اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از همایش حجاب و عفاف در ارومیه

گسترش فرهنگ حجاب راه عملی مبارزه با تهاجمات نرم است

خبرگزاری فارس: در آستانه سالروز ملی حجاب و عفاف در کشور، همایش حجاب و عفاف در ارومیه برگزار شد و سخنرانان آن بر لزوم گسترش فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان راه عملی مبارزه با تهاجمات نرم دشمنان تاکید کردند.

گسترش فرهنگ حجاب راه عملی مبارزه با تهاجمات نرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در آستانه سالروز ملی حجاب و عفاف در کشور، همایشی با همین عنوان در محل سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی و با شرکت جمعی از بانوان فعال استان در عرصه حجاب و عفاف برگزار شد اما شاید کاستی‌های این همایش به اندازه‌ای جلوه‌گر بود که تنها درصد اندکی از حاضران تا پایان برنامه در محل همایش باقی ماندند.

این همایش که توسط امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان‌غربی و با همکاری ادارات کل تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه زنان سپاه شهدا، شرکت توزیع نیروی برق استان، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی و معاونت فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان برگزار شد و دکتر فرزانه نیکوبرش رئیس گروه برنامه‌ریزی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر جمعیت بانوان فرهیخته کشور میهمان اصلی آن بود.

بر اساس اعلام مسئولان برگزاری قرار بود همایش حجاب و عفاف آذربایجان‌غربی راس ساعت 17:30 روز سه‌شنبه 20 تیرماه برگزار شود ولی با ورود خبرنگار فارس به عنوان نخستین فرد مدعو به داخل سالن، از برنامه‌ریزی‌های ناهماهنگ مسئولان پرده برداشته شد تا بار دیگر در انتظار همایشی با کم و کاست‌های فراوان باشیم.

*از نصب لحظات پایانی نوشته‌ها در سالن تا تاخیر محسوس میهمانان

تنها 20 دقیقه به آغاز همایش باقی مانده بود که خبرنگار فارس به عنوان نخستین فرد به داخل سالن همایش وارد شد اما در کمال ناباوری شاهد صحنه‌های نه چندان جالب از تلاش لحظات پایانی مسئولان سالن برای تنظیم سکوی سخنرانی و سایر اقدامات جانبی شد تا به این ترتیب حاشیه‌های داغ این همایش آغاز شود.

البته این حواشی تنها به مسئولان برگزاری همایش منحصر نبود چراکه مدعوین و میهمانان این همایش با تاخیر چشمگیر بیش از نیم ساعته خود موجب رنجش خاطر برخی مسئولان شدند زیرا برنامه‌ریزی بر اساس زمان‌بندی پیشین رقم نخورده و برگزاری برنامه‌های از پیش تعیین شده با تاخیر مواجه می‌شد.

پس از حضور تقریبا تمام میهمانان و مدعوین ویژه همایش، نوبت به نصب بنرهای خوشامدگویی رسید که باید در میان نگاه جمعیت حاضر بر روی سکوی سخنرانی نصب می‌شد صحنه‌ای که شاید نوعی تیشه به دل برخی دوستداران وقت و فرهنگ ایرانی باشد.

*آغاز برنامه با معضل همیشگی سیستم صوتی سالن همایش

بالاخره حدود ساعت 18 با ورود قاری ناآشنای برنامه و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، همایش روز ملی حجاب و عفاف در ارومیه کلید خورد تا حاشیه‌های حین برنامه آغاز و نقص سیستم صوتی سالن معضل همیشگی همایش‌ها را به ذهن حاضران آورده و شاید مسئولان را به فکر رفع این مشکل بیندازد.

پس از قرائت کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مجری برنامه که وی نیز از چهره‌های ناآشنای همایش‌های استان بود، برای خیرمقدم گویی حاضر شد اما این خیرمقدم نیز با تپق‌های فراوان همراه بود به گونه‌ای که اعتراضات چندی نیز از گوشه و کنار سالن به گوش می‌رسید که شاید در شأن و منزلت همایشی با میهمانان کشوری نباشد.

با دعوت مجری برنامه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد فتاحی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، به عنوان میزبان اصلی برنامه به منظور خوشامدگویی به حضار و میهمانان برنامه بر روی سن حاضر شد.

*ترویج بدحجابی خطری برای نفوذ دشمن در جامعه

در این سخنرانی کوتاه و پرمغز، حجت‌الاسلام فتاحی اظهار داشت: بانوان محجبه و به ویژه دارندگان حجاب برتر در سطح جامعه به عنوان مبلغان عرصه حجاب و عفاف شناخته می‌شوند چرا که این افراد دارندگان نشان زرین پاکدامنی در دین اسلام هستند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تمام توان آمریکا، اسرائیل و معاندان نظام انقلاب اسلامی ایران براندازی نظام و حکمرانی بر مردم از طریق ترویج بی بند و باری در سطح جامعه است اما زنان و مردان ایرانی با هشیاری همیشگی خود پاسخ دندان‌شکن به این تهاجمات داده‌اند.

این مسئول، حجاب را نمادی از اسلام، دیانت و تقوای اسلامی دانست و عنوان داشت: حکومت‌های غربی قادر به تحمل حجاب مسلمانان نبوده و به همین دلیل در صدد برخورد جدی با این پدیده است تا شاید بتوانند از پیشروی اسلام در سایر نقاط جهان جلوگیری کنند.

پس از سخنرانی فتاحی که مورد توجه حاضران در سالن نیز قرار گرفته بود، نوبت به حضور گروه تواشیح طوبی به عنوان یکی از گروه‌های کشوری تواشیح در استان رسید تا با اجرای دو قطعه زیبا در مدح حضرت ولی عصر(عج) طراوت خاصی به سالن دهند.

با اجرای این گروه و آمادگی حاضران در سالن مجری برنامه پس از قرائت بیاناتی از مقام معظم رهبری در زمینه پوشش زن مسلمان، از میهمان اصلی این برنامه دعوت نمود تا به ایراد سخنرانی بپردازد.

*ترک سالن توسط میهمانان به نشانه اعتراض به مدیریت برنامه

سخنان دبیر جمعیت بانوان فرهیخته کشور، سخنران اصلی این برنامه که بیش از 35 دقیقه طول کشید تنها چند نکته مهم داشت که همین امر موجب برخی نارضایتی از مدیریت برنامه و میهمان برنامه شد تا جایی که برخی میهمانان به نشانه اعتراض محل برگزاری همایش را ترک کردند.

دکتر فرزانه نیکوبرش، در این سخنان خودداری از ورود دختران محجبه به دانشگاه و برخی مجامع علمی در غرب را برخاسته از ترس دولتمردان اروپایی از اسلام عنوان و تصریح کرد: از زمان صدر اسلام تاکنون این ترس و وحشت وجود داشته و در شرایط کنونی به شکل بارزتری نمود یافته تا برخورد با اسلام را به طور علنی مطرح کنند.

این مسئول در زمینه راهکارهای ایجاد بستر امن برای مقابله با تهاجمات فرهنگی در جامعه، بیان داشت: در این زمینه تدوین فلسفه حجاب برای تمام اقشار، بیان آشکار آثار سوء بی‌حجابی و بدحجابی در سطح جامعه، آموزش نگاه صحیح به نوجوانان و جوانان، معرفی الگوی حضرت زهرا(س) در خصوص رعایت حجاب و عفاف در محیط‌های گوناگون و آموزش احکام حجاب به اقشار جامعه می‌تواند راهگشای مسئولان باشد.

*فراموشی خطابه توسط شکوفه قرآنی

پس از سخنرانی میهمان اصلی برنامه و البته در شرایطی که تنها درصد اندکی از میهمانان در محل باقی مانده بودند، مجری برنامه یکی از شکوفه‌های قرآنی ارومیه که حافظ خطابه حضرت زهرا (س) است را برای قرائت خطابه دعوت کرد.

در شرایطی که این شکوفه قرآنی خطابه حضرت زهرا (س) را به نحو شایسته قرائت می‌کرد، به یک باره تمام برنامه برهم خورده و پاک شدن خطابه از ذهن این شکوفه قرآنی دلیلی برای گریه‌های مظلومانه وی و فرار از روی سن و رفتن به آغوش مادرش شد تا تمام حاضران حسرت این گریه‌ها را به دل بکشند.

البته مسئولان برگزاری باید از قبل فکر این گونه مسائل را نیز می‌کردند که شاید برخی کودکان در جمع‌های رسمی و در مقابل چشم مشتاقان نتوانند بر احساسات خود غلبه نموده و آبروریزی این‌چنینی به بار آورند.

پس از این اتفاق تاسف‌انگیز، نوبت به مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری آذربایجان‌غربی به عنوان آخرین سخنران برنامه رسید تا به ایراد سخنرانی بپردازد.

البته مریم دهقان، در کمال ناباوری تنها چند جمله کوتاه در خصوص اهمیت حجاب و عفاف گفت و اشاره‌ای به وجود 3 هزار شبکه علیه نظام داشت تا بگوید که حجاب باید دغدغه اصلی خانواده‌ها است.

پس از اتمام سخنان دهقان، کلیپ مقایسه تهاجم نظامی با تهاجم فرهنگی که به همت نیروی انتظامی آذربایجان‌غربی تهیه شده بود، نمایش داده شد و سپس نوبت تجلیل از برگزیدگان رسید.

در این بخش، از 14 نفر تجلیل به عمل آمد که هشت نفر از طریق قرعه کشی و پنج نفر به عنوان کارمند محجبه اداره برق بودند.

در این بخش نیز رویداد جالب توجه این بود که حجت‌الاسلام فتاحی به عنوان یکی از برگزیدگان شناخته شد که البته انتخاب شماره وی توسط یکی از مسئولان برگزاری برنامه اتفاق افتاد و همین امر موجب اعتراضاتی توسط میهمانان شد که به دلیل تشکیک خاطر از این انتخاب دقیق بود.

پایان این برنامه قرائت دعای فرج حضرت ولی عصر (عج) بود که به صورت دسته جمعی توسط حاضران اندک سالن همایش قرائت شد.

نکته پایانی این گزارش این است که آیا مسئولان برگزاری همایش‌های استانی و کشوری به فکر نیفتاده‌اند که شاید برخی اجتماعات مردمی جایی مناسب برای مطرح‌کردن مسائل تخصصی نبوده و باید اقداماتی برای شناخت هرچه بهتر میزبانان و میهمانان مناسب در برنامه‌ها انجام گیرد؟

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول