اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل شیلات سیستان خبر داد

رهاسازی 2 میلیون قطعه بچه ماهی در چاه‌نیمه چهارم

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات سیستان گفت: در سال‌جاری 2 میلیون قطعه بچه ماهی بومی در چاه‌نیمه چهارم سیستان رهاسازی شده است.

رهاسازی 2 میلیون قطعه بچه ماهی در چاه‌نیمه چهارم

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل حسن خمر پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی با حضور نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در اداره کل شیلات سیستان اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی شیلات صید، صیادی و ساماندهی این صنعت در دریاچه هامون است.

وی افزود: 3 هزار و 500 صیاد در قالب 14 تعاونی ساماندهی و کاملاً شناخته شده‌اند.

مدیرکل شیلات سیستان ادامه داد: همچنین ساماندهی 300 فروند شناور قایق موتوری کاملاً مجهز، هزار فروند شناور پارویی، صدور کارت صیادی و کارت تردد صیادی از دیگر اقداماتی است که این اداره کل انجام داده است.

خمر اضافه کرد: از 3 هزار و 500 نفر صیاد تاکنون یک‌هزار و 600 خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی صیادی هستند که 20 درصد آن را دولت تقبل می‌کند و فقط 10 درصد بیمه از طریق صیادان پرداخت می‌شود.

وی بیان داشت: صید و صیادی در دریاچه هامون هیچ وقت به صفر نرسیده است به طوری که در ابتدای سال که دریاچه آب دارد صیادان در آن به امر صید می‌پردازند و بعد از اینکه خشک می‌شود به چاه‌نیمه‌ها روی می‌آورند.

مدیرکل شیلات سیستان تصریح کرد: در چاه نیمه چهارم با وسعت 10 هزار هکتار، ماهی‌ریزی انجام می‌شود که برای این قسمت برنامه‌ریزی شده و مطالعات بیشتری در آنجا صورت پذیرفته است.

خمر اضافه کرد: 2 میلیون قطعه ماهی بومی در چاه‌نیمه چهارم رهاسازی شده است.

وی بیان کرد:‌ به منظور بازسازی ذخایر منابع آبی استان و ایجاد اشتغال پایدار برای صیادان و آبزی پروران تاکنون تعداد 2 میلیون و 354 هزار قطعه بچه ماهی از گونه‌های شیزوتراکس (بومی منطقه سیستان)، فیتوفاگ و بیگهد در چاه‌نیمه چهارم، میل نادر و منابع آبی شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران، مهرستان و سرباز رهاسازی شده است.

مدیرکل شیلات سیستان گفت: تا دو هفته دیگر تعداد یک میلیون قطعه بچه ماهی دیگر در منابع آبی استان رهاسازی خواهد شد.

وی گفت: به منظور تسهیل در امر صید و صیادی در چاه‌نیمه چهارم، 16 کانکس سیار با تمام امکانات بهداشتی، رفاهی و اسکله‌های شناور در نظر گرفته شده که با برنامه‌ریزی انجام شده از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کامل خواهد شد.

مدیرکل شیلات سیستان افزود: 14 میلیارد تومان تسهیلات با سود هفت درصد و بازگشت هفت ساله در اختیار متقاضیان صید و صیادی سهم شیلات سیستان در نظر گرفته شده است.

خمر بیان کرد: از دیگر اقدامات این اداره کل ایجاد استخرهای خاکی 500 متری است که مقرر شده در سال، یک‌هزار استخر در این منطقه به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: سالیانه با توجه به توسعه شیلات در منطقه، بخش دیگری از ماهیان از سایر استان‌ها برای پرورش تأمین خواهند شد.

مدیرکل شیلات سیستان ادامه داد:‌ ظرفیت پرورش ماهی در شهرستان زهک در سال، یک میلیون قطعه بچه ماهی است و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و افتتاح استخر تولید بچه ماهی، این رقم در زهک به 4 تا 5 میلیون قطعه بچه ماهی در سال خواهد رسید.

خمر بیان داشت: هدف ما این است که عرضه ماهی را افزایش دهیم هرچه بتوانیم تولید را بالا ببریم، عرضه هم باید افزایش یابد.

وی افزود:‌ مرکز تحقیقات مستقل که زیر نظر شیلات ایران است و از پیشرفته‌ترین امکانات روز دنیا استفاده می‌کند در شهرستان زهک واقع می‌‌باشد.

مدیرکل شیلات سیستان گفت:‌ در زمینه اشتغال نیز 600 سهم شیلات بوده که در سال گذشته برای 657 نفر اشتغال‌زایی شده زیرا مردم سیستان شایستگی بهترین خدمات را دارند.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول