اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد

کمک بلاعوض میراث فرهنگی برای ساخت خانه‌های تاریخی

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از پرداخت 1 میلیارد و 200 میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت خانه‌های تاریخی در استان یزد خبر داد.

کمک بلاعوض میراث فرهنگی برای ساخت خانه‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، بهرام رضایی در جمع اصحاب رسانه استان اظهار داشت: به دنبال اشخاصی هستیم که دغدغه بازسازی و مرمت و حفظ میراث فرهنگی را داشته باشند و  این میزان اعتبار را به مالکان و یا افرادی که بناهای تاریخی را در تصرف خود داشتند پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ 10 میلیون تومان اعتبار برای بازسازی خانه تاریخی خالومیرزا در عقدا به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه پرداخت وام‌های بلاعوض که به مالکین پرداخت می‌شود، برخی از مالکان نگران دخل و تصرف دولت در ملکشان هستند در حالی که هیچ‌گونه دخل و تصرفی صورت نمی‌گیرد و تنها به دلیل ارزش فرهنگی برای ما مهم است.

وی با اشاره به اینکه حفظ هویت بافت‌های تاریخی از اهداف این نهاد است افزود:  میراث فرهنگی دغدغه مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی را دارد و تلاش می‌کند روحیه مشارکت و نگرش همه جانبه را بین مردم، مسئولان و دستگاه‌های دولتی ببیند.

رضایی با بیان اینکه برخی از امور آنگونه که شایسته است انجام نگرفته اظهار داشت: به دلیل اینکه در خانه‌های تاریخی و خصوصا بافت تاریخی یزد افراد متعددی مالکیت ملکی را بر عهده داشتند؛ برخی امور به طور مطلوب و شایسته انجام نگرفته است.

وی در ادامه وجود مشکلات شرعی و قانونی در زمینه تملک و یا مشارکت را از جمله موانع پیش‌رو برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای دو پروژه تفریحی رفاهی در عقدا خبر داد و گفت: این دو پروژه در پنج کیلومتری عقدا در مجتمع‌هایی با امکانات اسکان، اقامت، پمپ بنزین و رستوران و کافی‌شاپ و... است که مراحل رایزنی آن با سرمایه‌گذار انجام شده است.

وی همچنین به اجرای طرح جامع ساماندهی مجموعه امیرچخماق یزد اشاره کرد و افزود: شهرداری به عنوان کارفرمای اجرای طرح باید در مقیاس شهرسازی و معماری اقدام کند اما به دلایلی هنوز توان انجام کار وجود ندارد.

رضایی تصریح کرد: طرح بهسازی مجموعه به دلیل تردد ماشین‌های متعدد و ترافیک و همچنین فرسودگی واحد های تجاری اطراف مجموعه که باعث ریزش می‌شود میسر نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون سه مرتبه مناره سمت چپ فروریخته یادآور شد: تمام ظرفیت‌های فنی کشور را برای اعلام نظر فنی و کارشناسی جمع کردیم تا نظر خود را اعلام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد همچنین در خصوص ثبت جهانی و دغدغه‌های بافت قدیم شهر یزد گفت: زمانی که شهری به ثبت جهانی می‌رسد به این معنی است که در آن منطقه تمامی دستگاه‌ها تعامل دارند و نظم و امنیت خوبی در منطقه حاکم است و این منطقه می‌تواند مورد بازدید همگان قرار گیرد.

وی در پایان گفت: میراث فرهنگی به دلیل زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد در یزد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/صا10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول