اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بحران بی‌آبی در روستاهای شهرستان نیکشهر جدی است

خبرگزاری فارس: تعداد 134 روستای نیکشهر با شش دستگاه تانکر، روزانه با سهمیه 90 لیتر آبرسانی می‌شوند در همین راستا تعدادی از مردم، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان نیکشهر خواستار حل مشکل بی‌آبی شدند.

بحران بی‌آبی در روستاهای شهرستان نیکشهر جدی است

به گزارش خبرگزاری فارس از نیکشهر، تعدادی زیادی از مردم، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان نیکشهر در تماس با خبرنگار فارس خواستار حل مشکل بی‌آبی در روستاها شدند.

آنها اظهار داشتند: روستاهایشان دچار بحران جدی بی‌آبی هست و از مسئولان تقاضا دارند هرچه سریع‌تر به مسائل و مشکلات آنان در تامین آب شرب تلاش و کوشش کنند.

آنان افزودند: اکثر منابع آبی شامل چشمه، آب‌های سطحی و رودخانه‌ها و چاه‌های آب شرب یا به طور کل خشک شده و یا اینکه تا روزهای آتی خشک خواهند شد.

عبدالله رئیسی از اهالی روستای بازیگر در این باره گفت: با بی‌آبی جدی مواجه هستیم و از مکاتبه و پیگیری‌ها خسته شده‌ایم، متاسفانه فرمانداری و بخشدار مرکزی نیکشهر پاسخگو نیستند و به جای پیگیری مشکلات مردم و همدردی با آنها حرف‌ها و گفته‌های ما را پس از انعکاس در رسانه‌ها تکذیب می‌کنند که این خود مشکلات روستاییان را دوچندان کرده است.

عضو شورای اسلامی روستای گیران فنوج هم گفت: مشکلات روستا را پیگیری کردیم که با اخطار جدی بخشدار فنوج مواجه شدیم و گفت حق ندارید مشکلات را رسانه‌ای کنید ما خودمان پیگیر هستیم.

* شبکه‌ آب در روستاهای نیکشهر فرسوده است

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان نیکشهر با تایید اظهارات مردم، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای این شهرستان اظهار داشت: در سطح روستاهای شهرستان نیکشهر 190 روستا از ابتدا تاکنون شبکه آب دارند که بیش از 45 تا 50 درصد فرسوده و بیش از 20 تا 30 سال پیش کار شده‌اند و اکنون از کار افتاده‌اند و نیاز جدی به بازسازی دارند.

مراد محمد رئیسی افزود: جمعاً 15 هزار اشتراک آب روستایی در این شهرستان وجود دارد.

وی بیان کرد: 82 روستا با مهار آب چشمه آبرسانی می‌شوند.

* 427 روستا با خشکی چاه‌ها مواجه هستند

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس شورای اسلامی گفت: از 870 روستای شهرستان نیکشهر 427 روستا با خشک شدن چاه‌ها و چشمه با بحران جدی بی‌آبی مواجه هستند اگر دامنه این بحران گرفته نشود به زودی شاهد فاجعه‌ای جبران نشدنی در این شهرستان خواهیم بود.

محمد سعید اربابی بیان داشت: تنها راه نجات از بحران بی‌آبی و مقابله با شیوع بیماری‌های وبای التور و... اختصاص اعتبار لازم برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی روستاییان این منطقه است.

وی از مسئولان خواست با احداث سد بر روی رودخانه‌های بنت، ملوران، شگیم، مسکوتان، تنگ سرحه، شیرآباد، قصرقند، فنوج، محترم آباد، کتیچ، تقویت و اختصاص اعتبار لازم برای ناوگان آبرسانی سیار و افزایش تانکرها، اختصاص بودجه خشکسالی، کف شکنی 38 چاه آب شرب روستایی که اکنون در بعضی از آنها کمتر از نیم ساعت آبدهی دارند، اختصاص تانکر ثابت، حفر چاه‌های عمیق در بخش لاشار و حفر چاه نیمه عمیق در سایر نقاط روستایی شهرستان، اختصاص لوله برای انتقال آب چشمه‌ها و احداث مجتمع‌های آبرسانی روستایی به مشکلات و نگرانی‌های روستاییان نیکشهر پایان دهند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس افزود: شهرستان نیکشهر با 23 هزار و 930 کیلومتر مربع شامل پنج بخش و نقطه شهری قصرقند، بنت، فنوج، لاشار و مرکزی با 215 هزار نفر جمعیت، 15 دهستان و 870 روستا دارد که 70 درصد جمعیت در روستاها ساکن هستند.

اربابی تصریح کرد: تعداد 134 روستا با شش دستگاه تانکر ، سهمیه هر خانوار روستایی روزانه 90 لیتر را دارا می باشند که فقط برای شرب در نظر گرفته می‌شود و برای شستشو و دیگر موارد روستاییان در تنگنا قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای آبرسانی سیار، هشت تانکر در نظر گرفته شده که شش تانکر فعال است و با توجه به وسعت شهرستان نیکشهر و جمعیت 215 هزار نفری و گستردگی شهرستان و مسافت طولانی و صعب‌العبور بودن منطقه، تانکرهای موجود نمی‌توانند به موقع آبرسانی کنند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس بیان داشت: مردم منطقه مجبور هستند از آب‌های سطحی باقیمانده و  آب ناسالم چشمه، رودخانه، قنات و چاه‌هایی که خودشان حفر کرده‌اند، استفاده کنند.

اربابی خاطرنشان کرد: علاوه بر شش تانکر موجود، تعداد 18 تانکر دیگر برای آبرسانی سیار نیاز ضروری و حل قسمتی از مشکل روستاییان است.

وی ادامه داد: متأسفانه اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان نیکشهر با کمبود شدید اعتبارات مواجه است و برای آبرسانی سیار، تعمیر و نگهداری تانکرها و تامین سوخت آنها، خرید اتصالات با مشکل جدی مواجه هست که مسئولان باید نسبت به این امر توجه وافری داشته باشند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس گفت: اعتبارات اختصاص یافته به آب روستایی شهرستان نیکشهر ناچیز و کافی است و اگر این روند ادامه پیدا کند تا 15 سال دیگر و حتی بیشتر مشکل آب روستاییان برطرف نخواهد شد.

اربابی یادآور شد: 82 روستای شهرستان نیکشهر با مهار آب چشمه توسط 390 کیلومتر لوله آبرسانی می‌شوند و اکنون 210 کیلومتر از این لوله‌ها شکسته و ترکیده، فرسوده و غیرقابل استفاده هستند و برای مهار آب چشمه‌ها و رفع نواقص، نیاز به اختصاص اعتبار لازم هست.

وی عنوان داشت: نزولات جوی و سفره آب زیرزمینی در نیکشهر کم است و در این شهرستان تاکنون نیز خشکسالی ادامه دارد و شهرستانی که بیش از یک دهه خشکسالی را تجربه می‌کند ضروری است مسئولان هر چه سریع‌تر اعتبارات خشکسالی را بیشتر اختصاص دهند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و دلگان در مجلس در ادامه افزود: ساخت مجتمع‌های آبرسانی 20 روستای آبشکی، مجتمع آبرسانی 50 روستای لاشار، مجتمع آبرسانی 20 روستای حمیری قصرقند که می‌تواند مشکل تامین آب تعدادی از روستاها با جمعیت 52 هزار نفر روستایی را حل کند، لازم است هر چه سریع‌تر اختصاص اعتبار و اجرایی شوند.

اربابی از مسئولان مربوطه خواست هر چه سریع‌تر مشکل بحران بی‌آبی در شهرستان نیکشهر را حل و مردم را از نگرانی‌ها نجات دهند.

گزارش: رستم کریمی

 

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول