اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری:

عشایر 50 درصد از گوشت سبک قرمز کشور را تأمین می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور گفت: عشایر 50 درصد از گوشت سبک قرمز کشور را تأمین می‌کنند.

عشایر 50 درصد از گوشت سبک قرمز کشور را تأمین می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان منوچهر سرداری ظهر امروز در ششمین همایش بزرگ سران ایلات و طوایف عشایری استان همدان اظهار کرد: در کشور 85 میلیون هکتار مرتع وجود دارد که بیش از 50 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در این سطح تشخیص، شناسایی و بهره‌برداری خانوارهای بهره‌بردار انجام و مجوز لازم برای آنها صادر شده به طوری که 5 میلیون جمعیت کشور را بهره‌‌بردارن مجاز از مراتع به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: عشایر بیشترین اهمیت را برای مراتع قائل هستند اما آنچه که مورد توجه است نقش و جایگاه مراتع در مطالعات جهانی است به طوری که 25 درصد ارزش مراتع در جهان و کشور ما اختصاص به علوفه و اقتصاد دارد و 75 درصد ارزش دیگر آن مربوط به مسائل زیست محیطی است.

وی بیان کرد: عشایر حدود 50 درصد از گوشت قرمز سبک مورد نیاز کشور به وزن 450 هزار تن را تأمین می‌کنند و باید به این امر اذعان داشته باشند که ارزش‌های زیست محیطی مرتع می‌تواند در ذخیره نزولات آسمانی تأثیر بسزایی داشته باشد به طوری که مرتع‌های دارای پوشش مناسب از قابلیت 98 درصد نفوذ آب در خود و ممانعت از جاری شدن سیل برخوردار هستند.

سرداری ادامه داد: متوسط فرسایش خاک در کشور سالانه 16.7 تن است و این در حالی است که برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک به 800 سال زمان احتیاج داریم.

وی اذعان کرد: رویکرد اخیری که در سازمان جنگل و مرتع دنبال می‌شود مدیرت مراتع و استفاده از توان آن به منظور بهبود کیفیت مراتع و افزایش بیشتر تعداد دام‌ها است به طوری که تا کنون 32 میلیون هکتار طرح مرتع‌داری تهیه و در اختیار خانوارهای مرتع‌دار قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور اذعان کرد: 20 هزار هکتار از مراتع فاقد طرح‌های مرتعداری است که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد و در مقابل طرح‌های مرتع‌داری می‌تواند خدمات و امکانات بیشتری را ارائه کرد.

وی هدف از اجرای طرح‌های مرتع‌داری را مشارکت مردم در امور مرتع‌داری عنوان کرد و افزود: تمام پتانسیل‌ها در طرح‌های مرتع‌داری قبل احصاء است و باید بتوانیم پتانسیل‌های مورد نظر در زمینه مراتع را شناسایی و با استعدادیابی لازم در مرحله نخست خانواده مرتع‌دار و سپس سایرین را از مراتع بهره‌مند کنیم.

سرداری بخش دیگر فعالیت‌ها در زمینه مرتع‌داری را واگذاری اجرای پروژه‌های اصلاحیه مراتع به عشایر و اصلاح تقویم کوچ با عشایر عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم طرح‌های قابل اجرا توسط مرتع‌داران را به آنها واگذار کنیم چرا که هدف ما حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری از مراتع است و اگر تاکنون مشکلی مشاهده شده مربوط به کمبود ارتباط میان عشایر و امور مراتع بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا به منظور نظارت بر طرح‌های مرتع‌داری از فارغ‌التحصیلان بخش منابع ‌طبیعی استفاده کنیم و در این راستا برای 35 هزار سامانه ارضی مرتع می‌توان زمینه اشتغال‌زایی 7 هزار فارغ‌التحصیل جوان را فراهم کرد.

مدیرک دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور ابراز کرد: انجمن‌های صنفی مرتع‌داران در 24 استان کشور تشکیل شده اما این انجمن هنوز در همدان شکل نگرفته و باید تلاش‌های لازم در این راستا انجام گیرد.

وی در پایان گفت: صندوق توسعه حمایت از کشاورزی تشکیل شده که 49 درصد از سهم آن توسط دولت و 51 درصد دیگر آن توسط تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و بهره‌برداران تأمین و این اقشار می‌توانند از تسهیلات مورد نیاز در این راستا استفاده کنند به طوری که این صندوق در سال گذشته 800 میلیارد تومان وام پرداخت کرده و بانک‌ها نیز مکلف هستند تا اسناد طرح‌های مرتع‌داری را به عنوان وثیقه بپذیرند.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول