اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با ثبت جهانی برج قابوس

گلستان جایگاه ویژه‎ای در گردشگری بین‎المللی پیدا می‎کند

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: با ثبت جهانی برج قابوس، استان گلستان جایگاه ویژه‎ای در گردشگری بین‌المللی پیدا خواهد کرد.

گلستان جایگاه ویژه‎ای در گردشگری بین‎المللی پیدا می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان عبدالرضا دادبود ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان به مناسبت ثبت جهانی برج قابوس با بیان اینکه دیوار دفاعی گرگان سومین دیوار جهان است اظهار داشت: ثبت یک اثر تاریخی همواره تاثیرات اقتصادی فراوانی را برای منطقه ایجاد می‎کند که گلستان نیز از این قضیه مستثنی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی برج قابوس تنوع فعالیت‎ها و موضوعات گردشگری را به همراه خواهد داشت تصریح کرد: در حال حاضر توجه به گردشگری خارجی یکی از اولویت‎های مهم دولت است که با جدیت مورد پیگیری واقع شده و در این راستا نیز برای هر استان سهمیه‎ای در نظر گرفته شده است.

معاون عمرانی استاندار گلستان خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیت‎های خوبی که فرودگاه کلاله ایجاد کرده است شاهد زیرساخت‎های متنوع گردشگری در استان به ویژه در شرق منطقه خواهیم بود.

دادبود با اشاره به اینکه برنامه‎های زیادی برای ثبت آثار تاریخی در استان در دستور کار قرار دارد متذکر شد: حدود 30 اثر تاریخی در کشور جمهوری اسلامی ایران برای ورود به اجلاس یونسکو آماده شده بود که از این تعداد دو اثر (برج قابوس- مسجد جامع اصفهان) برای اجلاس پذیرفته شد و یکی از این افتخارات نصیب استان گلستان شد.

وی اذعان کرد: در کشور ما نیز بین استان‎های مختلف، رقابت شدیدی برای ارائه آثار و حضور در اجلاس یونسکو وجود داشت.

میل گنبد یا برج قابوس بن وشمگیر بلندترین گنبد آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی است، این بنای تاریخی هم‌اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه‎ای بزرگ قرار دارد.

این بنا که یکی از شاهکارهای معماری ایران به حساب می‌آید، در زمان حکومت شمس‎المعالی قابوس بن وشمگیر و در شهر جرجان (گرگان کنونی) که پایتخت پادشاهان آن دیار بوده، بنا شد.

این بنا از یک‌هزار سال پیش تاکنون بر فراز تپه‌ای خاکی استوار است و در عین سادگی، یکی از غرورانگیز‌ترین بناهایی است که نه تنها در خاک ایران بلکه در سراسر جهان شناخته شده است.

بدنه مدور خارجی گنبدقابوس دارای 15 ترک (دندانه نود درجه) است (همانند ستاره ده پر)، این ترک‌ها که در اطراف آن و به فواصل مساوی از یکدیگر قرار دارند، از پای بست بنا شروع و تا زیر سقف گنبدی ادامه می‌یابد و میان این ترک‎ها با کوهه‌ای آجری پر شده است.

این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار و در سال 397 هجری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.

ارتفاع برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندی تپه 15 متری پای بست آن به 70 متر می‎رسد، این بنا با نقشه ستاره‎ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدنه آن 10 ترک وجود دارد که رأس هر ترک 1.6 متر و قاعده آن نیز 1.4 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر است.

این بنا به شماره 86 در سال 1310 خورشیدی به ثبت آثار ملی رسیده است.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول