اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون هنری فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی:

شرط حضور در بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی اجرای عمومی است

خبرگزاری فارس: معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: شرط حضور در بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی اجرای عمومی است.

شرط حضور در بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی اجرای عمومی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،‌ حسین مسگرانی در جمع خبرنگاران در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) مشهد، اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی در چهار بخش برگزار می‌شود و شرط حضور در جشنواره اجرای عمومی است.

وی افزود: مهم‌ترین اولویت در فراخوان برای هیئت داوران موضوعات بومی و فرهنگ رضوی است.

معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی امیدی برای رسیدن به چشم‌انداز عالی تئاتر استان و ارتقای سطح کمی و کیفی هنر نمایش و ترویج اجراهای عمومی و مستمر در سراسر استان و در راستای گسترش و توسعه این هنر است.

مسگرانی خاطرنشان کرد: تاکنون 40 اثر به دبیرخانه رسیده و هنوز هم در حال اضافه شدن است و بسیاری از شهرستان‌ها از جمله مشهد، قوچان، فریمان، تربت‌حیدریه، چناران و خواف کار ارسال کرده‌اند و بیشتر کارها در بخش مسابقه رسیده است.

معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: اجرای عمومی 40 اثر در مشهد و شهرستان‌ها تأثیرات مهمی داشته است.

مسگرانی گفت: شهرستان‌هایی که فاقد تئاتر بوده‌اند به آنها توجه شده است و در حال حاضر به جشنواره کار ارائه داده‌اند از جمله تربت‌جام که در این سال‌ها تعطیل بوده نمایش ارائه داده است.

وی ضمن اشاره به کمبود امکانات و ظرفیت در شهرستان‌ها بیان کرد: بیست و دومین جشنواره تئاتر با توجه به تعدد محورهای جشنواره در مشهد برگزار می‌شود و شهر مشهد از امکانات و ظرفیت‌های بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها برای برگزاری جشنواره برخوردار است.

مسگرانی افزود: تاکنون ستاد برگزاری جشنواره و شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری تشکیل شده و دبیرخانه نیز فعال است، مهلت ارسال آثار نیز تا 10 شهریور تمدید شده است.

وی تصریح کرد: امسال انتظار داریم حضور هنرمندان شهرستانی جدی‌تر باشد زیرا مشکلاتشان برطرف شده است، به هر حال ممکن است برخی از استان‌ها نتوانند در جشنواره شرکت کنند زیرا آنچه در جشنواره امسال مهم است شرط اجرای عمومی است.

مسگرانی ضمن اشاره به اینکه جشنواره تئاتر استانی با ثبات‌ترین جشنواره است، گفت: جشنواره در پنج روز برگزار می‌شود، از 10 تا 15 شهریور و هیئت انتخاب از دهم تا پایان شهریور فرصت دارند نظر خود را اعلام کنند.

معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی افزود: آثار برتر به تئاتر منطقه‌ای رفته که چهار منطقه تئاتر در کشور داریم که خراسان‌رضوی در منطقه شمال است.

مسگرانی تصریح کرد: جشنواره پایه است ما باید اصولی را بر آن حاکم کنیم، شرط حضور در جشنواره که اجرای عمومی است، هم کیفیت کار را ارتقا می‌دهد و هم مردم نیز به نحوی از جشنواره نفع می‌برند، مردم نه تنها عوام بلکه خواص شامل هنرمندان نیز می‌باشد.

وی گفت: پیشنهاد من به شهرداری مشهد این است که در فرهنگسراها سالن کوچک آمفی‌تئاتر برای کمک به جریان عمومی تئاتر ایجاد کند و بخش‌هایی از جمله شهرداری در مکان‌هایی که ظرفیت وجود ندارد با توجه به استانداردهای موجود ظرفیت ایجاد کنند.

معاون امور هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: حمایت از تولید و اجرای تئاتر، سالن خوب، حمایت از هنرمند برای اجرای کار و محتوای کار سه اصل مهم است که باید در کنار هم قرار گیرد.

مسگرانی افزود: تفاوت عمده جشنواره امسال با سال‌های قبل این است که در چهار بخش برگزار می‌شود، بازخوانی ندارد و فرهنگ بومی رضوی را مورد توجه قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: یک فرد کار خود را نمی‌تواند دوبار ارائه دهد و در صورتی کارها دوباره می‌تواند ارائه داده شود که توسط گروه دیگر و کارگردان دیگر باشد.

مسگرانی ضمن اشاره به تئاتر دانشجویی گفت: دانشجویان در صورتی که قالب کار خود را با ما تطبیق دهند و اجرای عمومی داشته باشند منعی برای حضور ندارند.

وی تأکید کرد: هر دستگاهی باید یک دهم درصد بودجه‌ای را که از دولت می‌گیرد صرف خرید آثار هنری کند و تاکنون 75 میلیون تومان آثار هنرمندان تجسمی در بخش ارشاد در استان در سال 91 خریداری شده است و سازمان‌هایی که هنوز اقدام به خریداری آثار نکرده‌اند، مهلت دارند با مراجعه به ارشاد از نگارخانه‌های دارای مجوز آثار خریداری کنند که باید بین خریدار و فروشنده توافقی صورت گیرد که به تأیید کمیته نظارتی برسد و اگر سازمانی خریداری نکرد، این عمل وی تخلف محسوب می‌شود و دیوان محاسبات با او برخورد می‌کند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول