اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی استان قم مطرح کرد

فعالیت 57 ایستگاه هواشناسی در قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: در حال حاضر 57 ایستگاه هواشناسی در استان قم فعالیت دارند که با اندازه‌گیری مستمر پارامترهای هواشناسی در راستای تهیه نقشه‌های هواشناسی به کار گرفته می‌شوند.

فعالیت 57 ایستگاه هواشناسی در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری نمایشگاه جلوه‌های خدمت ماندگار، یحیی زارع در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با اشاره به فعالیت‌های اداره‌ کل هواشناسی استان قم اظهار کرد: در حال حاضر 57 ایستگاه فعال هواشناسی در قم وجود دارد.

وی ادامه داد: از این تعداد 47 ایستگاه باران‌سنج در نقاط مختلف استان قم نصب شده‌اند که میزان بارش را اندازه‌گیری می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی استان قم بیان کرد: دو ایستگاه فعال سینوپتیک اصلی نیز در استان قم فعالیت‌ می‌کنند که با مجهز بودن به امکانات پیشرفته تمام پارامترهای هواشناسی را می‌سنجند.

وی با اشاره به پارامترهایی که توسط ایستگاه‌های سینوپتیک اصلی سنجیده می‌شود گفت: فشار هوا، سرعت باد، بارندگی، ساعت آفتابی، تابش‌سنجی، مقدار تبخیر، دماهای عمق خاک، مقدار و ارتفاع ابرها، دید افقی و مقدار و ارتفاع برف از پارامترهای ضروری هواشناسی است که در این ایستگاه‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

زارع بیان کرد: نوع دیگری از ایستگاه‌های هواشناسی که در استان قم فعال هستند، ایستگاه‌های سینوپتیک تکمیلی‌ به شمار می‌روند که برخی پارامترهای دیگر را اندازه‌گیری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از ایستگاه‌های سینوپتیک تکمیلی که به صورت خودکار فعال باشند سه نمونه در استان قم موجود است که در جمکران، کوشک نصرت و کوه سفید مستقر هستند.

مدیرکل هواشناسی استان قم افزود: ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی نیز که چهار نمونه از آن در استان قم وجود دارد، ایستگاه‌هایی هستند که تنها مقدار دما، رطوبت، سرعت باد و بارندگی را اندازه‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت وجود دستگاه‌های مجهز برای سنجش پارامترهای هواشناسی بیان کرد: این پارامترها در بازه‌های زمانی مشخص جمع‌آوری شده و با انجام کارهای کارشناسی بر روی آن، مدل و نقشه هواشناسی از آنان استخراج می‌شود.

زارع ادامه داد: این مدل‌ها و نقشه‌ها در اختیار سازمان‌های مختلف مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست قرار می‌گیرد تا به وسیله‌ آنها برای فعالیت‌های مختلف استانی تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/آ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول