی تقدیم و سرمایه‌گذاری فراوانی کرده است تا آبروی نظام را حفظ کرده و جدیت خود را در این زمینه نیز نشان داده است.

به گفته بقایی وظیفه دستگاه قضایی و انتظامی در امر مبارزه با مواد مخدر است اما پیش‌بینی و پیشگیری بیشتر جزو وظایف سایر دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و خانواده‌ها است که باید زمینه روی‌آوردن جوانان به این مسئله را از بین ببرند و علت اینکه جوانان به این مسئله روی آورده‌اند آن است که آگاهی کمتری نسبت به ضررهای آن دارند و اکثر معتادان در سنین نوجوانی و جوانی به این درد گرفتار می‌شوند که آگاه‌سازی‌ نشده‌اند و نیز از طریق دوستان ناباب به این مسئله روی آورده‌اند بنابراین می‌بینیم که هر دو علت جزو وظایف دستگاه‌‌های قضائی و انتظامی محسوب نمی‌شود بلکه وظیفه سایر دستگاه‌ها و نهادها به ویژه دستگاه‌های فرهنگی است.

دادستان ارومیه با اشاره به اینکه آموزش و آگاه‌سازی مردم به‌ ویژه جوانان بهترین راه مقابله با این پدیده شوم است، تصریح کرد: خانواده یکی از مهم‌ترین نهادهای اثرگذار در حوزه مقابله با مواد مخدر و پیشگیری اجتماعی است که می‌توان با فعالیت‌های فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه زمینه کاهش آسیب‌پذیری این معضل خانمان‌سوز فراهم و به نشاط اجتماعی، روحی و روانی افراد جامعه کمک ‌شود.

وی تاکید کرد: اعتیاد به عنوان پایه تباهی و نابودی یک جامعه باید مورد توجه و دقت همگان قرار گیرد تا در کنار مبارزه جدی برای ریشه‌کنی، از افتادن جوانان به دام اعتیاد جلوگیری شود.

دادستان ارومیه اضافه کرد: خوشبختانه با تفاهم، تعامل و هماهنگی که در دستگاه‌های استان به وجود آمده هم‌اکنون گام‌های خوبی برداشته شده که نتیجه آن در آینده مشخص می‌شود و جامعه ما دیگر شاهد معتاد در خیابان‌ها و حتی پنهانی نخواهد بود. وی گفت: همه دستگاه‌ها باید به وظایف خاص خود که در قانون جدید برای آنها در نظر گرفته شده است عمل کنند تا این لکه از دامن جامعه ما پاک شود.

دادستان ارومیه با اشاره به عملکرد سال گذشته افزود: سال گذشته به طور مرتب جلسات کمیته فرعی و اصلی برگزار شد که ماحصل آنها حدود 50 مصوبه است به طوری که اکثر آنها اجرائی شده است.

به گفته وی همچنین مراکز درمان اجباری راه‌اندازی شده است و معتادین به جای اعزام به زندان برای درمان به این مرکز هدایت می‌شوند و سایر مراکز درمانی اختیاری و مردم‌محور فعال‌تر شده و افزایش یافته است و اگر خانواده‌ها و شخص معتاد حاضر باشند می‌توانند به مراکز مذکور مراجعه و تحت درمان قرار گیرند.

بقایی در پایان گفت: یکی از روش‌های مهم پیشگیری از اعتیاد، آگاه بودن مردم از خطرات و مضرات مصرف مواد است اگر هر فرد از تاثیر مواد مخدر بر سلامت جسمی و روانی و کارکرد شغلی و اجتماعی خود و خانواده‌اش مطلع بوده و آن را باور داشته باشد کمتر ممکن است به این کار دست بزند بنابراین والدین باید آگاه و مواظب فرزندان خود باشند تا در دام سوداگران مرگ گرفتار نشوند که عاقبت خوبی در انتظار آنها نخواهد بود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول