اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی مازندران هشدار داد

افغانستان به اندازه 3 سال مصرف، مواد مخدر دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: بیش از 13 هزار تن مواد مخدر دنیا در افغانستان دپو شده، یعنی اگر حتی سه سال هم هیچ تولید و تبدیلی در دنیا صورت نگیرد برای استفاده این سه سال در افغانستان مواد مخدر انبار شده است.

افغانستان به اندازه 3 سال مصرف، مواد مخدر دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کلاردشت، روح الله ردایی پیش از ظهر امروز در همایش پیشگیری از اعتیاد که در سالن شهید رجایی آموزش و پرورش کلاردشت برگزار شد با بیان اینکه همواره سه بحران عمده شامل رشد جمعیت و فقر، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای بشریت را تهدید می‌کرد، گفت: اما امروزه مواد مخدر به عنوان چهارمین بحران در هزاره سوم بزرگ‌ترین شوک را به جامعه بشری وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از 350 میلیون نفر در دنیا به طور مستقیم با مواد مخدر سر و کار دارند، اظهار داشت: گردش مالی سالانه مواد مخدر در دنیا یک‌هزار و 600 میلیارد دلار است.

* اشرف خواهر شاه از سرکرده‌های باندهای بزرگ مواد مخدر بود

ردایی ادامه داد: در کشور ما استفاده و توزیع مواد مخدر زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار به اوج رسید، پس از مدتی رکود در زمان پهلوی اول و سپس پهلوی دوم مصرف و توزیع مواد مخدر شدت گرفت به طوری که اشرف خواهر شاه خود از سرکرده‌های باندهای بزرگ مواد مخدر بود.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب و به دلیل توجه دولت موقت به کشاورزان، بیش از 40 هزار هکتار از اراضی منطقه جنوب به کشت خشخاش اختصاص یافت. بعد از دولت موقت، مسئولان متوجه این امر شده و مقابله با کشت را آغاز کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه بخش عمده شبیخون فرهنگی به مواد مخدر مربوط می‌شود، گفت: 48 درصد معتادان برای اولین بار در مهمانی‌ها استعمال مواد را تجربه کردند.

* معتاد همه چیز خود را از دست می‌دهد

وی با تاکید بر اینکه کسی که معتاد می‌شود همه چیز خود را از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سه باند مافیای مواد مخدر در دنیا فعالیت دارند که هدف آنها منفعل کردن جوانان ایران و کشورهایی که علمدار آزادی بوده و در مقابل استکبار می‌ایستند، است.

ردایی با تشریح این سه باند مافیای مواد مخدر گفت: نخستین باند مافیای مواد مخدر (اسکوار) اجیر کرده استکبار جهانی است و در امریکای لاتین، مکزیک و کلمبیا کار می‌کنند. این باند از بهترین توپ و تانک و هواپیماهای جنگی و همچنین بهترین روانشناسان و دکترای اقتصاد بهره برده و برای جوانان ما ویزیت می‌کنند.

* بزرگ‌ترین لابراتوار تبدیل کننده مواد مخدر در پاکستان فعالیت می‌کند

وی اظهار داشت: دومین باند بزرگ مافیای مواد مخدر دنیا (مثلث طلایی) است که در جنوب آسیا فعالیت دارند.

وی با اشاره به فعالیت باند بزرگ مواد مخدر در افغانستان و پاکستان نیز گفت: افغانستان 85 درصد مواد مخدر دنیا را تولید می‌کند. در پاکستان نیز بزرگ‌ترین لابراتوارهای تبدیل کننده مواد مخدر به هروئین، کراک و ... وجود دارد.

ردایی با بیان اینکه سالانه 5 هزار تن مصرف مواد مخدر در دنیا صورت می‌گیرد، بیان داشت: بیش از 13 هزار تن مواد مخدر دنیا در افغانستان دپو شده، یعنی اگر حتی سه سال هم هیچ تولید و تبدیلی در دنیا صورت نگیرد برای استفاده این سه سال در افغانستان مواد مخدر انبار شده است.

* مواد مخدر به راحتی وارد خانه‌های ما شده است

مدیرکل بهزیستی مازندران افزود: سال گذشته تنها 20 درصد موادی که در ایران قاچاق شده کشف شده و بقیه مصرف شده است، این درحالی است که ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داشته و بیش از 3 هزار و 700 شهید و 11 هزار مجروح در این راه داده است.

ردایی با تاکید بر اینکه امروز مواد مخدر به راحتی وارد خانه‌های ما شده است، گفت: به نظر می‌رسد خانواده در تربیت فرزندان خود فقط نقش بازی می‌کنند در حالیکه مواد به طریق مختلف و به آسانی در اختیار فرزندان‌مان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دشمن نسل منفعل ما را هدف قرار داده است، یادآور شد: آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس می‌تواند گام اول مبارزه با مواد مخدر باشد.

* در ایران 60 هزار هیئت مذهبی داریم

ردایی با بیان اینکه در ایران 60 هزار هیئت مذهبی داریم، گفت: در ماه‌های محرم و رمضان شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم، بنابراین تبلیغ و ترویج این امر در هیئت‌های مذهبی نیز می‌تواند راهگشا باشد.

مدیرکل بهزیستی مازندران در ادامه با بیان اینکه بیش از 26 آیه در قرآن به کمک به ایتام، معلولان، مستضعفان و ... اشاره دارند، اذعان داشت: سازمان بهزیستی در سه بخش توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری فعالیت‌های گسترده‌ای را در جامعه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به بخش توانبخشی گفت: معلولیت محرومیت و ناتوانی نیست و ما دراین رابطه به معلولان هویت داده و آنها را وارد جامعه می‌کنیم.

* یک‌هزار و 302 مرکز تحت نظارت بهزیستی قرار دارند

ردایی با بیان اینکه یک‌هزار و 302 مرکز در استان تحت نظارت اداره کل بهزیستی قرار دارند، اظهارداشت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز باید شرایط مساوی برای معلولان را فراهم کنند تا این افراد نیز بتوانند در کنار دیگران به زندگی خود بپردازند.

مدیر آموزش و پرورش کلاردشت نیز در سخنانی اظهار داشت: مواد مخدر از بزرگ‌ترین و مهمترین مشکلات موجود در جامعه ماست که همچنان نوجوانان و جوانان ما را تهدید می‌کند.

محمدتقی هرسیج افزود: باید به هر نحوی با این پدیده شوم مبارزه کنیم.

وی بیان داشت: اولین گام نیز توجه به نوجوان است که بیش از هر قشری در معرض تهدید قرار دارند.

انتهای پیام/‌ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول