اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام ‌سلیمی ‌در گفت‌وگو با ‌فارس مطرح کرد

اجلاس تهران ‌مهر باطلی بر توطئه تحریم دشمنان زد / پایان یکه‌تازی آمریکایی‌ها در جغرافیای سیاسی‌ جها‌ن

خبرگزاری فارس: نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اجلاس تهران به خودی خود نشانگر پایان عمر یکه‌تازی آمریکایی‌ها در جغرافیای سیاسی جهان است.

اجلاس تهران ‌مهر باطلی بر توطئه تحریم دشمنان زد / پایان یکه‌تازی آمریکایی‌ها در جغرافیای سیاسی‌ جها‌ن

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: اجلاس سران غیرمتعهدها نشان می‌دهد دوره افول آمریکا فرا رسیده و امروز آمریکایی‌ها مثل چند سال قبل توان دیکته کردن نظرات خود را بر کشورهای دیگر ندارند.

وی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد مهم‌ترین سازمان بین‌المللی بعد از  سازمان ملل است، تصریح کرد: از آنجا که دایره شمول این جنبش 70 درصد مردم دنیا بوده و  اقتصاد آن بسیار بزرگ‌تر از اقتصاد مجموعه اروپا و آمریکا است و با توجه به اینکه این جنبش در طول سال‌های اخیر یک نشاط و تحرک جدیدی پیدا کرده قطعاً می‌تواند بیش از گذشته در مناسبات بین‌الملل تأثیرگذار و نقش آفرین باشد.

نماینده مردم دلیجان و محلات با بیان اینکه جنبش عدم تعهد در طول عمر خود دوره‌های فراز و فرود بسیاری را طی کرده است، ادامه داد: خوشبختانه در دوره‌های اخیر روند حرکت این جنبش یک روند رو به جلو بوده به طوری که هم اکنون تأثیرگذاری این جنبش در مناسبت بین‌المللی بیش از گذشته خودنمایی می‌کند.

*7 هزار میهمان از کشورهای مختلف در تهران

سلیمی پیرامون ویژگی‌های نشست تهران بیان داشت: علی‌رغم فشار مضاعف آمریکایی‌ها برای جلوگیری از برگزاری این نشست در تهران اجلاس با حضور 120 کشور و همه اعضا در تهران برگزار می‌شود، بیش از 50 کشور در سطح عالی در اجلاس شرکت می‌کنند و 7 هزار میهمان از کشورهای مختلف وارد تهران  می‌شوند.

وی ادامه داد: این نشست به خودی خود نشانگر پایان عمر یکه‌تازی آمریکایی‌ها در جغرافیای سیاسی جهان است و نشان می‌دهد دوره افول آمریکا فرا رسیده و آمریکایی‌ها مثل چند سال قبل توان دیکته کردن نظرات خود را بر کشورهای دیگر ندارند، چرا که هم آمریکا آن تأثیرگذاری خود را در عرصه بین‌الملل از دست داده و هم بسیاری از کشورها امروز از توانایی اقتصادی و سیاسی لازم برای تعیین مقدرات خود در عرصه بین‌الملل برخوردارند و نیازی به ارباب ندارد.

*برگزاری این نشست خنثی کننده توطئه دشمنان برای انزوای ایران اسلامی

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی برگزاری این نشست را همچنین خنثی کننده توطئه دشمنان برای انزوای ایران اسلامی دانست و اظهار داشت: این نشست به خوبی نشانگر شکست توطئه انزوای ایران توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا است و به صورت کاملاً روشن و واضح شکست این توطئه را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند یاوه‌گویی‌های آمریکا نتوانسته در قصه انزوای ایران تأثیرگذار باشد.

سلیمی گفت: با توجه به شرایطی که هم‌اکنون در صحنه مناسبات بین‌المللی وجود دارد، پیشنهاد تغییر ساختارهای سازمان ملل نقطه عطفی در شانزدهمین اجلاس غیر متعهدها است.

وی تاکید کرد: معنا ندارد چند کشور برای همیشه و ابد از حق غیر قانونی وتو برخوردار باشند، همه چیز را به بازی بگیرند و هرگاه اراده کردند از ابزار سازمان ملل برای سرکوب و وحشی‌گری و تجاوز به سایر کشورها استفاده کنند، طرح این موضوع به صورت جدی در  نشست نقطه عطفی در شانزدهمین اجلاس غیر متعهدها است که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای باشد که در آن دیگر چند کشور به عنوان دیکتاتور بین‌الملل حکم‌فرمایی بلامنازع بر همه جهان ندارند و این از برجستگی‌های نشست تهران است.

*مشاهده پیشرفت‌های ایران اسلامی مهر باطلی بر توطئه تحریم دشمنان

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی حضور کشورهای مختلف در تهران و مشاهده پیشرفت‌های ایران اسلامی از نزدیک را مهر باطلی بر توطئه تحریم دشمنان دانست و ابراز داشت: مشاهده این پیشرفت‌ها ثابت می‌کند تحریم‌های ظالمانه و غیر عادلانه بعضی از کشورها نتوانسته است سدی بر سر راه پیشرفت ایران ایجاد کند، بلکه موجب شده ایران با استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر خود در مسیر توسعه و پیشرفت گام‌های بلندی بردارد.

*زمینه‌سازی برای مبادلات اقتصادی بین ایران و دیگر کشورها

سلیمی اظهار داشت: قطعاً حضور کشورهای مختلف در تهران زمینه‌ساز مبادلات اقتصادی فراوانی بین ایران و دیگر کشورها خواهد بود، این موافقت‌نامه‌ها نیز خود دلیلی است برای اینکه امروز اقتصاد دنیا بزرگ‌تر از آن است که چند نفر پشت درهای بسته با مغز الکلی بخواهند مجموعه اقتصاد دنیا را وادار به رفتار براساس میل خود کنند، این مبادلات مسیر جدیدی را در مناسبات اقتصادی ایران و سایر کشورها ایجاد می‌کند و نقطه عطفی در این نشست است.

*استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات جهان اسلام

وی افزود: از سویی دیگر با توجه به اینکه بعضی از کشورها همانند مصر در عالی‌ترین سطح در نشست تهران حضور پیدا می‌کنند نشان می‌دهد جهان اسلام نیز می‌تواند از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات مجموعه جهان اسلام به ویژه مقابله با رژیم جعلی صهیونیسم استفاده کند و این ناقوس مرگ رژیم صهیونیسم را با صدای بلندتری به گوش جهانیان خواهد رساند و همین نکته است که باعث شده رژیم صهیونیستی به شدت هراسناک شود و برای عدم حضور بعضی از شخصیت‌ها در تهران تلاش جدی کرده و با تبلیغات این نشست را دچار حاشیه کند و این ثابت می‌کند اجلاس تهران  تا چه اندازه تأثیرگذار بوده و می‌تواند معادلات را دچار تغییرات جدی کند.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند از این فرصت برای بیان نظرات خود استفاده کند، تصریح کرد: ظلمی که امروز در نظام بین‌الملل به بعضی از کشورها وارد می‌شود، و وجود بعضی از ساختارهای غیر اصولی در این نظامات را می‌توان از طریق این بلندگو به گوش جهانیان رساند.

*فرصت برای دور زدن تحریم‌ها

سلیمی ابراز داشت: ایران اسلامی همچنین می‌تواند از این فرصت برای دور زدن تحریم‌ها بهره ببرد و ترمینال چند جانبه‌ای با بعضی از کشورها برای گفت‌وگو جدی برای مسائل بین‌المللی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ‌در این نشست گفت‌وگوی سیال بین ایران و بعضی از کشورها صورت خواهد گرفت که افق‌های جدیدی را فرا روی ایران باز خواهد کرد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول