اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

مرمت قلعه پیغام کلیبر نخستین گام برای ثبت ملی این اثر تاریخی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: تهیه مقدمات ثبت ملی قلعه پیغام در شهرستان کلیبر از چندی پیش در دست اجراست و مرمت این بنا نخستین گام برای ثبت ملی این اثر ارزشمند تاریخی است.

مرمت قلعه پیغام کلیبر نخستین گام برای ثبت ملی این اثر تاریخی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون ریال برای آغاز مراحل مرمت قلعه پیغام اختصاص یافت و قسمت‌هایی از این بنا مرمت شد.

وی با بیان اینکه قبل از هر اقدامی، نقشه‌برداری‌های دقیق از این مکان به عمل آمد، تخریب‌های گسترده بنا در طول سالیان دراز را اصلی‌ترین عامل نیاز به نقشه‌برداری معماری ظریف و دقیق آن اعلام کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: به دلیل تخریب دیواره‌های بیرونی در طول تاریخ اثر، تنها سر برج‌ها مشخص بود و همین  مسئله عکسبرداری‌های طولی از دیواره‌ها را ضروری می‌کرد.

رئیس شورای فنی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی  با بیان اینکه سه مورد از برج‌های قلعه به صورت کامل مرمت شده‌اند، گفت: دیوارهای ضلع غربی، ورودی اصلی و جنوب غربی که پس از خاکبرداری، قابل رؤیت شده‌اند، به صورت کامل مرمت گشته‌اند.

محمدی با اشاره به اینکه مرمت این بنا در فصل بهار آغاز شده است، روند عملیات اجرایی را بسیار خوب دانست و یادآور شد: با توجه به مساحت کل قلعه که 50 هکتار برآورد می‌شود و شدت تخریب، مرمت کامل بنا نیازمند زمان است.

وی افزود: دو هکتار از این بنای تاریخی که متعلق به دوره ساسانی است، اعیانی قلعه را شامل می‌شود که دو قسمت حاکم‌نشین و دیواره‌های بیرونی را در بر می‌گیرد.

وی تأکید کرد: این قلعه در آن زمان کاربرد نظامی داشته و به دلیل اشراف به قلعه جمهور کلیبر از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. 

قلعه پیغام که بر روی تپه بنا شده است، در کنار راه شوسه شهرستان اهر به کلبیر واقع شده و فاصله آن از کلیبر 13 کیلومتر و از قلعه‌ جمهور (بذ) 18 کیلومتر است.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول