اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری علوم پزشکی مشهد خبر داد

توزیع نخستین نانو داروی ضد سرطان ایرانی در داروخانه‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از توزیع نخستین نانو داروی ضد سرطان در دو داروخانه بیمارستانی خبر داد.

توزیع نخستین نانو داروی ضد سرطان ایرانی در داروخانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محمودرضا جعفری مبتکر و مجری اصلی پروژه نخستین نانو داروی ضدسرطان اظهار داشت: با راه‌اندازی خط تولید این دارو با نام "سینادوکسوزوم" در کشور، این دارو هم اکنون در داروخانه‌های بیمارستان امید مشهد و بیمارستان فیروزگر تهران برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در حال توزیع است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ایران به‌عنوان دومین کشور در جهان پس از آمریکا به فناوری ساخت نانودارویی دست یافته که در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: با افزایش تولید این دارو تا دو ماه آینده توزیع آن در دیگر استان‌های کشور نیز آغاز می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نام تجاری این نانو دارو "سینادوکسوزوم" و نام ژنریک آن "لیپوزوم دوکسوروبیسین هیدروکلراید" است، گفت: این فرآورده در درمان سرطان سینه، سرطان تخمدان(در حالت‌های خاص)، مولتیپل میلوما که نوعی سرطان خون است و همچنین نوعی سرطان بافت نرم به نام "کاپوسی سارکومای" مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعفری در ارتباط با قیمت این دارو اظهار داشت: نمونه مشابه خارجی این دارو در فرم 20 میلی گرم در 10 میلی لیتر 750 هزار تومان بود در حالی که قیمت نانوداروی ایرانی آن 260 هزار تومان است ضمن اینکه هم اکنون با موفقیت ایران در تولید انبوه این دارو، از واردات آن بی‌نیاز شدیم.

رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: "سینادوکسوزوم" یک داروی شیمیایی ضد سرطان است که فرم ساده آن در شیمی درمانی بسیاری از سرطان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجایی که این فرم معمول پس از تزریق در تمام بدن پخش می شود، عوارض جانبی زیادی برای قلب، کبد، ریه و کلیه به همراه دارد.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: فرم نانولیپوزومی این دارو در هنگام تزریق با مکانیسم خاصی به صورت اختصاصی به بافت تومور می‌رسد بنابراین ذرات نانویی دارو تنها وارد بافت توموری می‌شود بدون اینکه به بافت‌های سالم و طبیعی آسیب وارد کند و اندام‌های دیگر مانند کبد، کلیه، ریه، عضله و قلب را درگیر سازد بنابراین هنگامی که بیمار این نانو دارو را مصرف می‌کند، تاثیر آن در درمان سرطان افزایش و عوارض جانبی آن کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: "سینادوکسوزوم" به صورت وریدی و داخل سرم استفاده می‌شود و دوره درمان آن اغلب چهار هفته یکبار است و هر نوبت تزریق آن هم حدود نیم تا یک ساعت زمان نیاز دارد.

گفتنی است در حال حاضر پس از گذشت چند ماه از راه‌اندازی خط تولید این نانو دارو و طی شدن مراحل قانونی در سازمان دارو و غذا حدود 200 ویال از این دارو تحویل شرکت پخش شده است.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول