اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رنگ سرم از داروخانه‌های همدان پرید

خبرگزاری فارس: این روزها سرم در داروخانه‌های همدان توزیع نمی‌شود و اولویت توزیع سرم بیمارستان‌ها هستند.

رنگ سرم از داروخانه‌های همدان پرید

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این روزها بحث نبود سرم در داروخانه‌های همدان به یکی از مشکلات بیماران تبدیل شده است.

در داروخانه بودم که فردی نسخه پزشک در دست به نزدیک‌ترین داروخانه مراجعه کرد، مسئول داروخانه پس از پیچیدن نسخه می‌گوید: "سرم نداریم از جای دیگری تهیه کنید" می‌پرسد داروخانه دیگر؟ در پاسخ می‌گوید: چند هفته‌ای می‌شود که هیچ کدام از داروخانه‌های همدان سرم ندارند!!"

وقتی علت را جویا می‌شود با علامت نارضایتی از وضع موجود به نامه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر عدم توزیع سرم در داروخانه‌ها بدون درج هیچ علتی اشاره می‌کند.

می‌گوید چند داروخانه در چند خیابان را برای خرید سرم سر زده‌ام اما متفق‌القول به عدم توزیع سرم طی ماه اخیر اشاره می‌کنند و می‌گویند: هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما نیز نداده‌اند در حالی که روزانه چند نسخه برای دریافت سرم به داروخانه‌ها ارجاع داده می‌شود و مردم از ما پاسخ می‌خواهند....

* سرم فقط در داروخانه دانشگاه موجود است

به معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان که برای جویای صحت و سقم بحث فوق مراجعه کردیم.

علی‌اصغر وحیدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن تأیید ضمنی عدم توزیع سرم در داروخانه‌های سطح همدان، اظهار کرد: چند وقتی است که سرم در داروخانه‌های همدان توزیع نمی‌شود.

وی در رابطه با چرایی عدم توزیع سرم در داروخانه‌های همدان نیز اگر چه دلیلی ارائه نکرد اما گفت: سرم فقط در داروخانه دانشگاه علوم پزشکی موجود است و اگر کسی نیاز خیلی فوری و واجبی دارد می‌تواند از این مکان تهیه کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: عدم توزیع سرم در داروخانه‌ها بر اساس سیاست وضع موجود است.

با توجه به اینکه پاسخ قانع‌کننده‌ای از این گفت‌وگو دریافت نکردیم، با مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به گفت‌وگو نشستیم.

 

* اولویت تأمین سرم در همدان با بیمارستان‌ها است

علی عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان نیز ضمن تأیید عدم توزیع سرم در داروخانه‌های همدان، گفت: در بیمارستان‌هایی که زیر پوشش معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هستند، مشکل و کمبودی در این زمینه نداریم.

وی عنوان کرد: سرم دارویی بیمارستانی بوده و جزو داروهای سرپایی نیست چرا که عمدتاً بیماران بدحال به سرم نیاز پیدا می‌کنند؛ کسانی که مایعات بدن آنها از طریق خوراکی قادر به تأمین شدن نیست.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه در بیمارستان‌های همدان از نظر وجود و در اختیار گذاشتن سرم، کمبودی وجود ندارد، افزود: در بخش خصوصی نیز کمبودهایی وجود دارد که دانشگاه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه عدم توزیع سرم در داروخانه‌ها، خیلی هم به جایی بر نمی‌خورد!، عنوان کرد: اگر کمبود سرم در بیمارستان‌ها مطرح شود، می‌تواند ضربه به سلامتی مردم بزند اما خوشبختانه کمبودی در بیمارستان‌ها نیست.

عطایی ابراز داشت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و داروی این دانشگاه نیز بر اساس سیاست‌های پزشکی و دارویی اولویت نخست تأمین سرم را به بیمارستان‌ها داده که بر این اساس نیز در حال حاضر تأمین سرم بیمارستان‌ها واجب و داروخانه‌ها مستحب است.

به مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شدیم که کارخانه‌ داروسازی در همدان تنها به تولید سرم و تجهیزات آن مبادرت می‌ورزد و با این وصف نباید کمبودی در رابطه با این دارو در همدان حس شود که وی نیز در پاسخ ضمن تأیید این بحث گفت: بله، نبود سرم در داروخانه‌ها شاید به چالش تبدیل شده که باید پیگیری شود.

 

* کمبودهای درمانی و پزشکی نیز نیازمند اطلاع‌رسانی است

اگر چه متوجه معنی اصلی سیاست‌های موجود در بحث عدم توزیع سرم در همدان که توسط مسئولان مربوطه عنوان شد، نشدیم اما به این نکته واقف هستیم که زمانی که "سرم" از همه داروخانه‌های همدان جمع شده و توزیع نمی‌شود، به تبع آن بیمارستان‌ها نیز نباید در بحث آن کمبودی احساس کنند.

سئوال دیگر اینکه چرا تا قبل از بحث عدم توزیع سرم در داروخانه‌های همدان، مسئولان به این نیاندیشیده بودند که این کالا، صرفاً دارویی بیمارستانی بوده و برای بیماران سرپایی نیست؟" و یا اینکه چرا تا قبل از این وضعیت این دارو، عنصری مهم در داروخانه‌ها محسوب می‌شد؟

نکته دیگر اینکه چرا پزشکان خصوصی نسخه‌ای برای بیماران می‌پیچند که در آن داروی بیمارستانی چون سرم موجود است که فرد در داروخانه قادر به تأمین آن نیست و سرگردان می‌شود؟

جای بسی تأمل است که در وضعیت کنونی درمانی و بهداشتی جامعه، مباحث بسیار مهم و مرتبط با سلامتی افراد تا پیگیری نشود پاسخی نخواهد داشت اگر چه گاهاً بر اساس پیگیری‌ها نیز جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نمی‌شود.

به نظر می‌رسد بحث مهمی چون عدم توزیع سرم یا حتی توزیع این دارو صرفاً در داروخانه دانشگاه باید بر اساس تبلیغات رسمی توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان به گوش آحاد مردم این شهر می‌رسید اگر چه معاون غذا و دارو بیان کرده که در موارد ضروری می‌توان این دارو را از این داروخانه دریافت کرد....

............................

گزارش: زهرا مرادوند

............................

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول