اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون‌سازمان بهزیستی کشور:

‌255 هزار کودک ایرانی از نابینایی و ناشنوایی نجات یافتند

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی، بیش از 255 هزار کودک ایرانی از نابینایی و ناشنوایی نجات یافتند.

‌255 هزار کودک ایرانی از نابینایی و ناشنوایی نجات یافتند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد‌ به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی خراسان‌رضوی، مینو رفیعی اظهار داشت: در ارتباط با برنامه غربالگری شنوایی، برخی کشورهای منطقه مثل ترکیه، غربالگری را به صورت پراکنده و جزیره‌ای انجام می‌دهند که نمی‌تواند دارای نتایج فراگیر و مهمی باشد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: برنامه‌ پیشگیری از آمبلیوپی نیز در میان برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، در سطحی نزدیک به ایران انجام می‌شود اما به فراگیری و نتیجه‌بخشی ایران نیست.

وی تأکید کرد: برنامه‌های غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و ناشنوایی در ایران، به صورت سراسری، فراگیر، قابل دسترسی برای تمام روستاییان و خانواده‌ها و همراه با پیگیری و مداخله در درمان توسط سازمان بهزیستی و نیکوکاران، اجرا می‌شود که در هیچ‌یک از کشورهای منطقه به این صورت وجود ندارد و منحصر به فرد در خاورمیانه است.

وی خاطر‌نشان کرد: اجرای موفق این دو برنامه در کشورمان را مدیون میزان بالای حس مشارکت و همکاری مردم هستیم که مهم‌ترین عامل در پیشگیری اجتماعی می‌باشد.

وی در ارتباط با نتایج این دو برنامه پیشگیرانه گفت: در طول 16 سال اجرای برنامه‌ی پیشگیری از تنبلی چشم، 250 هزار نفر از نابینایی یا کم‌بینایی شدید نجات یافته‌اند که هزاران میلیارد تومان صرفه‌‌جویی را به همراه دارد و از طرفی، ارزش معنوی و اجتماعی آن برای افراد و خانواده‌هایی که بدون این پیشگیری‌ها در آینده، معلول داشتند، غیر قابل اندازه‌گیری است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در طول این شانزده سال، شاید به اندازه‌ی هزینه‌ای که برای 10 نفر معلول نابینا در طول 50 سال زندگی‌شان لازم می‌آید برای این طرح هزینه نشده است.

رفیعی افزود: در بخش غربالگری ناشنوایی نیز در طول 6 سال گذشته بیش از 7 هزار و 500 نفر یعنی سالانه بیش از 1200 نفر از ناشنوایی نجات یافته‌اند.

این مسئول در زمینه پیشگیری از سایر معلولیت‌های کشور گفت:‌ 50 درصد معلولیت‌های موجود در کشور علل ژنتیکی دارند و در بسیاری از موارد نمی‌توان علت اصلی را مشخص کرد.

وی افزود: بنابراین برای پیشگیری از این نوع معلولیت‌ها که دارای علل ناشناخته هستند و یا علت‌های ارثی و فامیلی و مادرزادی دارند فقط می‌توانیم فاکتورهای خطر مثل ازدواج‌های فامیلی یا احتیاط‌های دوران بارداری و زایمان را به خانواده‌ها تذکر و توصیه نمی‌کنیم.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول