اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روستاییان خراسان جنوبی خواستار حذف بروکراسی اداری بخش مسکن شدند

خبرگزاری فارس: روستاییان خراسان جنوبی خواستار حذف بروکراسی اداری در بخش مسکن هستند.

روستاییان خراسان جنوبی خواستار حذف بروکراسی اداری بخش مسکن شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، براساس گزارش سال 2000 برنامه عمران ملل متحد UNDP، ایران یکی از سانحه‌خیزترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و حوادث همه ساله بسیاری از سکونتگاه‌های ایران را به ویژه در مناطق روستایی تهدید می‌کند.

از نظر زلزله‌خیزی تقریباً هر پنج تا هفت سال یک بار شاهد وقوع زلزله با بزرگی شش تا هفت درجه در مقیاس ریشتر و گاهی بیشتر هستیم بر اساس مطالعات زمین‌شناختی حدود 97 درصد از شهرها و روستاهای کشور ما در معرض خطرات ناشی از وقوع زلزله هستند.

در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه در دستور کار خود قرار داده است.

*طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی

طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 74 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف بهبود کیفیت مسکن، بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شد.

این مهم توأم با ارائه تسهیلات و زیرساخت‌ها، قابلیت آن را می‌یافت که به ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم‌انداز روستا، مقاوم‌سازی مسکن و در نتیجه به بهسازی زندگی روستایی بیانجامد، هر چند این مهم با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی روبه‌رو بود.

به منظور تسریع در روند اجرای بهسازی مسکن روستایی و نیل به اهداف این طرح و با توجه به کسب تجارب ارزنده و شناسایی نقاط ضعف سال‌های گذشته، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال 84 در هیئت دولت مطرح و به تصویب رسید.

بر اساس این طرح نسبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی کم‌دوام و بی‌دوام در روستاهای کشور اقدام شد و سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی ساخته و در طی دو برنامه پنج ساله دولت 2 میلیون واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی می‌شوند.

*توسعه سکونتگاه‌های روستایی

احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، تلاش در حفظ هویت معماری بومی ‌مسکن روستایی، تأمین مسکن متناسب با نیاز روستا، احداث مسکن سبز روستایی، ایجاد تحرک در چرخه تولید مسکن روستایی، تغییر فضای روستا از محیطی غیربهداشتی و آسیب‌پذیر به فضای شاداب و جاذب به لحاظ جلوگیری از مهاجرت از عمده اهداف اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی است.

همچنین تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی، ارتقای توسعه سکونتگاه‌های روستایی و تلاش در بهینه‌سازی مصرف انرژی در مسکن روستایی از دیگر اهداف طرح بهسازی مسکن روستایی به شمار می‌رود.

به منظور ارتقای دانش فنی و کاربردی و تهیه اطلاعات پایه و مبانی نظری در زیر بخش‌های بازسازی مسکن روستایی؛ مطالعات و تحقیقات و آموزش و ترویج دو مرحله و رکن اساسی فعالیت‌های این طرح است.

این دو رکن اساسی با هدف دستیابی به برترین روش‌های بازسازی و ساخت مسکن روستایی به منظور ایجاد ایمنی و آسایش برای روستاییان و تشکیل متمرکزترین سامانه اطلاعاتی مطالعات و تحقیقات بازسازی مسکن روستایی پیگیری می‌شود.

*مدیریت ساخت توسط مردم

در راستای اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی یک مقوله مهم با عنوان برنامه‌ریزی بر اساس بازسازی مشارکتی مطرح است.

در این مقوله بسیار مهم نقش مردم در قالب مدیریت ساخت، نظارت و پیگیری، مشارکت در تهیه طرح و تصمیم‌گیری‌ها است و نقش دولت و مدیریت بازسازی در قالب ارائه وام بلاعوض، هدایت‌های فنی، تهیه طرح‌ها و انجام پشتیبانی‌های لازم در زمینه تأمین منابع و حمایت از قشر آسیب‌پذیر انجام می‌شود.

مراحل طرح ویژه بازسازی مسکن روستایی شامل اقدامات مقدماتی، برنامه‌ریزی برای بازسازی، تهیه طرح‌های کالبدی، آواربرداری، تأمین و توزیع تسهیلات بانکی، تهیه و توزیع مصالح ساختمانی و آموزش و ترویج فرهنگ ساخت و ساز است.

یکی از روستاییان نهبندانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار کرد: دولت نهم و دهم با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در سطح کلان کشور از قبیل طرح‌های اشتغال، مسکن مهر و نهضت مسکن روستایی به خوبی شعارهای خود را به اثبات رساند.

علی رضاپور با بیان اینکه دولت با اجرای طرح مسکن مهر در حقیقت آرزوی خانه‌دار شدن مردم به ویژه جوانان را محقق کرده است، گفت: برای اجرای هر طرح بزرگ و کوچک مشکلات و موانعی وجود دارد اما طرح مسکن مهر با وجود تمامی کاستی‌ها و مشکلات به خوبی توانسته رضایت‌مندی عمومی را جلب کند.

وی ادامه داد: در زمینه احداث، تعمیر و نوسازی مسکن روستایی نیز دولت طی این سال‌ها توجه ویژه‌ای را داشته؛ به طوری که امروزه در روستاها حتی روستاهای دوردست واحدهای مسکونی مقاوم و استاندارد ساخته شده است.

رضاپور یادآور شد: از مسئولان و مدیران دستگاه‌های مربوطه درخواست داریم تا در ارائه تسهیلات مسکن به روستاییان زیاد سخت‌گیری و بهانه‌تراشی نداشته باشند.

یکی دیگر از روستاییان نهبندانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس افزود: دولت برای ساخت مسکن در ابتدای امر مبلغ 500 میلیون ریال تسهیلات واگذار می‌کرد که بیشتر مردم روستایی در آن زمان و حتی در حال حاضر برای دریافت این تسهیلات مشکل ضمانت بانکی دارند.

غلامعلی میرزایی اضافه کرد: اقدام خوب و شایسته‌ای که دولت به منظور استفاده از تسهیلات احداث مسکن برای روستاییان انجام داد همان ضمانت زنجیره‌ای بود که در حقیقت گره‌گشای کار روستاییان در این زمینه بود.

وی تصریح کرد: از طرفی برای سهولت و استفاده روستاییان از وام‌های مسکن روستایی تدبیری با عنوان قبول سند مالکیت روستایی در دستور کار دولت قرار گرفت که این مهم نیز به نوبه خود کاری ارزشمند بود.

میرزایی گفت: امروزه دولت برای ساخت هر واحد مسکونی روستایی مبلغ 125 میلیون ریال تسهیلات واگذار می‌کند که در واقع با این مبلغ می‌توان یک واحد مسکونی مقاوم و مطابق استانداردهای ساخت و ساز در روستاها احداث کرد.

وی با اشاره به اینکه همچنان در برخی از مواقع روستاییان برای دریافت وام‌های مسکن با مشکل ضمانت روبه‌رو می‌شوند، افزود: قشر روستایی خواستار حذف بروکراسی اداری در بخش مسکن هستند.

*ساخت 3400 واحد مسکن روستایی در نهبندان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهبندان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار کرد: از سال 84 تاکنون تعداد 4 هزار و 795 نفر متقاضی دریافت وام مسکن روستایی در نهبندان به بانک معرفی شدند.

علی غلامی گفت: از این تعداد متقاضی معرفی شده به بانک 4 هزار و 474 نفر با بانک انعقاد قرارداد داشتند.

وی تصریح کرد: از این تعداد متقاضی تاکنون 3 هزار و 400 نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند که منجر به اتمام ساخت واحدهای مسکونی روستایی شده و متقاضیان در این واحدها مستقر شدند.

*پرداخت 4500 فقره وام بهسازی مسکن روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهبندان از پرداخت 4 هزار و 516 فقره تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در نهبندان از سال 84 تاکنون خبر داد و افزود: این وام‌ها از مبلغ 50 میلیون ریال تا سقف 125 میلیون ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

غلامی ادامه داد: ارزش ریالی این تعداد فقره تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی پرداخت شده رقمی بالغ بر 320 میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد فقره وام‌های بهسازی مسکن روستایی در سال 84 به تعداد یک‌هزار و 230 فقره پرداخت شده است، اظهار کرد: طی سال‌های 89 و 85 به ترتیب تعداد 930 و 900 فقره وام بهسازی مسکن روستایی به متقاضیان نهبندانی واگذار شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهبندان با بیان اینکه در دولت نهم و دهم به مسکن شهری و روستایی توجه ویژه شده و در این راستا تسهیلات خوبی در زمینه احداث و مرمت مسکن در نظر گرفته شده است، افزود: به منظور تسریع در روند برخورداری متقاضیان از تسهیلات مسکن روستایی بحث ضمانت زنجیره‌ای لحاظ شده است.

غلامی گفت: همچنین متقاضیان وام مسکن روستایی می‌توانند از سند مالکیت روستایی خود به عنوان وثیقه و ضمانت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن استفاده کنند.

انتهای پیام/ز10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول