اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایری نیکشهر:

بیش از 3 هزار عشایر نیکشهر دچار بحران بی‌آبی شدید هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور عشایری شهرستان نیکشهر گفت: بیش از 13 سال تداوم خشکسالی‌ها در سطح شهرستان نیکشهر سبب بحران شدید بی‌آبی برای بیش از 3 هزار و 680 نفر از عشایر شده است.

بیش از 3 هزار عشایر نیکشهر دچار بحران بی‌آبی شدید هستند

محمود بلوچ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیکشهر اظهار داشت: تداوم خشکسالی‌ها بیش از 13 سال در سطح شهرستان و کمبود شدید نزولات جوی و نبود سفره‌های آب زیرزمینی و بالابودن سنگ کف در اکثر رودخانه‌های شهرستان نیکشهر سبب شده تا بیش از 3 هزار و 680 نفر از عشایر در بیش از 280 منطقه عشایری این شهرستان دچار بحران شدید بی‌آبی شوند.

وی افزود: از جمعیت 215 هزار نفری شهرستان نیکشهر، 25 هزار نفر عشایر هستند که زیرپوشش 36 فروشگاه تعاونی عشایری بوده و این فروشگاه‌ها بیش از 280 نقطه اقماری عشایری را پوشش می‌دهند.

رئیس اداره امور عشایری نیکشهر ادامه داد: در این فروشگاه‌ها، کالاهای اساسی به قیمت مصوب در اختیار عشایر گذاشته می‌شود.

بلوچ عنوان کرد: در بعضی از مناطق عشایری در هر ساعت، فقط 45 لیتر آب از چشمه به صورت ثقلی به مردم می‌رسد که عشایر مجبور هستند فقط برای شرب از آن استفاده کنند و اکثر آنان برای تامین آب شستشو و استحمام و نیز تامین آب دام دچار مشکل جدی هستند.

این مسئول گفت: برای 3 هزار و 680 نفر عشایر با دو دستگاه تانکر روزانه فقط 70 لیتر آب شرب برای هر خانوار تحویل می‌شود که در هر 15 روز بر اساس برنامه زمان‌‌بندی آبرسانی ‌می‌شوند.

رئیس اداره امور عشایر نیکشهر اضافه کرد: فاصله برداشت آب توسط تانکر تا تحویل به مردم به طور متوسط بیش از 35 کیلومتر هست و فاصله رفت و برگشت دورترین منطقه عشایری بیش از 320 کیلومتر که مشکلات زیادی برای این اداره به وجود آورده است.

بلوچ با بیان اینکه عشایر شهرستان نیکشهر فقط می‌توانند به اندازه ظروف موجود آب ذخیره کنند و در اکثر مناطق، عشایر تانکر هزار لیتری برای ذخیره آب شرب ندارند.

وی خواستار تامین اعتبار لازم برای پیشگیری از عواقب خشکسالی شد و این مسئله مهم را جزو ضرورت‌های اداره امور عشایری شهرستان دانست.

رئیس اداره امور عشایری نیکشهر همچنین خواستار تامین هزار دستگاه تانکر ذخیره آب شرب، افزایش تانکرهای آبرسان از دو دستگاه به هشت دستگاه، تامین اعتبار برای خرید بیش از 200 کیلومتر لوله، تامین اعتبار برای ته‌زنی بیش از 56 حلقه چاه آب شرب و کشاورزی، تامین اعتبار برای پیشکار و لایروبی بیش از 50 حلقه قنات، تامین اعتبار برای خرید سبد غذایی برای بیش از 5 هزار خانوار عشایر شهرستان نیکشهر، تامین اعتبار برای احداث بیش از 65 منبع آب آشامیدنی در مناطق عشایری شد.

این مسئول اذعان داشت: روز به روز دامنه خشکسالی با خشک‌شدن منابع آبی بیشتر می‌شود و چشمه‌های مهار شده در حال خشکیدن هستند که لازم است مسئولان هر چه سریع‌تر فکر جدی و اساسی برای عشایر شهرستان نیکشهر انجام دهند.

انتهای پیام/ن20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول