اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان:

ایران یکی از بهترین شرکا برای افغانستان است

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه مشهد گفت: نمایشگاه اختصاصی ایران در افغانستان بهترین فرصت برای نمایش توانمندی‌های ایرانیان است زیرا ایران همواره یکی از بهترین شرکا برای افغانستان است.

ایران یکی از بهترین شرکا برای افغانستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،‌ محمود سیادت عصر امروز در آستانه برگزاری این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهر کابل پایتخت کشور افغانستان و مرکز سیاسی این کشور بوده و شهر هرات که دومین مقصد برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در مهر ماه سال جاری در نظر گرفته شده نیز به امروز به عنوان انبار کشور افغانستان مطرح است.

وی افزود: امروز شاهدیم که سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری در کابل افغانستان مستقر شده، البته جمعیت ساکن در شهر کابل نیز قابل توجه بوده و در همین راستا کابل به عنوان بازاری خوب و تاثیرگذار مطرح شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره شهر هرات به عنوان دومین مقصد برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: شهر هرات به عنوان انبار کشور افغانستان مطرح بوده و به دلیل ارتباط نزدیک با ایران و ترکمنستان، توانسته بخش زیادی از مواد غذایی و نیازهای پنج استان جنوب غرب افغانستان را تامین کند چراکه شهر هرات مرکز پنج استان جنوب غرب افغانستان است.

وی تصریح کرد: همچنین عمده از نیازهای این کشور از طریق این مرز تامین شده و علاوه بر واردات کالاهای ایرانی، روزانه 200 تریلی بار ترانزیتی که از اقصی نقاط دنیا به بندرعباس ایران می‌رسد از مسیر ایران ترانزیت شده و از طریق هرات به افغانستان وارد می‌شود.

سیادت ادامه داد: بنابراین انتخاب این دو شهر برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران بسیار انتخاب درست و بجایی بوده است و امیدواریم که این نمایشگاه‌ها به خوبی بتواند توانمندی ایرانی‌ها را به نمایش بگذارد چراکه متاسفانه شاهدیم در نمایشگاه‌هایی که به عنوان نمایشگاه اختصاصی ایران در کشورهای دیگر مطرح بوده، تاکنون نتوانستیم به خوبی توان و ظرفیت‌های خود را در حوزه صنعت، تولید و خدمات به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به حضور تجار افغانستان در نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل گفت: در تلاش هستیم که تجار این کشور در این نمایشگاه مشارکت داشته باشند که البته در نمایشگاه کابل این امکان فراهم شده و شاهد حضور و مشارکت تجار افغانستان نیز هستیم.

رئیس هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه مشهد در مورد پیشرفت‌های روزافزون کشور افغانستان اذعان کرد: امروز افغانستان دارای محصولاتی است که قابلیت‌های صادرات دارد و شاهدیم که اراده بازاریابی برای برخی از محصولات ایجاد شده و این نشان از پیشرفت‌های این کشور است، یکی از موضوعاتی که امروز برای جمهوری اسلامی ایران نیز حائر اهمیت بوده بحث مشارکت، سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی به افغانستان است چراکه در پی این اقدام تجار و فعالان افغانستان می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را در کشور خود تولید کنند.

وی با بیان مطلب فوق تصریح کرد: البته سرمایه‌گذاران ایرانی نیز با مشارکت با افغانستان می‌توانند از بازار این کشور بهره‌مند شده و از طرفی تجارب و اندوخته‌های خود را به فعالان افغانستان منتقل کنند.

وی با اشاره به نیازهای روز کشور افغانستان یادآور شد: مواد غذایی، انرژی و سوخت در حقیقت بیشترین نیاز امروز جامعه افغانستان است و همچنین اصلی‌ترین سرفصل‌های همکاری توسعه‌ای محسوب می‌شوند.

رئیس هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه مشهد افزود: البته معتقدم از دیگر نیازهای روز افغانستان خدمات فنی و مهندسی، خدمات عمومی، شرکت‌های مشاوره‌ای به‌ ویژه در حوزه صنعت و سرمایه‌گذاری، تجهیزات و ادوات کشاورزی و دامپروری و ماشین‌آلات صنعتی است که شاهدیم از سمت افغانستان به ما اعلام می‌شود چراکه برای افغانستان هیچ همراهی کننده و مشاوره دهنده‌ای بهتر از ایران نیست، باید توجه داشت که دو کشور ایران و افغانستان دارای مرزهای مشترک، فرهنگ مشترک و زبان مشترک هستند و این سبب می‌شود که بحث تامین نیازها و خدمات پس از فروش نیز با سهولت بیشتری انجام گیرد.

وی با اشاره به معادن کشور افغانستان گفت: در حوزه معادن نیز در حال حاضر معادن احصاءشده افغانستان بالغ بر صدها و هزاران میلیارد دلار برآورده شده است که قطعا برای استخراج و بهره‌برداری آنها باید بحث‌های آموزشی مورد توجه باشد، البته در کنار آن باید بحث‌های دانشگاهی و برگزاری سمینارهای مختلف، شرکت‌های مشاوره‌ای مختلف در زمینه اکتشاف و شناسایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

سیادت ادامه داد: امروز خود فعالان کشور افغانستان نیز اذعان می‌دارند که یکی از بهترین شرکاء در سطح جهانی قطعا ایرانیان هستند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اظهار داشت: قطعا این نمایشگاه نیز در تحقق و پیاده‌سازی این شعار تاثیرگذاری بسزایی دارد چراکه به واقع صادرات در عمل این شعار را محقق می‌کند و وقتی صادرات انجام می‌شود ارز وارد کشور شده و ما را از فروش مواد خام بی‌نیاز می‌کند و به ما قدرت می‌دهد که بتوانیم طرح‌های توسعه‌ای خود را در عرصه‌های دیگر نیز به انجام برسانیم، یقینا بهترین شکل حفظ اشتغال در توسعه صادرات نهفته است و با صادرات می‌توانیم هم ایجاد اشتغال کرده و هم ارزآوری کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خاتمه خاطرنشان کرد: قطعا اگر اقتصاد ما امروز شفاف‌تر شده و بحث یارانه‌ها و رانت‌هایی که بعضا در اقتصاد است، حذف و یا شفاف‌تر شود قطعا صادرات موثرترین راه برای پیشرفت و توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول