اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

تبلیغات غیرمجاز قبولی تضمینی دانشگاه مضر است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: قبولی تضمینی در دانشگاه که توسط مراکز غیرمجاز تبلیغ می‌شود مضرات بسیاری برای جامعه دارد.

تبلیغات غیرمجاز قبولی تضمینی دانشگاه مضر است

محمد حسین روزیطلب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هدایت دانش‌آموز به دانشگاه باید بر اساس شناخت دقیق از ظرفیت‌های تحصیلی و ظرفیت‌های روانشناختی و اجتماعی فرد انجام شود و فرستادن دانش‌آموز به هر قیمت به دانشگاه و به هر رشته‌ای که میسر باشد نه تنها برای خود فرد و جامعه سودی ندارد بلکه تبعات فردی و اجتماعی فراوانی نیز به ارمغان می‌آورد.

وی تصریح کرد: تعدد موارد ترک تحصیل، گرایش به اعتیاد، بروز سرخوردگی و افسردگی، توانمند نبودن فارغ‌التحصیل، رواج مدرک‌گرایی کاذب، دوری از خانواده و مشکلات فرهنگی پیرو آن، افزایش سطح توقعات شغلی بدون کارآمدی لازم، تعارض هویتی و پیدایش تمایلات هنجار‌ستیزانه و ... برخی از مواردی است که با فرستادن فرد به هر قیمت به دانشگاه رخ می‌دهد.

روزیطلب ادامه داد: قبولی به هر قیمت در مراکز انتخاب رشته آموزش و پرورش مد‌نظر نیست بلکه با ارائه مشاوره تخصصی و هدایت تحصیلی به معنای خاص تلاش می‌شود که داوطلب انتخاب صحیحی داشته باشد تا یک آینده تحصیلی، شغلی و روانی مناسب برای او محقق شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های وصول به حیات طیبه این است که انتخاب‌های فرد صحیح باشد و مشاوران دارای دید علمی و عمیق با در نظر گرفتن تمام ابعاد معنوی حیات فرد بر اساس شناختی که در چند سال دوران تحصیل از فرد و خانواده‌اش کسب می‌کنند، وی را به سمت انتخاب‌های بهتر سوق ‌دهند نه اینکه برای به دست آوردن پول و بر اساس معیارهای نادرست فردی را در مسیر غلطی هدایت کنند که بعدها مشکلات فراوانی برای خود وی و جامعه به وجود آورد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس افزود: ورود به دانشگاه و انتخاب رشته تحصیلی یک امر بسیار مهم برای آینده کشور است چرا که اگر بتوانیم افراد علمی توانمند را به رشته‌های دانشگاهی و سایرین را به رشته‌های شغلی متناسب هدایت کنیم توسعه همه‌جانبه کشور را رقم زده‌ایم.

وی اضافه کرد: مشخص نیست که این مراکز و افرادی که با تبلیغات فراوان اقدام به انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه می‌کنند آیا مجوز دارند و اگر دارند از چه دستگاهی آن را اخذ می‌کنند.

روزیطلب خاطرنشان کرد: در حال حاضر چارچوب خاصی برای نظارت بر مراکز انتخاب رشته وجود ندارد و لازم است که چارچوب نظارتی و روال قانونی مدونی برای این امر در نظر گرفته شود.

به گفته وی، در برخی مراکز آموزش کنکور خدمات مشاوره انتخاب رشته نیز داده می‌شود در حالی که مجوز این مراکز برای آموزش بوده و مشاوره و راهنمایی تحصیلی به صورت علمی نیاز به ضوابط خاص و مجوز جداگانه دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: لازم است با هماهنگی بین‌بخشی بین آموزش و پرورش و نهادهای موثر مانند مراکز آموزش عالی تکلیف انتخاب رشته دانشگاهی به صورت ضابطه‌مند مشخص شود.

وی افزود: در تابستان مسئله‌ای که بسیار مهم است و برای خانواده‌ها حائز اهمیت تلقی می‌شود انتخاب رشته دانشگاهی داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی کشور است و گروه مشاوره تربیتی به لحاظ تاثیری که این امر در بحث بهداشت روان جامعه می‌گذارد، نقش گسترده‌ای در این زمینه دارد.

روزیطلب اضافه کرد: تیمی با هدایت یک کارشناس راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی گروه مشاوره تربیتی بعد از اعلام نتایج کنکور اقدام به تهیه اطلاعات، آمار و دیتاهای موثر برای کسانی می‌کند که سال آینده در کنکور سراسری شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ریزی هفت تا هشت ماه زمان می‌برد گفت: گروه‌های مختلف مشاوره شامل یک‌هزار و 300 مشاور مرتبط با انتخاب رشته دانشگاهی به فعالیت گسترده‌ای مشغول می‌شوند چرا که این پروسه فقط برای کسانی نیست که در سال آخر فارغ‌التحصیل می‌شوند بلکه از ابتدای دبیرستان و حتی قبل از آن باید برای هدایت صحیح دانش‌آموز برنامه‌ریزی کرد.

این مقام آموزشی افزود: اطلاعات مشاوران باید هر سال به روز شود و ارتقای تخصصی مشاوران یکی از مباحث مهم این مسئله محسوب می‌شود.

به گفته وی، اطلاعات لازمی که برای راهنمایی دانش‌آموزان در کنکور سال بعد نیاز است جمع‌آوری می‌شود که شامل وضعیت پذیرش دانش‌آموزان قبولی و داوطلبان ورود به دانشگاه سال‌های قبل است و این اطلاعات از مراکز پیش‌دانشگاهی و سازمان سنجش به دست می‌آید.

روزیطلب ادامه داد: این اطلاعات تا حدود یک ماه قبل از کنکور سال آینده تجزیه و تحلیل شده و در نهایت به صورت شش مجموعه در اختیار مشاوران انتخاب رشته قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این مجموعه شش جلدی استان فارس در سطح کشور کم‌نظیر است و وضعیت قبول شدگان کنکور سراسری سال گذشته را بر اساس رتبه و رشته هر گروه آموزشی در اختیار مشاوران انتخاب رشته دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: این دفترچه‌ها که سهمیه مناطق و شاهد نیز در آن مشخص شده است انحصاری آموزش و پرورش بوده اما از آن لحاظ که بر روی آن کار بسیاری انجام شده است گاهی به نحوی در مراکز غیر معتبر کپی شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول، اگر این دفترچه‌ها و اطلاعات استفاده درست می‌شد از نظر آموزش و پرورش ایرادی نداشت اما مراکز و افراد غیر متخصص این اطلاعات را برای کسب درآمد و به طور غیر علمی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: 130 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش در حال حاضر در این استان به فعالیت مشغول هستند و مجموعه شش جلدی اطلاعات تحلیلی به عنوان یکی از منابع مهم در اختیار پایگاه‌ها قرار گرفته و به نرم‌افزارهای لازم تجهیز شده‌اند اما تاکید بیش از نرم‌افزار بر فرایند مشاوره تحصیلی بر اساس مولفه‌های علمی است.

روزیطلب از شهروندان تقاضا کرد، در تاثیر تبلیغات سوء قرار نگیرند و از مراجعه فرزندان خود به مراکز غیرمجاز جلوگیری کنند.

وی گفت: در سال‌های گذشته موارد بسیاری از مشکلاتی گزارش شده است که به سبب مراجعه مردم به مراکز غیر مجاز انتخاب رشته و افراد ناصالح پیش آمده بود لذا لازم است که پیش از مراجعه برای انتخاب رشته اعتبار مرکز مورد نظر بررسی و محرز شود.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول